Hej,

Jag har begärt indikation på pris löpande räkning för byte vatten och avloppsservis utvändigt och genom huslivet. Grävning, friläggning och grovt återställande utsida inkluderat massor och transporter.

120,000 inkl. moms efter ROT-avdrag +/- 20%. Etablerad firma. Sträckan är 3,5m. För mig verkar priset orimligt. Vad är er tanke?
 
Claes Sörmland
Min granne gjorde något liknande. Schaktkille grävde upp med minigrävare (halv dag), röris bytte rören (halv dag), schaktkille återställde grovt med minigrävaren (halv dag). Inga massor lämnade tomten. Två fakturor som tillsammans hamnade under 20 tusen (minns ej exakt).
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min granne gjorde något liknande. Schaktkille grävde upp med minigrävare (halv dag), röris bytte rören (halv dag), schaktkille återställde grovt med minigrävaren (halv dag). Inga massor lämnade tomten. Två fakturor som tillsammans hamnade under 20 tusen (minns ej exakt).
Tack för svar! Det, plus påslag för ort och firma, är mer i linje med vad jag hade förväntat mig.
 
H
Bytte 30 m avloppsrör och 30 m vatten slang.
Tror det kosta ca 5000-6000 med hyra av minigrävare.
Så om du kan är det enkelt att göra själv
 
E sthlm01 skrev:
Hej,

Jag har begärt indikation på pris löpande räkning för byte vatten och avloppsservis utvändigt och genom huslivet. Grävning, friläggning och grovt återställande utsida inkluderat massor och transporter.

120,000 inkl. moms efter ROT-avdrag +/- 20%. Etablerad firma. Sträckan är 3,5m. För mig verkar priset orimligt. Vad är er tanke?
Låter väldigt dyrt, samtidigt beror det på hur det ser ut på tomten, finns det möjlighet att lägga massorna på din gräsmatta eller måste de köras iväg för att sedan köpa nya fyllnadsmassor? Ligger avloppet djupt? Isf krävs kanske en större maskin osv..

När du ändå håller på, se till att sätta spolbrunnar i tomtgränsen på både dagvatten och spillvatten när du ändå gräver, eller hör med VA-huvudmannen (kommunen?) om de kan tänka sig att bekosta det.

Tänk även på att ofta är det du som äger ledningarna fram till 0.5m utanför tomtgränsen. Informationen om det hittar du i ABVA (allmänna bestämmelser för den allmänna VA-anläggningen)
 
N NoOne2k skrev:
Låter väldigt dyrt, samtidigt beror det på hur det ser ut på tomten, finns det möjlighet att lägga massorna på din gräsmatta eller måste de köras iväg för att sedan köpa nya fyllnadsmassor? Ligger avloppet djupt? Isf krävs kanske en större maskin osv..

När du ändå håller på, se till att sätta spolbrunnar i tomtgränsen på både dagvatten och spillvatten när du ändå gräver, eller hör med VA-huvudmannen (kommunen?) om de kan tänka sig att bekosta det.

Tänk även på att ofta är det du som äger ledningarna fram till 0.5m utanför tomtgränsen. Informationen om det hittar du i ABVA (allmänna bestämmelser för den allmänna VA-anläggningen)
De har räknat med bortforsling av massorna och fyllnad med nya massor. Avloppet ligger så att en fullstor grävare ska användas. Men jag kan ändå inte förstå priset.

Kommunen har precis bytt från gatan till en bit in på min tomt, inkl. brunnar. Därav att jag tänkte passa på och byta de sista metrarna.
 
Nu är detta 6 år sedan men vi betalade ca 40 för avloppsbyte i källare och fram till tomtgräns. Bilning och byte av stam i källare. Ca 20m. Återställde källaren själv. Tunnling under grundmuren som är dryga metern tjock granitmur. Handgrävning i kallförråd 3 meter. 0,5-1 meter djupt. Minigrävare på tomten grävde ca 5 meter. 2,5 meter djupt vid tomtgränsen. Återanvände massor och grovplanerade.
 
Dränerande i Stockholmsområdet, 70m2 sutteränghus. När de ändå va där så. Ytte jag vatten och avlopp från gatan in. Tror de tog typ 10000 extra för de. Total extra grävning 5meter. Så 120tusen låter helt galet. Skulle säga max 20-25 efter rot i Stockholm.
 
E sthlm01 skrev:
Kommunen har precis bytt från gatan till en bit in på min tomt, inkl. brunnar. Därav att jag tänkte passa på och byta de sista metrarna.
Det är ju toppen, det är något som minskar kostnaden för det hela. Ta alltid in offert från flera firmor. 120' låter som sagt rätt högt.
 
E sthlm01 skrev:
Hej,

Jag har begärt indikation på pris löpande räkning för byte vatten och avloppsservis utvändigt och genom huslivet. Grävning, friläggning och grovt återställande utsida inkluderat massor och transporter.

120,000 inkl. moms efter ROT-avdrag +/- 20%. Etablerad firma. Sträckan är 3,5m. För mig verkar priset orimligt. Vad är er tanke?
helt orimpigt. borde ta högst 2-3 dagar med 15 tusen i grävkostad. och senda rörarbete på det. 30-40 k har jag fått offerter på en 30 m lång sträcka. i stockholm. det finns många oseriösa dock där Firma Mamson som exempel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.