För korrekthetens skull så skall du använda den gul/vita klamman för "extra strömförsörjning" och röd/svart används bara till bussspänning. Jag misstänker att din gira pryl levererades med en röd/svart och gul/vit klamma.
Detta är anledningen till att busskabeln har 4a ledare men bara två används normalt sett.

Vit/gul är till extra strömförsörning. Allra vanligast 24VDC.

9393415979038.jpg
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
För korrekthetens skull så skall du använda den gul/vita klamman för "extra strömförsörjning" och röd/svart används bara till bussspänning. Jag misstänker att din gira pryl levererades med en röd/svart och gul/vit klamma.
Detta är anledningen till att busskabeln har 4a ledare men bara två används normalt sett.

Vit/gul är till extra strömförsörning. Allra vanligast 24VDC.

[bild]
Intressant att den inte kan sno ström från bussen. Men det heter ju Smart Home så den är väl intelligentare än mig haha.

Ok får väl ta och beställa en sån 24v mojäng :) återkommer med resultat och hur det går.
 
H Hemmapularen skrev:
Intressant att den inte kan sno ström från bussen. Men det heter ju Smart Home så den är väl intelligentare än mig haha.

Ok får väl ta och beställa en sån 24v mojäng :) återkommer med resultat och hur det går.
KNX standarden föreskriver tre olika storlekar på strömförsörjning 160mA, 320mA och 640mA.
Varje enhet har ca 10mA var att använda, vissa enheter drar mer, andra mindre, men generellt ca 10mA.
Enheter som tar mer ström i anspråk tex fräsiga displayer osv har då oftast en anslutning för extern ström för att inte ta allt ifrån bussspänningen.
 
  • Gilla
Hemmapularen
  • Laddar…
Till Schneider Electrics Strömförsöjning så behöver du komplettera med denna spänningsförsörjningen.
Spänningsförsörjning från Schneider Electric, 24V DC/0.4A, för DIN-montage visas på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flera andra tillverkares strömförsörjningar har kombinerad drosslad 24V busspänning och odrosslad 24-29V för extern spänningsförsörjning.
T.ex. Denna från Zennio.

Zennio KNX strömförsörjningsenhet på en webbshop, vit plast med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Patrik
 
  • Gilla
Hemmapularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.