Gott folk,
Vad kan detta vara? Vi hade stående vatten i fogen ( golv/ vägg i duschen och utanför) och efter rivning av klinker visade sig att under duschen och lite utanför ligger ngt konstigt: kan man ha dubbla tätsikt eller vad är detta?
Tack! / Helena
 
  • Rivet golv i badrum med synliga rester av lim, tätskikt och delar av underliggande konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad föreställer bilden?
 
Det är golvet efter borttagande av klinker.
 
Har du fler bilder? Det är svårt att se vad som är vad.
 
Klinker är inget tätskick, bara ytskikt. Vattnet ska rinna mellan klinker/kakel och tätskiktet, så det är inget fel med vatten i fogen. (Om det sen aldrig torkar, ja dp skulle jag säga att faller är fel.)

Edit:
Måste lägga till en fråga. Vad planerar ni att göra? Bara byta golvet?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Staffans2000
Under klinkern har du troligtvis orginalgolvet. En gjutmassa som skall föreställa marmor, och under den ett tjärskikt som fuktspärr.
Det är min gissning pga. bildkvalitén.

Staffan
 
Hej, tack för alla svar! Skickar fler bilder. Alltså: bafrumnet byggdes 2017. Fick problem med att figen var blött, torkade aldtig, till slut sprack den. Efter massa diskussioner har entreprenören fogat om. Samma sak började hända och vi fick vita kalk utfällningar i fogar på golvet. Vi anlitade till slut besikttningsmanen som konstaterade att så ska det inte se ut och att efter att man river golvet kommer man kunna konstatera fel. Det var bl.a. extra lager av ngt man kunde se vid brunnen ( extra skris?). Entreprenören river nu golvet. Det var mycket blott just i fuschhörnet. Efter två dagar utan att använda fuschen och påslagen golvvörme var det blött. Och sedan i hela badrummet var drt: klinker, fix, tätsikt och betong men just i duschen och utanför ca 2kvm var det ngt extra på golvet - som var som ett extra lagger med det brunna på utsmetade. Sedan var det gummi membran runt gilvbtunnen limmat mot underlaget. Entreprenören säger att det är korrekt utfört men säger att han kan inte tolka bilder. Killen som rev sa att han vet inte vad detta är. Så vi är lite fundersamma . Det är ny underentreprenör som river. Den gammla har lagat håll i tätsiktet ( några plattor sprack 2017 och behövde byttas) med silikon - skickar en bild på det också så vi ville inte ha denna. De ska nu riva hela badrummet. Hälsningar Helena
 
  • Rivning av badrumsgolv med synliga lager av fix och tätskikt samt misstänkt fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i badrum med avskalad yta och synliga blåa märken, spillror på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat badrumsgolv med synliga sprickor, kalkutfällningar och rester av ett blått material, tecken på fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett skadat badrumsgolv med rester av gamla material och blå markeringar vid avloppsbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta stavfel!
 
Staffans2000
2017!
Då försvann min hypotes.
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
Svårt att säga på dessa bilder vad det är, troligen är det "renoverat" i omgångar, och då har det skett med olika typer av material.
Ditt badrum har dock nog aldrig gjorts ordentligt utan med lite egna lösningar genom åren, så det är nog inte en dag för tidigt
att det helrenoveras från grunden.
 
Hej Jörgen, huset byggdes 2017 så badrummet är splitterny:) eller var det:)
 
Konstigt, lagade verkligen entreprenören ”tätskiktet” med silikon som du skriver? Det låter extraordinärt märkligt. Tätskiktet är ett membran (duk och penslas/rollas på). Ovanpå detta lägger man sedan fix i vilket man sätter kakelplattorna. Därefter fogar man mellan plattorna. Det enda som är (eller ska vara) tätt är tätskiktet, inte fog eller fix.

Oavsett, verkar ju onekligen vara läge att riva allt ja, men förstår din nyfikenhet. Jag kan inte se på bilderna vad denna extra ”substans” runt din dusch skulle vara.
 
Kan det vara så att de misslyckades med att gjuta fallet rätt och har försökt fixa det, men misslyckats med det också?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H Helena BC skrev:
Hej Jörgen, huset byggdes 2017 så badrummet är splitterny:) eller var det:)
Haha, hoppsan jag läste helt galet, my bad.
Men huset är inte fr 2017?
Tyckte på bilderna att det såg äldre ut
Ser iaf ut som det inte är korrekt utfört....och det är det ju uppenbarligen inte iom att ni får riva upp det....
 

Bästa svaret

Det blåa man ser borde ju vara någon form av folie. Men den verkar trasas sönder på "fel sätt" för att likna normal tätskiktsfolie. Sedan ligger det något brungrönskimrande på, på bilderna ser det nästan ut som någon sorts epoxi? Det finns tätskikt från Ardex som är baserat på en tvåkomponentmassa, på specialfolie. Det är lite Rolls Royce inom tätskikt, är avsedd för tätning av bassänger i publika badhus o liknande, men används i en del andra sammanhang också. Svindyrt. Jag spekulerar över om det kan vara något sådant.

Den där tvåkomponentmassan från Ardex, kan även användas som primer på galvaniserat stål. Inget utom epoxi fäster på galvanisering. Jag använde det på vår entretrappa av galvaniserat smide, innan jag satte granitplattor på den. Kostade ca 1500 kr för 5 trappsteg (alltså bara primern), för snart 10 år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.