E eddiw skrev:
För er som installerat LLV-värmepump, vilken firma bör man vända sig till?
Har börjat rikta in mig lite på en Mitsubishi FH35 .. Verkar vara ett bra komplement till
en pelletspanna och kan nog värma upp ganska stora delar av huset.
FH35 är säkert bra men jag och en del andra har problem med irriterande knäppningar i innerdelen. Läser man om luftvärmepumpar på olika forum verkar FH25/35 ha dessa problem oftare än andra fabrikat.

https://www.byggahus.se/forum/threa...fh25-knaepper-och-knakar.334226/#post-3199421
 
H
Ni som kör pellets med hög förbrukning.
Har ni fått pelletsprännaren inmätt av en tekniker med rökgasinstrument?
Oftast när förbrukningen av pellets är hög så går alldeles för hög temperatur ut ur skorstenen i stället för att göra värme till huset.
Börja med att ringa in en tekniker som kan mäta in pelletspannan innan ni köper en värmepump är mitt råd så att ni vet att ni får max verkningsgrad på eran anlägning.
 
H H-Thomasson skrev:
Ni som kör pellets med hög förbrukning.
Har ni fått pelletsprännaren inmätt av en tekniker med rökgasinstrument?
Oftast när förbrukningen av pellets är hög så går alldeles för hög temperatur ut ur skorstenen i stället för att göra värme till huset.
Börja med att ringa in en tekniker som kan mäta in pelletspannan innan ni köper en värmepump är mitt råd så att ni vet att ni får max verkningsgrad på eran anlägning.
Yes, har gjort rökgasanalys för ett tag sedan med gott resultat. 93% verkningsgrad kom han fram till också har jag för mig.
Problemet är väl inte hög förbrukning egentligen, vi använder ca 2 säckar om dygnet (lite mer kanske om det är riktigt kallt) på 150 kvm och utöver det källare på 79 kvm. Vi värmer 2 rum i källaren, håller ca 15 grader i källaren.
Så pelletsförbrukningen är inte jättehög, men ändå jobbigt att handskas med pellets och hålla på att sota ur pannan var o varannn dag) (eller ja, iaf nån gång varje vecka till varannan vecka)
Efter ett tag kräks man på den hanteringen när man har så mycket annat att hinna med om dagarna.
Så allt som kan få ner förbrukningen till ett minimum är välkommet, även fast jag inte kommer ta bort pelletsen helt.
 
Det låter som en bra sak att komplettera med en LLVP. Som någon skrev tidigare, elpriset är i praktiken nu över 1 kr per kWh. Och jag tror inte vi kommer få se lägre priser i framtiden. Orsaken är inte priset för el utan andra kostnader som skatt och överföringsavgifter som de kraftigt höjt. När du ska räkna på priser så räkna med 1,5 kr.
I praktiken så är en LLVP så bra att du minst får 1 till 3. En mindre bra pump drar lite över 600 watt, då får du 1,8 kWh värme eller bättre i genomsnitt. Till en kostnad för (1,5 * 0,6) 90 öre.
Vi får en tredjedel av elkostnaden. Dvs 50 öre. Så vi ser att både LLVP och pellets ligger varandra nära i driftkostnad.
Jag tror att vi nu är vid en punkt, då man som husägare måste börja kolla på sin elförbrukning. Man sparar nog mest pengar genom att isolera, och istället skaffa någon form av aktiv ventilation med värmeväxlare. Detta gäller dock inte ditt fall. Jag skulle köpa den där LLVP det blir en bra kombination.
 
  • Gilla
eddiw och 1 till
  • Laddar…
Jag har just beställt en Mitsubishi LN25, den ger full effekt till -15
Jag har inte gjort någon jätteundersökning på det hela, men den har iaf nytt kylmedium. Beställde inklusive installation från Pumpia. Igår, så ännu har jag inte fått det installerat ;-)
 
E eddiw skrev:
Min tanke är ju inte att ersätta pelletsen utan bara komplettera, precis som ni gjort därav lär jag nog inte behöva flera. Mitt primära behov är att minska hanteringen av pellets så man slipper sota så ofta och slipper konka på pelletssäckar lika ofta. Pelletsförbrukningen bör ju rimligen minska ganska markant om man installerar en värmepump tänker jag? Man kan ju köra den på låg effekt med nu när elen är dyr. Sedan är det väl inte så dumt att ha en backupvärmekälla om den ena går sönder.
En llvp lär ju rimligen vara den typ av värmekälla som ändå är billigast att installera. Visst går installera extra elelement här o där men det känns ju inte så effektivt kanske?
En innerdel på 150m² kräver ju väldigt öppen planlösning, och en fläkt på maxläge för att på något sätt sprida värmen acceptabelt. Komfort ger det inte. Där ligger ett av luftvärmepumpens stora dilemma.

Vår besparing på pellets, när luftvärmepumpen går vår och höst, är kanske max 1 pall (förbrukar ungefär 5 pall per säsong). Den stora förbrukningen är ju under kall vinter. Ekonomiskt är jag tveksam till någon besparing alls för tillfället, med nuvarande elpriser.

Om du är trött på själva hanteringen (finns ju olika sätt att lösa den också..) så tror jag att du ska sikta på en luft/vattenpump trots allt. Det finns monoblock till acceptabla priser. Det ger lång tid för avskrivning rent ekonomiskt, men du slipper stora delar av hanteringen med pellets. Och behåll pannan för spetseffekt när det blir riktigt kallt.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
En innerdel på 150m² kräver ju väldigt öppen planlösning, och en fläkt på maxläge för att på något sätt sprida värmen acceptabelt. Komfort ger det inte. Där ligger ett av luftvärmepumpens stora dilemma.

