Hemmakatten
Kan starkt rekommendera de som har råd eller inte har så lång häck att plantera att köpa buskplantor i stället för de 10-pack häckplantor som säljs!!

Vi satte för 3 år sedan en ca 8 m häck som inramning o prydnad i trädgården. Fortfarande är det mest bara några ynka små pinnar som sticker upp :( . Första vintern frös dessutom minst 1/3 bort, eftersom plantorna inte är så motståndskrafitga när de är så små. Jag var verkligen dumsnål >:( för det kommer säker att ta ytterligare ett par år till innan häcken blir som det var tänkt, ca 60 cm hög - och då har vi flyttat härifrån!!
 
Jag håller med dig!
Vi valde att köpa plantor som var minst 1 meter höga...
Visst dom kostade 49:-/planta men det var värt det!

I vårt gamla hus köpte vi oxå 10-pack plantor, vi ville ha ligusterhäck eftersom runt tomten fanns det redan liguster... Efter ca 2 år så var dom fortfarande små och ynkliga att jag blev arg och klippte ner dom helt... Vet dock inte hur dom ser ut idag eftersom vi inte bort kvar :D
 
Kan man köpa liguster som är lite högre eller finns de bara som småplantor? pris?
 
Hemmakatten
Liguster finns att köpa som större plantor. 10-pack ca 160:-. Plantor lite större (50-80 cm innan klippning) 10 st ca 250:- . Buskplantor ca 80-90:- styck. Fördelen med buskplantor är att du sätter dem med större avstånd o det går inte åt så många.
 
Hemmakatten
Pytt! Inte har du rätt inte ;D. Har tidigare köpt buskplantor, vilket ju är exakt samma planta som häckplantor, bara det att de är ett par år större. Klipper man dem 1/3 om man sätter dem på våren och om man sätter dem på hörsten 1/3 nästa vår så blir det jättefina. Fördelen är också att de är härdigare o har större rötter. Det blir jättebra. Vem vill vänta fem år när det räcker med ett par år för att få en vacker häck? Inte jag ;D
 
Varför blir den inte lika fin om man använder buskplantor, yonna?? Är det för att man inte klipper ner den tillräckligt långt ner, eller?
Hade också tänkt försöka snabba på processen en aning ;) men inte om det blir ett dåligt slutresultat :-/

//Christina.
 
Hemmakatten
Ett lite tillägg till Yonnas gedigna inlägg.
Köper man buskplantor o beskär dem, håller med om att liguster skall beskäras ordentligt första året, så är det fortfarande så att de har betydligt kraftigare rötter o också kraftigare tillväxt. Detta innebär att om du beskär en buskplanta jämfört med en häckplanta till samma höjd (25-40 cm) så växer buskplantan MYCKET bättre o kraftigare o fortare än häckplantan. Dvs. man tjänar flera år på tillväxten! Håller du inte med mig, Yonna?!?
 
Hemmakatten
Okej, jag ger mig! ::) Vad gäller ligusterhäck i alla fall. Fast det är ju just den som vi kämpat med i 3 år o fortfarande bara har små 30cm korta spröt av..... Hårt klippt är den också.

Men andra häckar som jag satt o haft o köpt som buskplantor har varit mycket bättre o mer snabbväxande än häckplantorna. ;D
 
Hemmakatten
Kan gott tänka mig att betala 5.000:- för ett stort träd i stället för att vänta 10 år på att det ska växa upp (man är ju inte 20 år längre). MÅnga lägger ju ut 5 gånger det beloppet på en ny soffa.... Och ett träd med skuggande o susande trädkrona är vansinnigt mycket härligare o rogivande än en soffa. Den gamla soffan kan man ju för övrigt slänga en trevlig, billig pläd över.......
 
Hemmakatten skrev:
Kan gott tänka mig att betala 5.000:- för ett stort träd i stället för att vänta 10 år på att det ska växa upp (man är ju inte 20 år längre). MÅnga lägger ju ut 5 gånger det beloppet på en ny soffa.... Och ett träd med skuggande o susande trädkrona är vansinnigt mycket härligare o rogivande än en soffa. Den gamla soffan kan man ju för övrigt slänga en trevlig, billig pläd över.......
Håller med till 101%, just detta är ju den stora nackdelen med att bygga nytt hus på ny "kal" tomt, att det tar så lång tid att få dessa underbara, snudd på "livsviktiga" träd på tomten att bli åtminstone halvstora.
Som kontrast till det tänket kan jag berätta att vi, innan vi bestämde oss för att bygga, var spekulanter på ett annat hus, ett 70-tals hus med inte så värst många estetiska kvaliteter men stor yta inomhus och en underbar uppvuxen trädgård med stora träd som nästan helt dolde "utsikten" mot den tråkiga gatan och fick huset att vara till hälften som en "oupptäckt juvel" där innanför. nåväl......... vi fick inte detta hus för vi var lite för snåla på sluttampen av budgivningen ::)
Döm om vår bestörtning då vi 6 mån. senare åkte förbi för att titta på huset i sommarskrud och får se att dom som köpte det har huggit ner vartenda träd på hela tomten :surprised: :surprised: :'( till förmån för stora metallkrukor med buxbomklot överallt på tomten, och du yonna som vet vad vårt klimat innebär förstår ju att det inte ens var äkta buxbom ::) :p

Så man prioriterar sannerligen olika.

//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.