Vägghörn med riven tapet som visar flera lager skadade ytor och exponerat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt i en hall med bortriven tapet som avslöjar glipa i ett hörn och ojämn vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägghörn i renoveringsfas med bortrivna tapetlager och synliga ojämnheter, intill radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vägg med bortrivna tapetlager och exponerad underliggande yta med ojämnheter och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller på att fixa hallen och har rivit ner ett antal lager tapet som lossat från väggen. Då det var dåligt tapetserat med tapet på lister och annat och måla därpå var inte ett alternativ så har jag nu lite funderingar.
1: Ett hörn har en lite större glipa. Hörnet går inåt så att säga. Jag har interiörfog (akryl) hemma. Men har gör mig att man bör stärka hörnen med någon typ av remsor och spackla ett gånger för att få det snyggt? Min fråga är med vad för remsor isåfall och bör jag foga först?
2: Väggarna ser ut så här i nuläget. Ej spacklat alla hål, ojämnheter, inte slipat det lösa.
Men går det att bredspackla på det sen eller bör jag grunda med något innan för att slippa problem med blåsor och att det inte sitter bra?
3; När det är färdigspacklat, färdigslipat, målar jag med väggfärgen då direkt? Eller ska det grundas här med? Kommer att målas med Jotun lady matt.
Vore tacksam för svar:)!
 
Så här hade jag gjort:

1. Limmat remsa.
2. Grundat med Alcro Kraft.
3. Grundat med Milltex Allgrund.
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Tack! Misstänkte det kan vara en dålig idé att spackla direkt på detta underlaget..
 
Lillfix77 Lillfix77 skrev:
Tack! Misstänkte det kan vara en dålig idé att spackla direkt på detta underlaget..
Kan vara en dålig idé att grunda också. Det kommer förmodligen att bubbla ändå.
Vad består väggen av längst in? Betong eller trä?
Övervärg renoveringsgips, förmodligen den billigaste lösningen och snyggast.
 
Det är tyvärr inte ett alternativ då det sitter gamla golvsocklar och skulle man sätta nytt gips skulle det bygga ut för mycket.
Socklarna går inte ta bort då golvet höjts med parkett.
Tror det är trä (huset byggt 1903). Men vissa delar är ombyggt. Det verkar vara gipsskivor med någon slags papp?
Och hyreslägenhet så vill inte riva för mycket i väggar ;)
 
L Leif i Skåne skrev:
Kan vara en dålig idé att grunda också. Det kommer förmodligen att bubbla ändå.
Inte med Kraft, den är oljebaserad så det blir inte en bubbla.
 
Renoveringensgips är bara 7 mm och man kan limma fast det.
 
Jo, tyvärr kommer det sticka utanför iaf:/ Men det hade varit smidigt☺️
 
BirgitS
Renoveringstapet tar upp en del mindre ojämnheter utan att vara tjock.
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Har funderat på det faktiskt först. Men det är såå många småytor och dörrar. Och blev än mer skeptiskt till det när jag hört många tyckt det blir inte 100 bra om det inte är väldigt fint underlag:/
Kommer att använda det däremot i ett annat rum:)
 
Eller får jag helt enkelt testa grunda på ett område och se hur väggen blir
 
Grundat idag. Endast en liten blåsa som la sig på en timma. Väggarna såg bättre ut nu än vad jag trodde. Imorrn hoppas jag kunna sätta remsor. Tack för råd alla. Grundade med alcro spärra förresten.
Ser inte så ojämnt ut i verkligheten.. Vägg grundad med alcro spärra, blåsa synlig, i renoverande rum med bar dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålad vägg med ljusgrundfärg, små ojämnheter syns, dörrkarm till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lunarayo
  • Laddar…
Kommer det fler bilder?
 
  • Gilla
Lillfix77
  • Laddar…
Absolut☺️.. Det går sakta, sakta, framåt... Har målat taket och taklister. Nu skrapar jag färg från lister. Det verkar ta en evighet:/... Men färgen satt så fruktansvärt dåligt och det har också fogats i priofiletna på listen?! Jag ska sen grundmåla väggar och så småningom bygga spegelpanel och måla...
 
  • Nymålat vitt tak och taklister med en skrapad vägg där gammal färg tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av dörrkarm med synlig gammal färg, stege och verktyg i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lunarayo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.