Hej. Min dotter har fått en offert för att kakla och sätta klinkers i sitt hus i duschrummet. Företaget säger att de har alla tillstånd som erfordras, men hur tar jag reda på det om företaget anlitar externa "kaklare"? Företaget heter kakelexperten am AB m. org.nr. 556989-9890 och undrar om någon känner till företaget? De omsätter över 6 milj. men ingen tar ut någon lön. Sådant får mig att fundera en gång till. De har 2 anställda. Då utan lön antar jag. Är det någon som känner igen företaget och ev. om någon kan ge mig något utlåtande eller referens?
Tack på förhand. Mvh. Kurre
 
Det kan ju vara bra att veta var i landet detta företag finns.
Sedan kan vem som helst sätta kakel och klinkers utan några som helst papper och tillstånd.
 
E etompau skrev:
Det kan ju vara bra att veta var i landet detta företag finns.
Sedan kan vem som helst sätta kakel och klinkers utan några som helst papper och tillstånd.
Bra kommentar ang. vart företaget ligger. Tack för det. De ligger i Tumba strax utanför Stockholm. Jag förstår att vem som helst kan sätta kakel och klinkers, men man vill ju att det ska utföras så att ett försäkringsbolag godkänner det och då antar jag att de måste ha någon certifierad person för våtrumsarbetet.
 
Försäkringsbolaget kan komma in i leken vid en ev. vattenskada som ni begär ersättning för.
Då kan det bli avdrag på ersättningen om badrummet inte uppfyller krav och/eller inte är fackmässigt utfört.

Ett intyg från företaget som har gjort renoveringen kan här hjälpa till att övertyga försäkringsbolaget. Sedan räknar försäkringsbolaget ner ersättningen med avseende på ålder. Efter en viss tid (10-15 år) utgår ingen ersättning öht.
 
E etompau skrev:
Försäkringsbolaget kan komma in i leken vid en ev. vattenskada som ni begär ersättning för.
Då kan det bli avdrag på ersättningen om badrummet inte uppfyller krav och/eller inte är fackmässigt utfört.

Ett intyg från företaget som har gjort renoveringen kan här hjälpa till att övertyga försäkringsbolaget. Sedan räknar försäkringsbolaget ner ersättningen med avseende på ålder. Efter en viss tid (10-15 år) utgår ingen ersättning öht.
Tusen tack för svaret. Men om de nu utger sig för att ha alla tillstånd (våtrum etc.) vad ska man begära för papper av dem för att verkligen försäkra sig om att de har någon form av certifikat? De har dock utgett sig för att ha alla "våtrumskrav" och då vill man gärna att de ska visa papper på det.
 

Bästa svaret

  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
och för BKR i stället: https://www.bkr.se/medlemsforetag/
och där finns Kakelexperten AM med.

Enligt https://www.allabolag.se/5569899890/bokslut har man personalkostnader så lön har de nog.
Som det står där: "Sedan 2016 behöver företag som redovisar enligt K2 modellen inte uppge lönekostnader i årsredovisningen, därför kan dessa uppgifter saknas."

Eftersom de har en omsättning på över 6 miljoner och det är inget som bara två drar in lär de ta in folk på andra sätt än normal anställning (underentreprenörer etc.).
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Är man ansluten till t.ex Byggkeramikrådet så finns det ju certifikat att visa upp samt legitimation utfärdad av dem också.

Finns inga krav på att vara ansluten till dessa organisationer men lång tycker det känns tryggare att få ett papper i handen att visa upp om det en dag händer någonting.

Dock är det inget bevis för att de gör ett bra arbete. ;)
Precis lika lite som att folk KAN köra bil bara för att de har ett körkort för det visar bara att de FÅR köra bil. ;)

Omsättningen är totalt ointressant i sammanhanget eftersom det bara är pengar i omlopp.
Jag kan köpa in material för 5.000.000:- på ett år men fakturera ut 5.000.000:- utan att tjäna en krona.
I ett aktiebolag kan man dessutom välja att plocka en aktieutdelning istället för att plocka ut löpande löner och de som äger företaget räknas också som anställda vilket kan betyda att de inte har några anställda utöver sig själva.

Jag skulle nog hellre dra öronen åt mig med tanke på att en av företagets styrelsemedlemmar är bosatt utomlands.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.