useless useless skrev:
Nej. Jag hade en frys utan öppningsförstärkningsmekanism där handtaget till slut lossnade. Jag skar av en bit av listen i nederkant av dörren och limmade fast handtaget med PL400.

Nu skulle jag aldrig köpa en frys utan hävstångshandtag eller pedal.
Ofta funkar det att trycka till på tätningslisten i sidled. Det brukar vara tillräckligt för att lite luft ska smita in.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Såg det nu, tyckte mest att italien var ganska missvisande.
AEG och Zanussi ägs av Electrolux och produceras i Italien. Visst för 30 år sedan var kanske AEG tyskt men nu är det 'svenskt'.
-Skit hursomhelst.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Gaggenau gör ”bara” vitvarorna, du kan sätta dem i ett kök med vilken stil du vill. Här sitter Gaggenau i ett grönt kök med ramlucka t ex.

[bild]
Jo givetvis. Men titta på estetiken de jämt placerar sig i ..
Modern inbyggd gasolspis i rostfritt stål med stekyta, gasbrännare och skyddande lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
A
elpaco elpaco skrev:
Jo givetvis. Men titta på estetiken de jämt placerar sig i ..
[bild]
Riktigt smaklöst och opraktiskt.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi byggde hus 2015 och var dumma nog att ta hustillverkarens paket med vitvaror från Cylinda. Visst, de håller fortfarande men i övrigt finns det mycket att önska. Totalt värdelös micro, ojämn ugn, högljudd diskmaskin osv...

Så jag rekommenderar inte Cylinda.
 
T tanker skrev:
AEG och Zanussi ägs av Electrolux och produceras i Italien. Visst för 30 år sedan var kanske AEG tyskt men nu är det 'svenskt'.
-Skit hursomhelst.
Är Elux inblandade är det skit, enkel regel.....
 
Jocke Gårdman Jocke Gårdman skrev:
Kolla vad det är för garantier och hur de faktiskt fungerar innan köp.
Jag har köpt Miele tvättmaskin och diskmaskin. när tvättmaskinens motoer brann efter knappt tre år så tänkte jag att det är inga problem, det står på maskinen att den ska hålla i 25 år.
Miele gör överhuvudtaget inte någonting åt detta, de hänvisar till hemförsäkringen.
Samsung har trevlig service och där var det ingent snack när lagret till trumman gett upp efter två år, de kom och hämtade den och jag förhoppningsvis tillbaks den imorgon.
Undvik Miele så undviker du problem om det går sönder.
Byggde hus 2014 och köpte med det dyrare vitvarupaketet från Miele. Efter någon månad dog ugnen, det gick dock på deras generösa ettåriga garanti. Efter 2 år i huset pajade inbyggnadsmicron. De erbjuder 1000kr rabatt på reparationen genom deras kvalitetsbevis... Är inte imponerad av Miele. Har haft en mängd andra vitvarumärken och aldrig haft problem med något av dem. Micron jag köpte på Jula 2004 när jag flyttade hemifrån fick morsan när vi flyttade till huset, och den funkar finfint fortfarande.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J
Fick skåpen installerade igår.
Det där med att det inte skulle gå att öppna utan fotpedal förstår jag inte. Kylen kan vara lite knepig att öppna. Drar man för snabbt i dörren så sugs den fast så man lätt drar ut hela skåpet, men drar man lugnt och sansat som man brukar är det inga problem. Vår gamla extrakyl i källaren är ännu värre. Frysen är det inga problem med alls, men det är kanske för att den är mer välfylld än kylen? Så jag behöver inte skära sönder några lister.
Betydligt tystare än våra gamla skåp.
Enda vi inte är nöjda med än så länge är utrymmet i frysen, men det har ju blivit mindre i alla nya. Dock kunde dom skippat dom där korgarna i dörren och istället haft en till djup låda.

Sen återstår det ju att se hur länge de håller! Och hur servicen då är! Återkommer förhoppningsvis tidigast om några år.
 
Det kanske redan är en liten luftkanal genom listen någonstans?
 
Maria T
Vi flyttade in i ett (då) nybyggt hus 2001, Hjältevadshus, och vi valde att ta deras standardpaket med vitvaror från Siemens, allt utom torktumlaren som vi tog med från tidigare boende, en Bosch köpt 1996. Tvättmaskinen tror jag var ett måndagsexemplar, för den reparerades inom två år, minns inte vad det var, sen klappade den ihop 2007 och då köpte vi en Miele som "rullar på" utan strul. Kylen och frysen 175 cm höga, byttes ut sommaren 2017 (16,5 år gamla) då frysen blev full med is två dagar efter avfrostning och kylen hade märkliga ljud för sig. Vårt val blev Electrolux eftersom de var de enda som hade 175 cm skåp med rätt djup - ja djupet är också viktigt, inte bara höjden. Nöjda med dessa än så länge, självavfrostande frys - som jag aldrig tidigare haft - är ett stort nöje! Den 23 år gamla torktumlaren har vi aldrig haft något problem med *peppar peppar*
 
Humlo
D debbo skrev:
Då håller vi tummarna att din nya Electrolux är ett praktexemplar som tuffar på!
Som du nämnde är ju inredningen en viktig detalj, kommer tex aldrig köpa en diskmaskin utan bestick våning.
Vad är bestickvåning?
 
J
Rätt säker på att det är en sån här debbo menar. Hoppas ju att min diskmaskin ska hålla några år till, men när det är dags för ny blir det absolut med en utdragbar besticklåda.

opvaskemaskine_med_bestikskuffe-821470-edited.jpg
 
  • Gilla
debbo
  • Laddar…
Flyttade till nytt hus -17 och det var Miele hela vägen dvs allt i kök och tvättstuga, funkar hur bra som helst. Mest överraskande var hur snabb spisen är och hur tyst en (diskande) diskmaskin kan vara. Tog dock några tvättar innan vi insåg var göra av besticken.. (men det blev en väldigt praktisk och uppskattad våning) :)
 
lopec
K Karldanaxel skrev:
VAR hög kvalité! Säger inte att allt var bättre förr, men så var iaf fallet med vitvaror. I sommarstugan har vi ett riktigt bulligt retro Bosch kylskåp, har nog fyllt 50 med marginal. Funkar perfekt och drar inte mycket ström. Philips tvättmaskin -75 gick i över 20 år u.a, Elvita dito (Elons eget märke) har nu passerat t.o.m. detta.
För 16 år sedan tillverkades de (Electrolux) fortfarande i Mariestad efter lite andra byggsätt än de du möter i butiken idag. Bättre eller sämre låter jag vara osagt, men de gamla med sk. Superkabinett kändes allt lite rejälare.
 
  • Gilla
xxo
  • Laddar…
Ny fråga,

Här läst vad finns i andra tråd men tänkte ställa fråga här ändå.

Har någon erfarenhet med Fisher & Paykel Kyl/Fry eller lådor diskmaskin? Dyra ja, men hur funkar kundservis, reparation i Sverige? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.