Vi kommer att få en gul dörr till vårt hus och det vill vi inte ha :(. Tyvärr gick det inte att ändra. Huset ligger i ett område där ca 60 likadana hus (4 snarlika modeller) byggs och vi skall ta reda på om man får lov att måla om dörren. Om man får det- vilken färg skall man måla med och hur går man rent praktiskt tillväga? Vi är inne på att vi vill ha en grå ytterdörr (dörren till grovköket är grå)- någon som kan tipsa om en grå NSC-kulör som passar bra till ett hus som har hela fasaden i cederträ?
 
Hej,
Jag målade om våra ytterdörrar med oljefärg.
Det funkade jättebra.
// Fia
 
Kanske en väldigt dum fråga, men kan man behöva bygglov för att måla om sin dörr? Det är ett nybyggt område med tot 60 hus där alla är mer eller mindre likadana samt har dörrar i 4 olika färger.
 
Nej, jag tror inte att du behöver nå´t bygglov för att måla om din ytterdörr.
Bara den passar till huset och huset passar in i omgivningen så är det nog inga problem.

Pratade själv med byggnadsnämden angående färgbyte av hela huset.
De sa att det behövdes inget bygglov för det, men jag kunde få komma upp på kontoret och visa mina färgalternativ, så kunde de titta på dem.
Huvudsaken var att huset passade in i området, dvs. gentemot de övriga husen.

Så måla din ytterdörr du, så får du en likadan som du redan har. Det kan ju aldrig vara störande för dina grannar med två stycken likadana dörrar på huset.

Hustillverkaren måste väl ha nå´n färgkod på den gråa dörren som du har till groventrén.
Kolla det och kör på samma till din andra dörr.

// Fia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.