Hej! Mig och min familj flyttade till England på grund av hennes arbete. Vi äger för närvarande vårt hus och under överskådlig framtid kommer att bo i England, så jag undrade vad det bästa med vårt nuvarande hus är att göra. Säljer vi det eller hyr det? Jag undrar också vad det bästa sättet att komma in i en fastighet i England är - ska vi kontakta en fastighetsmäklare (kolla här)? Jag har hittat några där och har kontaktnummer.

Vi flytta inte för några få månader så vi har mycket tid att förbereda oss själva. Vad skulle du göra i den här situationen?
 
Nu kanske jag generaliserar lite väl mycket, men din svenska antyder att du inte har språket som modersmål...

Det jag vill uppmärksamma dig på, är om du INTE är svensk medborgare, och flyttar ut från Sverige. Jag har i mitt arbete stött på några fall där människor som flyttat ut, och några år senare (minst 5 år, i ett fall runt 10 år) flyttat tillbaka för att upptäcka att de inte längre har uppehållsrätt i Sverige. En fick ansöka om uppehållstillstånd på anknytning till sina barn .. Speciellt eftersom England med största sannolikhet kommer gå ur EU, så kan det bli stora problem om ni tänker återvända till Sverige i framtiden. Ta reda på så mycket som möjligt innan!
 
Du har rätt! Jag flyttade till Sverige med min fru från Nederländerna och har inte riktigt fått mitt huvud runt språket ...

Jag är inte svensk medborgare, och är inte säker på om vi kommer tillbaka snart. Jag och min fru måste göra en långsiktig plan, eftersom hon har svenskt medborgarskap och är anledningen till att jag flyttat hit i första hand ;)

Tack för tipset!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ok, om du är medborgare i ett EU-land har du egentligen inga bekymmer. (y)
Det som kan hända är att ditt svenska personnummer "ställs av", vilket är ett problem om du behöver något av de svenska sociala skyddsnäten, främst sjukvård och försörjningsstöd, och processen att få tillbaka ditt personnummer kan ta olika lång tid, men så länge du är gift med en svensk medborgare så är det inget bekymmer.

Nu är jag inte expert på det juridiska, men jag antar att det kan bli mer eller mindre fördelaktigt att ha inkomster (från ett uthyrt hus) i Sverige, när brexit har slagit igenom ....
 
Är inte riktigt med på om frågan gäller husköp i England, eller vad du kan göra med ett hus ni har i Sverige?

Men vad gäller att äga hus i Sverige, så kan ni få problem med skattemyndigheten. Om ni har "väsentlig anknytning" till Sverige, så kommer svenska skattemyndigheten att kräva svensk skatt även om ni bor i England. Jag har inte detaljkoll på det, är inte säker på om det bara gäller kapitalinkomster, eller även skatt på lön i England.

Sedan lite Off Topic. Det känns väl inte som bästa tiden att flytta till just England? Jag skulle definitivt inte vilja köpa en bostad i England i det nuvarande oroliga läget. OM det blir magplask i EU förhandlingarna, så är risken stor för stora prisfall i England.
 
OM du skall köpa i England, så gäller att du gör lite grundforskning om hur det fungerar. Lagar och regler runt fastighetsägande är rätt annorlunda jämfört med Sverige. Ex. så tecknar man inte bindande avtal i England. Så om du köper ett hus där, så vet du inte säkert att du får det förrän på tillträdesdagen när du slutbetalar. Om säljaren får in ett högre bud 5 minuter innan du slutbetalar så kan han byta köpare. Eller om han ser att du kommer med ditt flyttlass, och nog är villig att betala 50 000 till för att slippa vända med lasset.

Det har iallafall tidigare också varit vanligt med "falska" köpeavtala som visas för banken som grund för att få lån. Sedan förhandlar man ett sidoavtal med rabatt på priset, kan vara 15 - 25%, och betalar det lägre priset, men banken har det högre värdet som säkerhet, banken fullt medveten om situationen. Här i Sverige tror jag du skulle åka in för bedrägeri om du gjorde något sådant.

Sedan har de ju det fullkomligt sanslösa systemet för "ID kontroll". Om du skall få öppna ett bankkonto, även lönekonto att få in lönen på. Så måste du bevisa vem du är genom att visa upp senaste årets elräkningar (eller om det tom. måste vara två år bakåt). Tror faktiskt att det duger med dina räkningar här från Sverige, så håll hårt i dem.
 
  • Gilla
Torgil
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Sedan har de ju det fullkomligt sanslösa systemet för "ID kontroll". Om du skall få öppna ett bankkonto, även lönekonto att få in lönen på. Så måste du bevisa vem du är genom att visa upp senaste årets elräkningar (eller om det tom. måste vara två år bakåt). Tror faktiskt att det duger med dina räkningar här från Sverige, så håll hårt i dem.
Nja, du brukar ju ha vettiga inspel för det mesta hempularen, men nu är du ute och cyklar. Numera är det inte så bökigt. Man behöver inte visa upp några elräkningar för att få ett bankkonto, även om flexibiliteten hos bankpersonalen varierar mellan olika banker och olika kontor.

Sedan kommer svenska skatteverket inte göra några anspråk på lön intjänad i UK. Den skatten vill UK ha och det finns ett dubbelbeskattningsavtal mellan UK och Sverige som löser det. Skulle det mot all förmodan strula kommer det ändå i slutändan ordna sig.

Till trådskaparen: Det är inte så lätt att besvara din fråga, eftersom du ger väldigt lite info om din situation, men om ni inte har några planer på att återvända till Sverige på många år, är det nog lika bra att sälja. Det är inte så lätt att hyra ut något och se till att går bra på distans. Det gäller att hitta en bra hyresgäst som både betalar för sig och sköter om huset. Det är inte det lättaste. Ni själva har ju inte stora möjligheter att hantera eventuella problem. Kanske har ni någon vän eller släkting, som ni tror kan agera "vicevärd", men då gäller det är en person som är lämplig för den rollen och har tid att engagera sig. Jag har erfarenhet av hyra ut boende i "på distans" och det har definitivt varit en hel del problem. Jag skulle rekommendera er att sälja.
 
R Riemann skrev:
Nja, du brukar ju ha vettiga inspel för det mesta hempularen, men nu är du ute och cyklar. Numera är det inte så bökigt. Man behöver inte visa upp några elräkningar för att få ett bankkonto, även om flexibiliteten hos bankpersonalen varierar mellan olika banker och olika kontor.

Sedan kommer svenska skatteverket inte göra några anspråk på lön intjänad i UK. Den skatten vill UK ha och det finns ett dubbelbeskattningsavtal mellan UK och Sverige som löser det. Skulle det mot all förmodan strula kommer det ändå i slutändan ordna sig.
Det var inte så krångligt förut heller. Man var tvungen att visa en eller ett par räkningar för att visa att man hade en bostadsadress i landet och inte bara var där på semester. Jag bodde där ett halvår för 20 år sedan och visade en räkning för fast telefoni, möjligen också en elräkning för att få öppna konto.

Är det inte så att om man har kvar någon fast anknytning till Sverige (bostad är ett av exemplen på det) så accepterar inte skatteverket att man skatterättsligt skriver sig utomlands? Detta gör att man kan bli drabbad av svenska skatter också. Dubbelbeskattningsavtalet gör att man aldrig behöver betala dubbel skatt. Om den svenska skatten är högre så dras den skatt man har betalat i England av och man betalar mellanskillnaden i Sverige. Jag är inte helt säker men tror att det är så det fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.