Hej!

Jag och pappan ska bygga en ny villa för första gången. Vi har väldigt många ideér på hur det ska se ut; men bara för att det är en idé så behöver den inte nödvändigtvis vara bra.
Så jag undrar om någon fin själ kan ev. peka ut några misstag vi gjort eller något som kan förbättras!

Vi utgår från A-Hus husmodell Nidingen: https://www.a-hus.se/vara-hus/1-plan/nidingen

OV1QWyN.png
8SxjS8q.png
Sovrum 1: Klädkammare borttaget.
Sovrum 4: Förstorat rum
Allrum: Mindre yta
WC: Större yta (hallen blev större vid entrén)
Groventré: Omgjord med köksdel
Hall: Vägg för avskiljning mellan 2 planytorna. Kan ev. placera en skjutdörr i väggen.
dxlfxZv.png
YUSRzs6.png


Vi är extremt nyfikna på hur ni skulle ha gjort! Största problemet är nog att lägenheten är på tok för stor med för lite avställningsyta för ytterkläder.
 
Kändes inget vidare om jag ska vara ärlig.

Tycker att ni ska tänka efter vad som behövs, och sen rita upp en egen planlösning på rutat papper.
bygg ett lösvirkeshus eller en husfabrikant som gör efter era ritningar.
Rent ekonomiskt är ett hus med 4 hörn billigast att bygga. Extra hörn brukar kosta ca 50.000 per hörn.
Nidingen har 7 hörn, ca 150.000 dyrare.
Ett tips är att den dagen ni säljer huset, att det ska vara lätt att öppna upp och göra en lägenhet av era två lägenheter.
 
  • Gilla
Dublett
  • Laddar…
Nej, det var inget vidare.
Fråga 1: Var går man in i lägenheten till höger? Genom grovköket? Utan hall? Ska man alltså ha ytterkläder och matos på samma ställe? Snöslask och middagsmat i ett?
Fråga 2: Var ska ni ställa tvättmaskinerna?
Fråga 3: Varför är där ett gigantiskt sovrum i lägenheten till höger, men bara ett litet vardagsrum?
Fråga 4: Varför är där tre sovrum hopträngda i en lägenhet med små gemensamhetsutrymmen, som flera ska dela på, medan de få som bor i den andra lägenheten har jätteytor att breda ut sig på?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
engs
Tror det förenklar om du skriver vad syftet med de olika delarna är. Det ser märkligt uppdelat ut men det kanske finns någon bra förklaring, ska den delen med tre sovrum vara för t.ex. långtidsuthyrning / övernattningslägenhet till företag eller så?
 
  • Gilla
Dublett
  • Laddar…
Tacksam för alla svar! Jag kan ju uppenbarligen inte lägga till en vägg hursomhelst. Fick många bra tankeställningar där.
Jag gjorde några ändringar utefter era förslag och hoppas det ser lite klokare ut:

Reviderad lägenhetsdel

CrPfUfb.png

Jag låter den korkade ritningen i min första post vara kvar ifall någon vill få sig ett gott skatt :)

ricebridge ricebridge skrev:
Fråga 1: Var går man in i lägenheten till höger? Genom grovköket? Utan hall? Ska man alltså ha ytterkläder och matos på samma ställe? Snöslask och middagsmat i ett?
Fråga 2: Var ska ni ställa tvättmaskinerna?
Fråga 3: Varför är där ett gigantiskt sovrum i lägenheten till höger, men bara ett litet vardagsrum?
Fråga 4: Varför är där tre sovrum hopträngda i en lägenhet med små gemensamhetsutrymmen, som flera ska dela på, medan de få som bor i den andra lägenheten har jätteytor att breda ut sig på?
Jag försökte svara på alla dina 4 frågor där. Riktigt bra! Hur tycker du det blev nu då?

D dibb skrev:
Rent ekonomiskt är ett hus med 4 hörn billigast att bygga. Extra hörn brukar kosta ca 50.000 per hörn.
Nidingen har 7 hörn, ca 150.000 dyrare.
Ett tips är att den dagen ni säljer huset, att det ska vara lätt att öppna upp och göra en lägenhet av era två lägenheter.
Tack för tipsen. Det med hörnen visste jag inte om! Ska diskutera vidare med pappa. Han kanske tycker om vinklarna ändå.

engs engs skrev:
Tror det förenklar om du skriver vad syftet med de olika delarna är.
Jag kanske ärver villan i framtiden när jag själv får familj (räkna med fleeera år). Då kan man riva ner väggen till lägenheten om det är så. För att sedan sätta upp väggen när barnen växer upp.
Just nu är det bara jag och pappa som bor där. Så jag tänkte ur ett rent ekonomiskt perspektiv så skulle det vara synd att ha så mycket yta oanvänd. Rummen är tänkta för bl.a studenter eller så.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Mycket bättre! (y)
Ser att det går att öppna upp mellan lägenheterna vid köksbordet i lilla lägenheten, och lilla köket går lätt att göra till typ en klädkammare om man vill göra om till en lägenhet.
Tycker att det ser riktigt bra ut!
 
