Det finns ett enkelt sätt att få torra källarväggar. Måla väggen helt tät med asfalt. Ev sätt eps utanpå det samt se till att dräneringen fungerar och ligger under sulan. Det behövs inga politiska partier för det.
Det är en myt att väggarna torkar utåt.
 
  • Gilla
Simpan91 och 4 till
  • Laddar…
Ja vi ska ju inte förstöra dräneringsmarknaden nu.............mycket sådan utförs nog mest för att någon har kommit på att det ska göras vare sig det behövs eller inte och gör man det inte och det gamla är från 60talet ja då riskerar man ENORMA konsekvenser........vilka vet jag inte.
Har man problem så är det ju en sak men de flesta har ju inte ens det. Det är ju lite om att taket är 30 år gammalt du måste byta, dräneringen är gammal du måste byta. Och de som inget vet gör judet och det som görs är ju oftast rent katastrofalt och många ggr fult som stryk med lister och plast och skit som släpper och i slutändan inte gjorde nånting bättre annat än fyllde utförarens plånbok.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
B bomm skrev:
Nej. Man skall aldrig ha makadam/singel närmast väggen. Det ska vara täta massor. Vanlig matjord/gräs eller plattor är det som gäller. Samt ordentlig lutning på marken från huset. Annars leder du ner vatten i dräneringen.

Läs gärna pordrän/Isodräns monteringsanvisningar så får du svar på alla frågor.


Ja de skall täta sprickor enligt monteringsanvisningarna. Och är det inte stort tryck med vatten mot pordrän så håller det undan vattnet från väggen. (de har slipat bort gamla tätskiktet från väggen så pordränet är det nya tätskiktet)

Är det stor lutning på tomten mot väggen eller väldigt mycket vatten i marken skall en plastmatta typ Platon monteras utanför pordränet som extra skydd.

Problemet för er nu är att listen i ovankant pordrän inte är tät och då rinner vattnet in bakom pordränet. Då de har slipat bort tätskiktet, så klarar väggen nu inte av det och vattnet kan rinna in i fogarna.

Jag rekommenderar verkligen inte att ha kvar makadammet mot husväggen. Det skall endast användas nere vid dränering rören.

Med plasten menar jag:

Gräv bort makadamet. Foga om listen (vilket kan bli svårt i nu på vintern och låg temperatur) gräv upp jord minst 50cm ut från väggen och med fall ut från väggen. Djupet 50cm ut från väggen skall vara lägre än ovankant pordrän. Lägg ned åldersbeständig plast och ett dräneringsrör. återfyll makadam. Skär av plast i höjd med makadamet ovankant.


Oavsett detta är det en dålig lösning att ha en bassäng närmast husväggen. För det blir det med gruset närmast väggen. Och har man heller inte bra lutning på marken från huset så är det i närmast dömt att misslyckas.
Pordrän eller isodrän är inte tät! Gjort av 30% luft! Man ska tar bort tätskiktet så att luften kan vandra igenom och då bli det condens på utsidan som senare rinner ned.
 
Ja, det är lite spännande det här med dränering, många olika "recept". :) Nåväl, utföraren ska komma och täta och kolla till och flytta och fixa med stupröret.

Kommer även komma en besiktningsman hem och kolla på problemet.

Tack för svar.
 
Hoppas att det går bra! Många recept ska det inte vara! Det är bara att följa monteringsanvisning som står på hemsidan.
 
  • Gilla
Noiden och 1 till
  • Laddar…
S Stewy skrev:
Hoppas att det går bra! Många recept ska det inte vara! Det är bara att följa monteringsanvisning som står på hemsidan.
:)
 
Isodränskivan stoppar inte vatten mot husgrunden, den är däremot både isolerande och kapillärbrytande.Att använda vanlig markduk stoppar inte heller vatten från att kunna tränga igenom,. Däremot finns det en speciell duk för ändamålet som stoppar vatten att tränga in i Isodränskivan och som ska användas i stället för vanlig markduk .Och i ovankant lägger man en extra duk över isodränskivans kant som en kappa som får hänga ner över duken som kommer nerifrån detta för att förhindra att duken som ligger i mark inte ska kunna kasa tillbaka då jordmassorna återfylls och kunna frigör isodränskivan, Plastkepsen i ovankant ska tätas med lämpligt tätnings och foglim och fastsättas med spikplugg. Lecablock och liknande är inte heller täta utan dessa måste först putsas både utvändigt och invändigt med lämplig material för att dessa ska bli täta . I ditt fall hade jag nog använt mig av Penetrons produkter invändigt för att täta och stänga igen kapillären och läckagen. Samt att försöka åtgärda och se över eventuella brister utifrån. där går även Penetron att använda, Alternativet är annars gör om och gör rätt vilket nog inte är så roligt i detta läge.
 