Vår besparing på pellets, när luftvärmepumpen går vår och höst, är kanske max 1 pall (förbrukar ungefär 5 pall per säsong). Den stora förbrukningen är ju under kall vinter. Ekonomiskt är jag tveksam till någon besparing alls för tillfället, med nuvarande elpriser.

Om du är trött på själva hanteringen (finns ju olika sätt att lösa den också..) så tror jag att du ska sikta på en luft/vattenpump trots allt. Det finns monoblock till acceptabla priser. Det ger lång tid för avskrivning rent ekonomiskt, men du slipper stora delar av hanteringen med pellets. Och behåll pannan för spetseffekt när det blir riktigt kallt.
GoForIt GoForIt skrev:
En innerdel på 150m² kräver ju väldigt öppen planlösning, och en fläkt på maxläge för att på något sätt sprida värmen acceptabelt. Komfort ger det inte. Där ligger ett av luftvärmepumpens stora dilemma.

Vår besparing på pellets, när luftvärmepumpen går vår och höst, är kanske max 1 pall (förbrukar ungefär 5 pall per säsong). Den stora förbrukningen är ju under kall vinter. Ekonomiskt är jag
Tanken är ju som sagt inte att värma hela huset med värmepumpen utan helt enkelt komplementvärma huset och på något sätt minska förbrukningen av pellets. Jag tänker alltså inte värma upp hela huset med pumpen, kanske en våning eller något i den stilen. Det blir 79 kvadrat ca.

En luft/vatten kommer jag inte köpa i dagsläget, det drar iväg för mycket. Vi snackar runt 80000 istället för ca 15-18000.. Vi har mycket annat på huset att göra så de pengarna finns inte just nu.

Angående annan hantering av pellets så hade vi förut ett bulkförråd, men pelletsen bara gick sönder när de sköt in pelletsen så det var ett större helvete att hålla på med. Flera stopp i brännaren om dagen..

Får fundera lite till..
 
ylven ylven skrev:
Jag valde en Baxi Bonus Air som jag ropade in på viivilla akution
Är du nöjd med denna? Det är väl INVEST som tillverkar dessa? Deras äldre pumpar får får mindre bra omdöme om man kollar på olika forum :thinking:
 
Värt att notera är att vi idag har elektrisk golvvärme i vår hall på 700 watt. Om en värmepump drar i dom trakterna också så kan man kanske stänga av golvvärmen så kanske inte elförbrukningen ökar så mycket.. golvvärmens termostat känns som den slår till ganska ofta..
 
Redigerat:
GoForIt GoForIt skrev:
En innerdel på 150m² kräver ju väldigt öppen planlösning, och en fläkt på maxläge för att på något sätt sprida värmen acceptabelt. Komfort ger det inte. Där ligger ett av luftvärmepumpens stora dilemma.
Nja, där tror jag att du är lite för pessimistisk, min vän!
Vi bor väl för övrigt på nästan samma breddgrad.
Vi har i vårt hus på 110 m2, som är byggt år 2010, Mitsubishi Electrics minsta L/L.värmepump, -25 någonting, som enda värmekälla. Och den går bara på lägsta eller näst lägsta fläktinställningen.
Med hjälp av en snäll och effektiv FTX fördelas värmen från hallen till vardagsrum, matdel, köksdel, 3 sovrum, två dusch/toarum, tvättstuga och kök.
Och det är varmt och gott över allt!
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
E eddiw skrev:
Värt att notera är att vi idag har elektrisk golvvärme i vår hall på 700 watt. Om en värmepump drar i dom trakterna också så kan man kanske stänga av golvvärmen så kanske inte elförbrukningen ökar så mycket.. golvvärmens termostat känns som den slår till ganska ofta..
Vi har elektrisk golvvärme i vår hall också (1050W) där innerdelen sitter. Är inte golvvärmen på, så ger det iskalla klinker oavsett om värmepumpen är på eller inte..
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nja, där tror jag att du är lite för pessimistisk, min vän!
Vi bor väl för övrigt på nästan samma breddgrad.
Vi har i vårt hus på 110 m2, som är byggt år 2010, Mitsubishi Electrics minsta L/L.värmepump, -25 någonting, som enda värmekälla. Och den går bara på lägsta eller näst lägsta fläktinställningen.
Med hjälp av en snäll och effektiv FTX fördelas värmen från hallen till vardagsrum, matdel, köksdel, 3 sovrum, två dusch/toarum, tvättstuga och kök.
Och det är varmt och gott över allt!
Vårt hus väger in på exakt samma yta, men fyllde 50 år i fjol, så vi har troligen betydligt sämre isoleringsnivå. Här måste det vara några plusgrader för att luftvärmepumpen ska erbjuda rimlig komfort, och då med fläkten på högsta fart. FTX har vi inte heller, och det påverkar naturligtvis påtagligt.
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Är du nöjd med denna? Det är väl INVEST som tillverkar dessa? Deras äldre pumpar får får mindre bra omdöme om man kollar på olika forum :thinking:
Så här långt mycket nöjd. Men den har ju bara varit igång i 2 månader.
 
Hallå där Ylven,
Tänkte kolla med dig hur installationen gick av din LN25. Såg att Pumpia.se hade riktigt bra pris på en pump jag är intresserad av. Finner dock inga omdömen om just Pumpia.se
Må gott
Jonas
 
Hade hemma en kyltekniker för rengöring av vår vv pump.
Han sa att Mitsubishi och Daikin är de han föredrar. Panasonic är helt ute med de problem de har. Billiga kineser tog han inte i.
Får han bestämma åt kund blev det i dagsläget Daikin.
Håll koll på att det är det nya köldmediet som nugäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.