Vill ta bort dörrkarm (för att sedan sätta tillbaka efter golv lagts) till rummet som visas på bilden. Vänstersidan är troligtvis limmad mot en betongpelare (vita breda blocket).

Jag undrar om de blir några problem att ta bort detta och kanske framförallt om några problem att sätta dit det efteråt? Kan jag använda skruv då eller ska jag limma igen?

Har tagit bort några spikade dörrkarmar (med tigersåg) och satt dit dom sen tidigare så har lite vana.
 
  • Dörrkarm vidöppen till ett rum med synlig betongpelare och avlägsnat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en dörrkarm som är delvis borttagen och exponerar en betongpelare och OSB-skiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

H
Bara såga bort genom limmet , troligtvis skummat, tänk på höjden bara med nya golvet. Att sätta tillbaka gör du vad som passar dig, gör rent på karmen så går det att limma eller sätta karmskruv
 
H Hjulbent skrev:
Bara såga bort genom limmet , troligtvis skummat, tänk på höjden bara med nya golvet. Att sätta tillbaka gör du vad som passar dig, gör rent på karmen så går det att limma eller sätta karmskruv
Tackar!
Har du någon rekommendation på lim?
 
H
Det jag sett men inte använt är fogskum , riktar in karmen exakt och kilar upp den, i bland t.o.m provhängs dörren för efter att skummet brunnit så sitter det fast och kan inte ändras. Med karmskruv så ska karmen sitta i våg lod sen går det att justera med skruvarna lite om den är lite skev . Tänk på att fog skum exspanderar häftigt och har man inte gjort det förut så kommer det att bli en hel del som sväller ut och fastnar på karmens utsida där det inte ska vara. Är ett H-E att få bort när det torkat och blir knottrigt vid försök att ta bort det, bara slipa allt och måla om
 
H Hjulbent skrev:
Det jag sett men inte använt är fogskum , riktar in karmen exakt och kilar upp den, i bland t.o.m provhängs dörren för efter att skummet brunnit så sitter det fast och kan inte ändras. Med karmskruv så ska karmen sitta i våg lod sen går det att justera med skruvarna lite om den är lite skev . Tänk på att fog skum exspanderar häftigt och har man inte gjort det förut så kommer det att bli en hel del som sväller ut och fastnar på karmens utsida där det inte ska vara. Är ett H-E att få bort när det torkat och blir knottrigt vid försök att ta bort det, bara slipa allt och måla om
Wow det låter lite över min nivå. Jag ska fundera på skruv istället. Har dock bara borrat med dörrkarmsborr men antar att det bara är att mäta upp båda dimensionerna på skruven.
 
Skumma fast dörr är ju det sista man gör, inget som man kan rekomendera att göra alls.
 
Håller med, helst inte fogskum. Jag visste om hur mycket fogskummet expanderar och var försiktig men nog lyckades jag böja karmen på ett fönster ändå. De andra fyra gick bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.