Hej,
Vi funderar på att bygga ut vårt hus då det börjar kännas för litet samt att vi vill att barnen ska kunna få var sitt rum.

Förutsättningar:
Vi vill ha 4 stycken sovrum och ett badrum på övervåningen. Befintlig rumsindelning kan ändras. Kattvinden är eventuellt bärande.

Vi skulle uppskatta förslag på hur en sådan lösning skulle kunna se då vi känner att vi fastnat lite i idéstadiet.

Tack på förhand:)
 
  • Översiktlig ritning av ett hus med befintlig rumsindelning och utmärkt kattvind, i förfrågan om utbyggnadsråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus med vit fasad och svart tak, delvis täckt av lövträd i höstfärger, med en veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus med lutande tak, skorsten och potentiell kattvind som övervägs för utbyggnad till fler rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålat hus med svart tak och veranda som behöver renovering och plats för utbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, ni eller era föregångare har verkligen byggt in er... Är det övervåningen ni vill bygga ut? Bedömningen av vad som är möjligt skulle underlättas av en tomtkarta samt uppgift om max tillåtna ytor enligt detaljplanen. Hur gammalt är det ursprungliga huset och hur är rumshöjderna på båda planen? Normalt är det inte särskilt bra att förlänga den typen av hus, eftersom man då "ärver" en del mindre bra mått. Övervåningen kan också lätt bli för mörk.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Ja vi får leva med synderna som de innan gjort. Inte helt lätt att lösa detta har vi insett. Huset är från 1923. Ligger i icke detaljplanerat område. Rumshöjd uppe 2.50, nere 2.65. Vi vill bygga ut övervåningen. Huset ligger rätt bra till på tomten som är stor så avstånd till tomtgräns är inte något större bekymmer.

Tack för svaret!
 
Redigerat:
Jag får nog tänka lite innan jag svarar.
 
  • Gilla
frlise
  • Laddar…
Det är svårt att bygga till ett smalt hus med den typen av tak i det övre planet. Risken är överhängande att man gör lika stor yta obrukbar som den man tillskapar. Man kan givetvis bygga takkupor, men inte hur som helst och det är krångligt och dyrt. Jag skulle föredra ytterligare en tillbyggnad i markplan kopplad till den fria gaveln och kanske lite förskjuten i sidled. På det sättet skulle de olika volymerna kunna balansera varandra lite bättre. Tillbyggnaden på den andra gaveln och entrétillbyggnaden kan ju förlängas så att de möts i ett hörn.

Det jag skrivit nu är på gehör, utan att ha sett den nuvarande planlösningen i bottenvåningen.
 
  • Gilla
frlise
  • Laddar…
Hej det bästa är att kontakta en arkitekt och byggare för bästa resultat. Men min första tanke är att bygga ut på bredden över ytterdörren. Då blir det två fönster/ rum på gaveln. Sätt en takkupa mot framsidan där ett rum till får plats. Svårt att säga utan mått...... lycka till!
 
  • Gilla
frlise
  • Laddar…
Tack för alla förslag hittills, Har fått lite nya idéer nu när vi läst vad ni skrivit.

Lägger ut planlösningen för nedervåningen också om det kan vara till någon hjälp.

Gnugga gärna geniknölarna lite till så ska jag lägga upp en bild hur vi eventuellt tänkt bygga till.
 
  • Enkel planlösning för en nedervåning med utmärkta rum och skåp, inklusive ett skafferi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tar gärna emot mer info. T.ex. hur ytorna används i grova drag samt en pil som markerar väderstrecken.
 
Återkommer med hur ytorna används då jag har en dator tillhands. Laddar upp en bild från mobilen med ett foto över tomten där norr är inriktat så länge.
 
  • Flygbild över tomt med hus och trädgård, norr markerat med en gul pil och bokstaven N.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rita gärna i ett program som jobbar med riktiga mått (exempelvis sketchup som är gratis). så blir det mycket enklare att uppskatta hur stort huset är idag.
För just nu har vi inga mått alls att utgå från, man vet ej heller hurpass skalenlig din enkla skiss är.
 
BirgitS
Detta är något helt annat men kanske enklare.
När en kollega ville göra sitt 10/20-talshus större, och det hade redan byggts på i ett par omgångar som ert, så valde de att bygga till genom att köpa ett litet hus, från en av de vanliga hustillverkarna, som de sen anslöt till det befintliga husets ena gavel. Har för mig att det i grunden var ett extraisolerat fritidshus för att få rätt storlek, i deras fall tillräckligt för tre sovrum och ett badrum där nere och ett loft. De två tidigare sovrummen på övervåningen blev arbetsrum och gästrum.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Tipset från BirgitS i inlägg #11 är absolut värt att fundera på. Anslutningen kan göras som en liten glasad gång, så husen behöver inte ligga dikt an till varandra.
 
Tack för alla tips, och även BirgitS som tänkt utanför boxen. Försöker med ett första utkast till en ritning med mått.
 
  • Grundritning av en våning med två sovrum, hall, klädkammare, WC och kattvind med angivna mått och kompassros.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Teoretiskt skulle du kunna bygga till i två plan och disponera övervåningen enligt bifogade skiss. Det förutsätter att det stora sovrummet mot öster får en takkupa.
Skiss över övervåning med måttangivelser, sovrum och takkupa markerad med rött kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker dock inte att det är en bra lösning om man ser till huset som helhet och ekonomin misstänker jag. Det är sannolikt mycket bättre att göra en fristående byggnad i markplan åt söder och som ansluter till det befintliga på ett okomplicerat sätt.
 
Hej,
Har spånat vidare lite på detta och funderar nu på en mindre tillbyggnad över befintligt badrum och hall. Istället för 4 stycken sovrum skulle det nu bli 3 stycken. Det skulle se ut som bilderna nedan:

Vit villa med nytillkommen mörkblå tillbyggnad på vänster sida, synlig från gatan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från gatan. Taket längst till vänster tillkommer i och med utbyggnaden. Mycket tak för för att docka ihop med befintligt hus.

3D-ritning av en planlösning för en tillbyggnad över ett hus med badrum, hall och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delen längst upp är tillbyggnaden. Ett sovrum på cirka 9kvm och ett badrum eller klädkammare(inte bestämt ännu) till vänster.

3D-rendering av en korridor som leder till ett sovrum med solbelysning och möblemang, som illustrerar en tänkt tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-visualisering av korridor i tillbyggnad med blåmönstrade tapeter och gula dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här tar man sig in till den nybyggda delen. Blir tyvärr en korridor in då vi har en murstock mitt i huset, samt för att passa med den befintliga planlösningen.

3D-visualisering av ett litet sovrum med randiga tapeter, gult skrivbord och säng samt en öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sovrummet på cirka 9kvm.

Kom gärna med tips eller förslag på saker som går att göra bättre.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.