  • Gilla
Dublett
  • Laddar…
BirgitS
Om delen till höger är tänkt att hyras ut till studenter så skulle jag inte vilja ha värmepumpen där utan allt som är viktigt för huset bör finnas i stora delen.

Stoppa in tvättmaskin och torktumlare i stora badrummet också.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Kort tanke. Jag hade lagt in tvättmaskin och torktumlare i stora lägenhetens badrum, så slipper ni springa i samma tvättstuga (om inte det är önskvärt förstås). Det verkar finnas plats för det. Sedan hade jag övervägt något form av fönster i samvaro delen i den mindre lägenheten. Som det är nu så kommer det in lite ljus i köksdelen, men sedan inget fönster förrän sovrummen tar vid. Det kommer bli mörkt. Om jag inte tolkat ritningen fel förstås.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om delen till höger är tänkt att hyras ut till studenter så skulle jag inte vilja ha värmepumpen där utan allt som är viktigt för huset bör finnas i stora delen.
Stoppa in tvättmaskin och torktumlare i stora badrummet också.
Bra idé med tvätten! Implementerat. Tack BirgitS :)
Däremot värmepumpen vet jag inte hur jag ska lösa. Man får väl se till att det går att styra den trådlöst.

J jenpa skrev:
Hej!
Sedan hade jag övervägt något form av fönster i samvaro delen i den mindre lägenheten. Som det är nu så kommer det in lite ljus i köksdelen, men sedan inget fönster förrän sovrummen tar vid. Det kommer bli mörkt. Om jag inte tolkat ritningen fel förstås.
Oj bra poäng där! Fönster i samvaro läggar jag till med detsamma. Tack Jenpa :)
 
Flytta dörr till sovrum2 till vänster och flytta med avskiljande väggen något så kan du sätta garderober eller hyllor mot den avskiljande väggen.

Tänk även på ljudisolering mellan lägenheter, samt att det kanske inte är så roligt att ha toadörren ut mot matplatsen.
 
BirgitS
D Dublett skrev:
Däremot värmepumpen vet jag inte hur jag ska lösa. Man får väl se till att det går att styra den trådlöst.
Trådlös styrning hjälper ju inte långt den dag man vaknar och fryser för att pumpen har lagt av.

Kanske dela av groventrén i två delar där studenterna kan låsa inifrån om den inre delen och i den yttre delen har man värmepump, ventilationsaggregat, golvvärmestyrning fiberkonverter och annat husspecifikt och i den inre ryms tvättpelare, städskåp och hall för studenterna (tvättho behöver de inte). Dörren sen in till deras vardagsrum kan man ju ta bort så blir det lite öppnare.

Eller kanske ha duschrummet där köket är inritat (för då bör det gå att få dit en tvättpelare), kök med köksingång där groventrén är ritad och plats för värmepump och annat i det som nu är duschrum och då låta det ha en dörr mot stora hallen i stället.
 
Nu börjar det likna nåt!
* Flytta gärna dörren till sovrum 1 hela vägen åt höger, annars blir där ett dödutrymme som bara samlar damm.
* Toadörren i anslutning till kök — mja. Känns sådär, som sagt. Kan du inte ha ingång och hall där köket är nu? Och sen ha kök istället för groventré (dvs ingen ytterdörr där, och helst inte tvättstuga där heller)? Då kan du skippa väggen mot samvaroutrymmet och få mer ljus och luft. Eller är ytterdörrarnas positioner en gång för alla låsta?
* Är väggarnas positioner också spikade? Eller kan man ändra om?
* Samvaroutrymmet saknar som sagt fönster. Men även med ett blir där lätt mörkt. Skulle rekommendera att komplettera med takfönster, ljusschakt eller liknande.
* Städskåpet står monumentalt mycket ivägen. Varsomhelst men inte där.
 
BirgitS
ricebridge ricebridge skrev:
* Flytta gärna dörren till sovrum 1 hela vägen åt höger, annars blir där ett dödutrymme som bara samlar damm.
Fast det kanske är garderoben som ska förlängas så ett par verkligen får plats med alla kläder, lakan etc. i den.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast det kanske är garderoben som ska förlängas så ett par verkligen får plats med alla kläder, lakan etc. i den.
Tänkte den tanken också, det är hugget som stucket. Fast lite åbäkigt med den garderoben som hamnar bakom dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.