Har idag ett 1,5-plans hus med källare med boyta på 150 kvm samt 80 kvm källare. Bostaden värms upp med pellets. Pelletshanteringen är allt annat än roligt så jag vill helst minimera pelletsförbrukningen..
Jag har börjat fundera på om det kan vara värt att installera en luft-luft-värmepump för uppvärmning av delar av huset. I dessa fall lär väl elementen strypa på termostaten och således bör pelletsförbrukningen minska..

Men är det helt waste att installera en luft-luftpump när man kör pellets? Någon som känner till vad som är billigast uppvärmningssätt? Luft-luft eller pellets?
Pelletspriserna har ju ökat en hel del.. Samtidigt är pelletsanläggningen från 2010 så lite tidigt att byta ut den känner jag.. En luft-luft är väl klart billigast i inköp jämfört med andra uppvärmningssätt? Men frågan är ju driftkostnaden..
Vad tänker ni kring detta?
 
Jag följer frågan! Har visserligen bara pelletskamin för rumsuppvärmningen men vill komplettera med LLV då jag är hemifrån mer än 12 timmar och huset därefter blir utkylt. Det är också intressant med frågan hur elkostnaden med LLV jämfört med pellets.
Jag förbrukar 1 säck dagligen nu, under den kalla perioden.
 
Redigerat:
1säck om dagen är ju inget. Är inne på fjärde pallen sen mitten december.

O jag har själv samma fundering på llv för att minska pelletshanteringen och kanske spara någon krona tills man får råd att byta ut till nå som inte innebär konkande av pellets.
 
Märk: 1 säck/dag gäller endast rumsuppvärmning. Vatten går på el. Huset är litet. Dessutom gäller det Skåne :D
 
Googlade lite snabbt på priset per kwh för pellets. Hittade en uppgift om 80 öre per kwh. Samma sida angav 37 öre/ kwh för luft vatten VP. En luft/luft VP borde ha ungefär samma kostnad per kwh som luft/vatten. Skillnaden ligger där i att luft/vatten VP får ut värmen via radiatorer till hela huset.

Man bör givetvis granska sådana siffror ordentligt innan man tror på dem.

OM man antar att siffrorna stämmer. Och funderar på vad det skulle innebär att helt enkelt byta från pellets till en luft/vatten VP. Som ju då dessutom skulle stå för varmvattenproduktionen (TS har eldriven varmvattenberedare). Så borde man kunna spara någonstans mellan 50 - 60% av nuvarande energikostnad.

Att byta till luft/vatten tror jag kostar 50 - 100 000. Man borde kanske även lägga till i kalkylen att man då får en bekvämare anläggning, ingen pelletshantering. Värmepumpen tar troligen upp mindre yta än Pelletspannan plus VV beredare och ev. pellets förråd. Och nu vet jag nästan inget om pellets hantering, men där är väl även en kostnad för sotning att ta in i kalkylen?

Vid installation av en lite större luft/vatten VP finns risk att man måste öka husets huvudsäkringar. De måste tåla inte bara den relativt låga strömmen till värmepumpen, men även klara att driva eltillskott, riktigt kalla dagar kommer värmepumpen inte att leverera, utan den kommer att gå över till elpatron. I en väl dimensionerad anläggning (som inte ligger på en fjälltopp) kommer det att handla om några tiotal timmar per år, men säkringarna måste klara även de timmarna. En tänkbar kostnad på minussidan för VP.
 
H hempularen skrev:
Googlade lite snabbt på priset per kwh för pellets. Hittade en uppgift om 80 öre per kwh. Samma sida angav 37 öre/ kwh för luft vatten VP. En luft/luft VP borde ha ungefär samma kostnad per kwh som luft/vatten. Skillnaden ligger där i att luft/vatten VP får ut värmen via radiatorer till hela huset.

Man bör givetvis granska sådana siffror ordentligt innan man tror på dem.

