De har mätt fallet nu och säger att det stämmer....
 
Shönox folie skulle det kunna va kan du inte skrapa fram nån logga på den blåa mattan?
 
Hej! Det blåa är schönox. Och så det extra lagret i duschen med det bruna färg/ lim på. Hantverkarna trodde nu att det var ångspärr kanske men de vet inte varför den skulle i så fall bara vara i duschområdet och lite utanför. Vi kollade lite vägg/ golv nu och det finns något som ser ut som tätsikt men är mörkbrun i färg. Hälsnigar, Helena
 
  • Golv med blå Schönox och mörkbrunt material, troligen ångspärr, i en ofärdig duschmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle nog ringt till schönox och bett om deras utlåtande
 
Tack Andreas! Jag tar kontakt med Schönox.
 
H hempularen skrev:
Det blåa man ser borde ju vara någon form av folie. Men den verkar trasas sönder på "fel sätt" för att likna normal tätskiktsfolie. Sedan ligger det något brungrönskimrande på, på bilderna ser det nästan ut som någon sorts epoxi? Det finns tätskikt från Ardex som är baserat på en tvåkomponentmassa, på specialfolie. Det är lite Rolls Royce inom tätskikt, är avsedd för tätning av bassänger i publika badhus o liknande, men används i en del andra sammanhang också. Svindyrt. Jag spekulerar över om det kan vara något sådant.

Den där tvåkomponentmassan från Ardex, kan även användas som primer på galvaniserat stål. Inget utom epoxi fäster på galvanisering. Jag använde det på vår entretrappa av galvaniserat smide, innan jag satte granitplattor på den. Kostade ca 1500 kr för 5 trappsteg (alltså bara primern), för snart 10 år sedan.
H hempularen skrev:
Det blåa man ser borde ju vara någon form av folie. Men den verkar trasas sönder på "fel sätt" för att likna normal tätskiktsfolie. Sedan ligger det något brungrönskimrande på, på bilderna ser det nästan ut som någon sorts epoxi? Det finns tätskikt från Ardex som är baserat på en tvåkomponentmassa, på specialfolie. Det är lite Rolls Royce inom tätskikt, är avsedd för tätning av bassänger i publika badhus o liknande, men används i en del andra sammanhang också. Svindyrt. Jag spekulerar över om det kan vara något sådant.

Den där tvåkomponentmassan från Ardex, kan även användas som primer på galvaniserat stål. Inget utom epoxi fäster på galvanisering. Jag använde det på vår entretrappa av galvaniserat smide, innan jag satte granitplattor på den. Kostade ca 1500 kr för 5 trappsteg (alltså bara primern), för snart 10 år sedan.
Hej, tack så mycket! Hälsningar, Helena
 
J Jörgen Ö skrev:
Haha, hoppsan jag läste helt galet, my bad.
Men huset är inte fr 2017?
Tyckte på bilderna att det såg äldre ut
Ser iaf ut som det inte är korrekt utfört....och det är det ju uppenbarligen inte iom att ni får riva upp det....
Hej! Huset är från 2017- helt säkert:) hälsningar, Helena
 
H Helena BC skrev:
Ursäkta stavfel!
Info för framtiden, du har tre timmar på dig att redigera inlägg, klicka på dom tre punkterna och välj redigera.
 
  • Gilla
Helena BC och 1 till
  • Laddar…
H Helena BC skrev:
Hej! Huset är från 2017- helt säkert:) hälsningar, Helena
Jag lurar mig på att i inlägg 7, bild 2, så ser man en del av dörrkarmen, och den ser betydligt äldre ut än ca 2år gammal.:thinking:
 
J Jörgen Ö skrev:
Jag lurar mig på att i inlägg 7, bild 2, så ser man en del av dörrkarmen, och den ser betydligt äldre ut än ca 2år gammal.:thinking:
Jag hoppas att det är pga att det är allmoge:)
 
Hej!
Jag vill skicka ett stort tack till er alla som har svarat! Tack :love:(y)! Det är otroligt häftigt att så många har engagerat sig.
Trevlig kväll!
Helena
 
Weber Tec2 tätskiktsfolie ser också ut precis sådär!

Jag finner det dock underligt att tätskiktet skulle påverka uttorkningen av fogarna såpass mycket som beskrivs.

Något felaktigt i utförandet av fogen känns ju spontant mer troligt.
 
P Patrik Lidstedt skrev:
Weber Tec2 tätskiktsfolie ser också ut precis sådär!

Jag finner det dock underligt att tätskiktet skulle påverka uttorkningen av fogarna såpass mycket som beskrivs.

Något felaktigt i utförandet av fogen känns ju spontant mer troligt.
Hej Patrik! Tack för ditt svar. Enligt kvalitetsdok. Användes endast schönox. Vår husleverantör som bygger om badrummet verkar inte så intresserad att fastställa felet och nu har de rivit hela badrummet och börjar bygga om nästa vecka. Hälsningar, Helena
 
N noupe skrev:
Konstigt, lagade verkligen entreprenören ”tätskiktet” med silikon som du skriver? Det låter extraordinärt märkligt. Tätskiktet är ett membran (duk och penslas/rollas på). Ovanpå detta lägger man sedan fix i vilket man sätter kakelplattorna. Därefter fogar man mellan plattorna. Det enda som är (eller ska vara) tätt är tätskiktet, inte fog eller fix.

Oavsett, verkar ju onekligen vara läge att riva allt ja, men förstår din nyfikenhet. Jag kan inte se på bilderna vad denna extra ”substans” runt din dusch skulle vara.
Hej! Ja, tyvärr. Det där med hålet i tätsiktet var en lång diskussion. Jag tror att man kan se det på bilden: vänstra, övre hörn. Hälsningar, Helena
 
  • Skadat tätskikt med synligt hål i vänstra övre hörnet av en betongvägg vid en karm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.