Vi har idag en Contura mot yttervägg med ett ventilationsrör genom väggen. Nu planerar vi ett uterum mot väggen från andra sidan och med den lösning vi väljer kommer vi att ”bygga in” ventilationsröret i uterummets vägg. Någon som vet om man kan förlänga ventilationsröret och om detta påverkar effekten. Vi pratar om ca 30 cm. Tack på förhand
 
Du talar om röret som står för tilluften?
 
Ja precis. uterummet är ett höst-vår
 
Ok, ja visst kan du förlänga det. Det behöver inte ens vara särskilt tätt. Vanligt spirorör t ex borde fungera.
 

Bästa svaret

Det är inga problem att förlänga det med så lite som 30cm. Tror contura rekommenderar minst dim 100 om röret är längre än 2m. Kommer dock inte ihåg exakt. Står i monteringsanvisningen för kaminen iaf.
 
Vi har ett spiro-rör (100 mm) för tilluft som är ca 10 meter långt till vår Contura.
Kan inte tänka mig att 30 cm skulle göra någon som helst skillnad.
 
Vi har sju meter 100-rör med två 90°-böjar för tillluften till vår Conturakamin, själva anslutningen på Conturan är 80mm.
 
Har 160-rör ca 6 m upp till vinden. I änden på vinden har jag satt en datorfläkt. Då jag tänder kaminen så går den 2-3 min på en timer. Sedan suger skorstenen tillräckligt. Jag stänger luckan direkt jag antänt pappret i botten.
 
Tack för alla svar, med tanke på de lösningar ni har verkar en förlängning med 30 cm vara helt problemfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.