OM man antar att siffrorna stämmer. Och funderar på vad det skulle innebär att helt enkelt byta från pellets till en luft/vatten VP. Som ju då dessutom skulle stå för varmvattenproduktionen (TS har eldriven varmvattenberedare). Så borde man kunna spara någonstans mellan 50 - 60% av nuvarande energikostnad.

Att byta till luft/vatten tror jag kostar 50 - 100 000. Man borde kanske även lägga till i kalkylen att man då får en bekvämare anläggning, ingen pelletshantering. Värmepumpen tar troligen upp mindre yta än Pelletspannan plus VV beredare och ev. pellets förråd. Och nu vet jag nästan inget om pellets hantering, men där är väl även en kostnad för sotning att ta in i kalkylen?

Vid installation av en lite större luft/vatten VP finns risk att man måste öka husets huvudsäkringar. De måste tåla inte bara den relativt låga strömmen till värmepumpen, men även klara att driva eltillskott, riktigt kalla dagar kommer värmepumpen inte att leverera, utan den kommer att gå över till elpatron. I en väl dimensionerad anläggning (som inte ligger på en fjälltopp) kommer det att handla om några tiotal timmar per år, men säkringarna måste klara även de timmarna. En tänkbar kostnad på minussidan för VP.
Låter ju lovande med att installera en LLV i så fall om kwh-priset är så pass mycket lägre än pellets.
Angående vv-beredare så är den inbyggd i min pelletspanna och således är mitt varmvatten uppvärmt av pellets också. Ingen eldriven sådan alltså. (Om inte elpatronenerna går in, men det gör de inte så länge brännaren funkar).
En luft/vatten-pump kommer jag inte investera i just nu, då det handlar om för mycket pengar. Vi har tyvärr en mängd andra projekt som äter upp budgeten (byte av tak, byta el, renovera badrum m.m.) så pelletspannan kommer få stå kvar som primär uppvärmare ett bra tag till. Men min tanke var att minska dess förbrukning genom en luft-luft-pump.
En luft-luft-pump måste ju vara klart billigast att installera (sett till inköp och installationskostnad alltså), då det ju går att få tag i en skaplig för runt 12-15k med installation (antar jag?)..
När vi börjar röra oss runt 100k för byte, så tror jag att jag hellre börjar kolla på bergvärme, men som sagt så är vi inte där nu, utan vill helst ha en quickfix för att att minska på pelletshanteringen.

Och jo det stämmer, man måste sota två gånger per år (ca 300-350kr per gång) när man kör pellets som primär uppvärmning och det får man ju väva in i kostnaden.

Angående ökning av husets huvudsäkringar så hoppas jag att man slipper det för en luft-luft-pump, då vi har 16a-säkringar. Vi har antagligen en av sveriges dyraste leverantörer av elöverföring, så en uppsäkring hoppas jag slippa..
 
Som sagt, undersök själv priserna lite bättre än min snabba googling, där jag bara tog siffror från en träff.
 
Vad kostar pellets idag ?? 1.800-2.100:- /pall kostade det när jag eldade, värmde 170 kvm ink varmvatten för 14-15.000:- per år.
 
Isakare Isakare skrev:
Vad kostar pellets idag ?? 1.800-2.100:- /pall kostade det när jag eldade, värmde 170 kvm ink varmvatten för 14-15.000:- per år.
Ca 2400:-/pall kostar det i dagsläget. Det är ju dock inte bara priset som spelar roll här,.utan att det är så jävla tråkigt att bära säckar och sota ur pannan varannan vecka (ca).. På sommaren när den bara värmer vatten så går det ju nästan inte åt någon pellets alls, vilket är skönt.
 
Köper pellets på byggmax, ger 2300 för en pall.

Så jag har räknat på Kwh priset och kommit fram till ca 76 öre/kWh med 75% verkningsgrad vilket är kanske lite lågt men nog ganska rätt om man har en lite äldre anläggning och slår ut det på ett helt år.
 
