Jag har en "Kronspisen". På baksidan av den har jag uppmätt c:a 100 grader. På baksidan har jag "klämt fast" ett vattenelement, som är det sista elementet på returledningen av den vattenburna värmen. Utrymmet mellan kakelugnen och elementet har jag fyllt med fin sand!
Problemet är att "uppfinningen" inte fungerar! Jag får inte över värmen till elementet! Ska jag fylla utrymmet med metallpulver eller något annat? Förslag
 
Sand används ju till viss del som isolermaterial då man pratar högre temperaturer. Det är alltså inte ett särskilt bra material för att överföra värme.

Jag tror dock inte detta är det stora problemet. Är det ett slutet utrymme som det blir 100 grader i ? Jag misstänker nämligen att det är relativt lite värmeenergi som kommer ut från kakelugnen på baksidan men då utrymmet är relativt litet och slutet är det ändå inga problem att uppnå rätt hög temperatur över tid. En kubikmeter luft som håller 100 grader innehåller lika mycket energi som ca 2-2.5dl vatten som håller 100 grader.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Dessutom antar jag att du då har någon annan typ av uppvärmningssystem efter detta element. Om du mot förmodan skulle lyckas överföra en betydande värmemängd till detta element, så förstår jag din tanke, innebär det att din returtemperatur till värmealstraren, vad det nu än är, skulle bli högre. Detta innebär att denna, värmealstraren (värmepump eller vad du nu har) tycker att den behöver jobba mindre. Alltså sänks framledningstemperaturen och därmed temperaturen i övriga element. Det finns enklare sätt att spara på uppvärmningen...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Var vill du att värmen ska göra nytta? Skulle det gå att transportera den varma luften dit mha ett rör och en fläkt?
 
R Ropa skrev:
Dessutom antar jag att du då har någon annan typ av uppvärmningssystem efter detta element. Om du mot förmodan skulle lyckas överföra en betydande värmemängd till detta element, så förstår jag din tanke, innebär det att din returtemperatur till värmealstraren, vad det nu än är, skulle bli högre. Detta innebär att denna, värmealstraren (värmepump eller vad du nu har) tycker att den behöver jobba mindre. Alltså sänks framledningstemperaturen och därmed temperaturen i övriga element. Det finns enklare sätt att spara på uppvärmningen...
Jo det finns säkert enklare sätt! Jag har "detta sätt" monterat och klart men får inte över värmen från kakelugnen till elementet!
 
Fulkemisten
Radiatorer är optimerade för att avge värme. Inte tvärt om. Vedpanna?
 
Jag antar att sanden inte blir varm eftersom du säger att det inte fungerar? Eller har du mätt på in- utloppstemperaturen på elementet? Hur ser utrymmet ut bakom, är det slutet, eller kan luften cirkulera (vilket då skulle transportera bort värmen).
 
Bygg in ett fläktsystemet som fördelar värmen istället
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Den där metoden för att utvinna värme har extremt dåligt verkningsgrad.
Den kanske till och med försämrar verkningsgrade snarare än att förbättra.

Lägg upp en bild så förstår vi bättre.
Men en sak kan jag garantera, och det är att om du skaffar en fuktmätare och optimerar fuktigheten i veden innan du eldar upp den, det ger betydligt mer i utbyte.

Fast bägge metoderna är mycket skrik för lite ull.
 
K
Vad skulle en optimal fuktighet i ved vara?
 
K Kallebo skrev:
Vad skulle en optimal fuktighet i ved vara?
Det skiljer nog mellan vedsorter och pannsorter, men jag vet ingen som gjort en undersökning om vad som är optimalt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.