  • Gilla
Noiden och 1 till
  • Laddar…
M mickefix skrev:
Isodränskivan stoppar inte vatten mot husgrunden, den är däremot både isolerande och kapillärbrytande.Att använda vanlig markduk stoppar inte heller vatten från att kunna tränga igenom,. Däremot finns det en speciell duk för ändamålet som stoppar vatten att tränga in i Isodränskivan och som ska användas i stället för vanlig markduk .Och i ovankant lägger man en extra duk över isodränskivans kant som en kappa som får hänga ner över duken som kommer nerifrån detta för att förhindra att duken som ligger i mark inte ska kunna kasa tillbaka då jordmassorna återfylls och kunna frigör isodränskivan, Plastkepsen i ovankant ska tätas med lämpligt tätnings och foglim och fastsättas med spikplugg. Lecablock och liknande är inte heller täta utan dessa måste först putsas både utvändigt och invändigt med lämplig material för att dessa ska bli täta . I ditt fall hade jag nog använt mig av Penetrons produkter invändigt för att täta och stänga igen kapillären och läckagen. Samt att försöka åtgärda och se över eventuella brister utifrån. där går även Penetron att använda, Alternativet är annars gör om och gör rätt vilket nog inte är så roligt i detta läge.
Tack för svar, har sopat bort lite grus och sett att det inte är tätat ordentligt mellan "plastkepsen" och huset, var stora glipor där. Detta ska åtgärdas och förhoppningsvis hjälper detta. Ska även kolla upp Penetrons invändiga delar där. Tack.
 
För er som dränerar med pordrän/isodrän rekommenderar jag optiweb duk istället för vanlig markduk.
Skillnaden är att optiwebduken fungerar likt gore-tex och släpper ut vatten(ångan) som väggen andas ut åt ena hållet, men släpper inte in ev vatten som letar sig in mot isoleringsskivorna. Man måste komma ihåg att pordrän/isodräns främsta funktion utöver isolering är att se till så att vatten rinner ner i skivan till dränrören. Får man ett utomstående vattentryck mot pordränet rinner vattnet i värsta fall in mot väggen och där har man bara renskrapad betong. Dvs grunden blir blöt.
Med optiwebduken slipper man det som brukar vara huvudargumentet mot dränskivor och markduk. Det blir mao helt vattentätt mot skivorna utifrån sett.
 
  • Gilla
RoffeN och 2 till
  • Laddar…
H heppe72 skrev:
För er som dränerar med pordrän/isodrän rekommenderar jag optiweb duk istället för vanlig markduk.
Skillnaden är att optiwebduken fungerar likt gore-tex och släpper ut vatten(ångan) som väggen andas ut åt ena hållet, men släpper inte in ev vatten som letar sig in mot isoleringsskivorna. Man måste komma ihåg att pordrän/isodräns främsta funktion utöver isolering är att se till så att vatten rinner ner i skivan till dränrören. Får man ett utomstående vattentryck mot pordränet rinner vattnet i värsta fall in mot väggen och där har man bara renskrapad betong. Dvs grunden blir blöt.
Med optiwebduken slipper man det som brukar vara huvudargumentet mot dränskivor och markduk. Det blir mao helt vattentätt mot skivorna utifrån sett.
Kanske lite sent för min del dock att byta duk nu kanske.

@mickefix Penetrons prylar verkar ju schysst, men det blir inte för tätt? För fukt inifrån ska ut ur väggen eller har jag fattat det där fel?
 
