När jag besökte det stora byggvaruhuset försökte man pracka på mig den gamla typen av takstege som inte går att förankra. Man hade ingen aaaning om att det finns nytt regelverk avseende takstegar.

Hur är nu regelverket? Förankring på flera ställen ... det räcker inte med bygel över nocken - hur har ni löst det? Och hur fäster man trappslutet där nere? Jag har fått föreläggande av sotaren som inte gillar min 83-åriga järnstege ( ???) och det är iofs förståeligt. Men eftersom byggvaruhuset inte har nån aaaning om hur man gör förlitar jag mig på expertisen härinne ;). Det ultimata vore att ni ritar & berättar för mig - eftersom tydligen ingen i Malmö vet nåt!
 
Min takstege sitter med en (1) fransk skruv i nockbrädan. Sotarn har aldrig klagat.
 
Jag skulle aldrig våga ta ansvaret för att släppa upp någon på en takstege jag vet sitter fast bara med EN skruv. Det funkar säkert tills den släpper........
Hur känner man sig när sotaren ligger där på backen?

Har man tegel tak finns "lösa" steg där fästjärnen läggs under takpannan och skruvas i läckten. Längst ner sätter man ett steg som har en glidspärr för stegen mellan marken & takstegen. Är enkelt att montera själv.
 
Eld skrev:
Min takstege sitter med en (1) fransk skruv i nockbrädan. Sotarn har aldrig klagat.
Han kanske int evet om det eler orkar klaga. Hans chefer ska i vilket fall inte låta honom gå upp på det taket. ;)

Detta regleras i huvudsak av 2 lagar: Boverkets Byggregler och ... (Har just nu hjärnblödning, men ni vet arbetsskyddslagen som ställer krav på att arbetsgivare inte får utsätta sina anställda för fara).

I BBR så är det kapitel 8.2, Skydd mot fall, som reglerar detta. Tyvärr är BBr till skillnad mot gamla SBN skriven med mycket luftiga formuleringar, vilket ger visst utrymme för tolkningar.

I detta fall gäller det 8:241 där det bl.a. står "Fasta tillträdes- och skyddsanordningar, inklusive infästningar, skall ha tillräcklig hållfasthet och styvhet och utföras av beständigt material. De skall vara färsta i bärande konstruktioner eller andra byggnadsdelar med tillräcklig hållfasthet."
Tolkningen av detta är generellt att det krävs saker som uppfyller Svensk standard eller produkter som är typgodkända eller konstruktioner som uppenbart ändå uppfyller kraven. Weland m.fl takskyddstillverkare har mest typgodkända produkter, men även några som inte är det, så se upp.

Franskskruv är inte en lösning som räknas som beständig.

Just denna del av bygglagarna är dessutom en av mycket få som är retroaktiv, d.v.s. gäller även för äldre byggnader (inte bara nybyggda).

Kolla på http://www.taksakerhet.nu/ så får du plåtslagarnas mycket fina information i ämnet. Nackdelen är att de i vissa fall ställer lite högre krav än man kan göra av lagtexten, men då är du å andra sidan på säkra sidan.
 
Jo, jag förstår nu att helt ny stege måste införskaffas eftersom den gamla inte går att fästas enligt regelverket. Det stora problemet är att jag, trots att jag ringt runt till allherrans takföretag, inte funnit någon som a) har lust fästa fast en ny, godkänd stege på mitt synnerligen höga & branta tak b) egentligen inte vet hur man skall fästa stegen.

Det återstår alltså enbart att finna en takklättrare som monterar efter mina direktiv på backen ... ni måste väl hålla med om att detta är ganska vansinnigt?
 
SnickarPelle skrev:
Har man tegel tak finns "lösa" steg där fästjärnen läggs under takpannan och skruvas i läckten. Längst ner sätter man ett steg som har en glidspärr för stegen mellan marken & takstegen. Är enkelt att montera själv.
Vi har betongtakpannor där denna metod har använts. Jag vet inte exakt hur det är gjort då det var killarna som monterade braskaminen och skorstenen som satte upp stegen också.
 
Hej!

Lyfter denna tråd genom att fråga om infästning av takstege på brant enkelfalsat plåttak. Eftersom jag helst av allt inte vill borra hål i plåten letar jag efter ett annat sätt att förankra takstegen. Weland har ett falsfäste men det är tydligen bara godkännt för dubbelfalsad plåt. Hur har ni andra löst infästningen av takstege och ev plattform vid skorsten ihop med bandtäkt plåt? Är det någon som använt falsfästet ihop med enkelfalsad plåt?

/Ingenjören
 
Ingenjören du har ett privat meddelande
 
Hejsan..

Jag har lösa steg.. så som i
http://www.welandstal.se/montanv/montanv.asp?montid=02_27

Rekomenderar det INTE då sotaren eller andra går på stegen så går också tegel pannorna sönder...

Snacka om korkad konstruktion.. mina nya fina pannor.. dom går sönder en efter en pga denna "stege"

tycker förövrigt att mina Benders (betonpannor) är lite klena,, dom tål inte så mycket.. kanske är det bara Benders pannor som inte klarar av dessa steg.. ???
 
Någon mer som har erfarenhet av att anpassa sin taksäkerhet på pannplåt?

Jag har antik pannplåt så taksteg borde inte vara något problem att skruva dit men takbrygga? hittar inga tydliga invisningar.
 
taksakerhet .se kan du nog hitta
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.