Vi roar oss med renovering av ett 30-talshus och ska dra in Lex ComHome. Enligt Lexels produktblad får inte installationskabeln gå närmare än 30cm vid parallell dragning med el. Ska vi inte riva väggarna helt blir det i vissa fall svårt att uppnå.
  • Kan man isolera någon av kablarna/VP-rören eller sätta upp en "skärm" i väggen istället?
  • Elen dras samtidigt om, skulle man kunna välja någon extra skärmad elkabel på dessa partier istället?
Det finns i deras produktbeskrivningar inga kommentarer kring restriktioner kring hur nära nätverks- och eluttag får sitta varandra för att minimera störning. Kan dessa således monteras "hur som helst", bara inte kablarna går parallelt in i sina respektive dosor?

Mvh

Håkan
 
Det är inga problem att lägga den närmare än 30 cm,Lexel vill vara på den säkra sidan..
Så länge du inte buntar kabeln på elkabel längre sträckor,eller lägger den i samma rör,så är du säker.... ;D ;D
 
Hallå och tackar för responsen!!

Gäller detta verkligen också när du har TV-signal som går i nätkabeln? Jag har inga problem med att dra tele och data i närheten av elen (virrvarret bakom skrivbordet idag tyder ju på att det funkar :) ), men TV-signalen har jag förstått är betydligt känsligare!?

/Håcke
 
När det gäller Lexcoms lösning på TV biten,så använder man sig av 1 trådpar ihop med skärmen..
D.v.s samma sak som en vanlig antenn kabel typ KTV..
Jag har då aldrig hört att antennkablar är så känsliga för ström.
Det som kan tänkas vara problemet med Lexcoms prylar är Modulatorn i centralen,den kan vara känslig för potentialer mellan paren....
Tror ändå inte att det bör vara några problem att köra ihop med vanlig strömkabel......
 
Ok, jag ger mig ;)

Men om man nu är så petig som bara jag kan vara så måste jag ändå få ställa ursprungsfrågan en gång till. Vår elektriker borde väl kunna svara på den också men han har tyvärr blivit "indisponibel" (givetvis precis efter det att han kopplat bort elen för halva huset) och jag vill veta nu ;D

Och petiga frågan blir då, kan man - för att vara på absolut hundra säkra sidan - köra med någon speciell, skärmad elkabel (som får plats i VP-rören)?

Ja, ja, det kanske är onödigt och extra hängslen och allt det där men jag vill f-n inte fräsa upp tretex-skivorna en gång till om det skulle blir strul!! Grovdammsugaren är fortfarande sur på mig....

Håkan
 
Elallergiker brukar dra kabel som är skärmad, vet dock inte mycket om det, men sedan har jag sett att de köper kabelstrumpor och skärmar kabeln själv, fast det senare gäller nog bara lösa skarvsladdar och dylikt.

edit: gjorde en snabbkoll på nätet och fann lite info, men jag överlåter till dej att gräva och läsa...
http://www.lexel.se/ftp/elsan.pdf
 
OK, därmed ska jag väl vara :-X.... ;D

Surfade runt lite mer kring det där med ledning av ditt inlägg Fasting65 och känner väl att det ska gå att lösa på något sätt, även fast man är petimeter.



Lagom tills vi nu kan sova lugnt för vår eldragning så fick vi en extra elräkning. Fortum har debiterat inte bara nätavgift utan den rörliga delen också (har Telge på den biten). Ska inte berätta vad slutsumman för Dec-Mar blir om vi inte kan visa att Fortum/Telge gjort fel... >:(
 
Kolla in X10 produkterna :)
Du kan koppla dessa till MYHTPC
och få både hembiorummet med ljusstyrning, dimmradeljus och din dator med all musik och film bilder tv mm mm med hjälp av samma frärrkontroll

www.myhtpc.net
www.x10.se

lite att läsa men värt mödan om man är teknik intresserad

/Dennis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.