M mickefix skrev:
Isodränskivan stoppar inte vatten mot husgrunden, den är däremot både isolerande och kapillärbrytande.Att använda vanlig markduk stoppar inte heller vatten från att kunna tränga igenom,. Däremot finns det en speciell duk för ändamålet som stoppar vatten att tränga in i Isodränskivan och som ska användas i stället för vanlig markduk .Och i ovankant lägger man en extra duk över isodränskivans kant som en kappa som får hänga ner över duken som kommer nerifrån detta för att förhindra att duken som ligger i mark inte ska kunna kasa tillbaka då jordmassorna återfylls och kunna frigör isodränskivan, Plastkepsen i ovankant ska tätas med lämpligt tätnings och foglim och fastsättas med spikplugg. Lecablock och liknande är inte heller täta utan dessa måste först putsas både utvändigt och invändigt med lämplig material för att dessa ska bli täta . I ditt fall hade jag nog använt mig av Penetrons produkter invändigt för att täta och stänga igen kapillären och läckagen. Samt att försöka åtgärda och se över eventuella brister utifrån. där går även Penetron att använda, Alternativet är annars gör om och gör rätt vilket nog inte är så roligt i detta läge.
Säger inte att du har fel här, vi ser till att alltid putsar eller reperera om vi ser nån skada på utsidan, i vissa fall har vi fått putsar allt. Vad skulle det hjälpa att putsar insidan i detta fall?
 
Noiden Noiden skrev:
Kanske lite sent för min del dock att byta duk nu kanske.

@mickefix Penetrons prylar verkar ju schysst, men det blir inte för tätt? För fukt inifrån ska ut ur väggen eller har jag fattat det där fel?
Penetron bygger på kristallisering teknik och är diffusions öppen men ska bryta all kapillär, processen fortgår genom hela betong konstruktionen så länge det finns fukt och startar igen så fort fukt återkommer och tills hela konstruktionen har kristalliseras. Fukt vandring kan man få åt bägge håll. beroende på var värme respektive kylan befinner sig och där den möts och utjämnas bildas daggpunkt och vatten fälls ut, därför är tanken med Isodrän att få varmare vägg och att flytta ut denna daggpunkt utanför murverket och i isodränskivan . Varm luft kan alltid bära mer vatten än kall luft, Detta innebär tex. också att du kan få vatten kondensering på väggarna om dessa är kalla därför ska man stänga ventilerna på sommaren.
 
  • Gilla
Noiden
  • Laddar…
M mickefix skrev:
Penetron bygger på kristallisering teknik och är diffusions öppen men ska bryta all kapillär, processen fortgår genom hela betong konstruktionen så länge det finns fukt och startar igen så fort fukt återkommer och tills hela konstruktionen har kristalliseras. Fukt vandring kan man få åt bägge håll. beroende på var värme respektive kylan befinner sig och där den möts och utjämnas bildas daggpunkt och vatten fälls ut, därför är tanken med Isodrän att få varmare vägg och att flytta ut denna daggpunkt utanför murverket och i isodränskivan . Varm luft kan alltid bära mer vatten än kall luft, Detta innebär tex. också att du kan få vatten kondensering på väggarna om dessa är kalla därför ska man stänga ventilerna på sommaren.
Aha, men det låter ju bra... då bör man kunna behandla med Penetron inifrån för att "säkra" upp lite extra? Men de hade massa produkter, förstår inte riktigt vilka som är till vad, vet du någon bra leverantör av dessa delar som man kan rådfråga mera?
 
Noiden Noiden skrev:
Aha, men det låter ju bra... då bör man kunna behandla med Penetron inifrån för att "säkra" upp lite extra? Men de hade massa produkter, förstår inte riktigt vilka som är till vad, vet du någon bra leverantör av dessa delar som man kan rådfråga mera?
Ja jag rekommendera starkt att du rådgör med en betongtekniker inom Penetron då det finns olika produkter och applicerings teknik beroende på hur utgångssituationen är. Prova ta kontakt med och bifoga dina foto till http://pen-tec.se/kontakta-oss/ De påstår även att deras produkt skulle kunna ersätta platonmatta där det då av någon anledning inte finns möjlighet att gräva upp på utsidan genom att då i stället applicera deras produkter från insidan..
 
  • Gilla
Noiden
  • Laddar…
R
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.