Jag har just installerat en luft/vatten värmepump i ett hus, 144 kvm plus källare. Det gick lös på 80 000, då gjöt jag fundamentet för pumpen själv, allt annat jobb har hyrts in.

Jag valde en Baxi Bonus Air som jag ropade in på viivilla akution (hade kollat med installatörer först). Jag behöll pelletspannan för att kunna spetsa upp om det blir riktigt kallt.
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
För er som installerat LLV-värmepump, vilken firma bör man vända sig till?
Har börjat rikta in mig lite på en Mitsubishi FH35 .. Verkar vara ett bra komplement till
en pelletspanna och kan nog värma upp ganska stora delar av huset.
 
Angående vad som blir billigast, pellets eller LLVP måste man kolla på vilket cop värmepumpen ger när det blir kallare ute. En snabb sökning på nätet ger 2,2 i cop vid -15 för FH35. Det innebär att om du stoppar in 1kW i el får du ut 2,2kW värme. Räknar man lite grovt att du betalar 1,50kr/kWh i elkostnad får du alltså betala 1,5/2,2=0,68kr/kWh producerad värme.

Nu vet inte jag hur miljön sett ut när man kommer fram detta cop. Antagligen kommer cop-värdet från en perfekt labbmiljö och återspeglar nog inte hur man normalt använder luftvärmepumpen i hemmet och hur den påverkas av utomhusplaceringen. Men det finns det säkert andra som kan svara på.
 
Vi kör pellets som primär uppvärmning, men har också en luft/luft värmepump som komplement.
Förra årets extrema torka har ju gjort att elpriserna rusat, så det talar just nu inte för värmepumpens fördel. Pelletspriset har varit relativt stabilt senaste åren (cirka 67 öre per kWh vid 80% verkningsgrad).
Till luftvärmepumpens nackdel är ju också att en innerdel ju inte klarar hela värmebehovet, utan pelletspannan måste gå ändå för att hålla rimligt klimat i sovrum, i badrum etc. samt sköta varmvattenproduktionen. För att få en rimlig komfort på den yta du beskriver, så får du nog upp i minst tre innerdelar (med inköp och installation därefter).
Vi har tidigare kört med luftvärmepumpen under höst och vår, men med nuvarande elpriser (och nätkostnader) är det nog påtaglig fördel pellets. Rent ekonomiskt.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Vi kör pellets som primär uppvärmning, men har också en luft/luft värmepump som komplement.
Förra årets extrema torka har ju gjort att elpriserna rusat, så det talar just nu inte för värmepumpens fördel. Pelletspriset har varit relativt stabilt senaste åren (cirka 67 öre per kWh vid 80% verkningsgrad).
Till luftvärmepumpens nackdel är ju också att en innerdel ju inte klarar hela värmebehovet, utan pelletspannan måste gå ändå för att hålla rimligt klimat i sovrum, i badrum etc. samt sköta varmvattenproduktionen. För att få en rimlig komfort på den yta du beskriver, så får du nog upp i minst tre innerdelar (med inköp och installation därefter).
Vi har tidigare kört med luftvärmepumpen under höst och vår, men med nuvarande elpriser (och nätkostnader) är det nog påtaglig fördel pellets. Rent ekonomiskt.
Min tanke är ju inte att ersätta pelletsen utan bara komplettera, precis som ni gjort därav lär jag nog inte behöva flera. Mitt primära behov är att minska hanteringen av pellets så man slipper sota så ofta och slipper konka på pelletssäckar lika ofta. Pelletsförbrukningen bör ju rimligen minska ganska markant om man installerar en värmepump tänker jag? Man kan ju köra den på låg effekt med nu när elen är dyr. Sedan är det väl inte så dumt att ha en backupvärmekälla om den ena går sönder.
En llvp lär ju rimligen vara den typ av värmekälla som ändå är billigast att installera. Visst går installera extra elelement här o där men det känns ju inte så effektivt kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.