Står i valet o kvalet kring vilken dyckertpistol jag ska ha. Jag hade bestämt mig för en Makita Af505 för 845:- som min första dyckertpistol. Sen insåg jag att den kanske är för klen med sina 1,2 mm dyckert att spika panel med. Borde jag istället köpa en 1,6 mm (16 gauge) pistol?

Mina behov ser ut som följer:

- Sätta golv och taklister i ett antal rum.
- Sätta panelvägg i två rum.
- Bygga en bastu med bastupanel.
- Diverse småjobb hemma

Borde jag välja istället för Makitan t.ex. välja en Basso 16/50 istället? Jag är inte helt ointresserad av att ha två pistoler om man t.ex. kan klara sig med en billigare för de grövre spikarna som ändå döljs.

Ge mig råd o tips! :)
 
H
Jag skulle aldrig villa sätta golvlist med 1,6 mm spik
 
Jag kör med AF505

Kommer en ny uppdaterad variant i närtid från Makita. Så köp 505 innan, för priset lär väl gå upp misstänker jag. Eller vänta, så kanske 505 säljs ut.

Till ditt ändamål fungerar 18G perfekt. Spiken blir dolda i princip.

Om du mot all förmodan tycker att panelen inte sitter med 1,2mm dyckert, skjut då i en extra spik i varje regel. :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H
Köpte mig en senco f18 nyss
Saknar verkligen inte luftslangen längre
 
  • Gilla
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Jag skulle aldrig villa sätta golvlist med 1,6 mm spik
Är det för grovt alltså?

Nu ska jag inte sätta enormt mycket golvlist så den skulle kunna spikas med hammare som jag alltid gjort tidigare.
 
18g till lister och foder mm, funkar fint till väggpanel också.
Innan jag hade flera olika sköt jag in kökstaket med en 18g och det sitter kvar än idag. (y)
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
18g till lister och foder mm, funkar fint till väggpanel också.
Innan jag hade flera olika sköt jag in kökstaket med en 18g och det sitter kvar än idag. (y)
Topp. Jag har beställt en Makita nu. Någon som har tips på någon prisvärd luftslang samt vilken diameter jag bör ha? Kommer enbart användas inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.