Har varit och kikat på uterum. Willab garden höst-vår plus, monterat mot husvägg med utgång från vardagsrummet. Ca 18 m2. Säljaren rekommenderar gjuten grund, klinkers med golvvärme medan hantverkaren tycker att isolering mellan reglarna på befintligt trädäck och trägolv är det bästa alternativet. Vad är för- och nackdelar förutom priset som ju är klart högre för gjutet och klinkers. Vi tänker oss värma upp rummet då och då vintertid men primärt använda det vår sommar och höst. Kanalplast som tak.
Tips mottages gärna!
 
Gjuten platta med isolering under, ingjuten golvvärme och klinkers ovanpå står inte i rimlig proportion till ett tak med kanalplast, vare sig ur energi- eller kostnadssynpunkt. Samtidigt är det inte helt oproblematiskt att isolera en befintlig träkonstruktion. Jag tycker det finns två tydliga alternativ, antingen låta däcket vara som det är, eller bygga en enklare grund med lecastenar (som kant), frigolit, sand och betongstenar eller marktegel.
 
Tack för tips. Kanalplast-taket ska i och för sig vara 40 mm så det lär isolera något. Anledningen till att gjuta enligt försäljaren skulle vara att man får bukt med fukt och kondens på det sättet som annars skulle skada tex ett trägolv på reglar. Att köra som det är oisolerat ser jag inte som ett alternativ med tanke på att glaspartier och tak ska ha U-värde 1,6. Jag är inte så pigg på att ha ett tryckt golv egentligen ”inomhus” men finns det nåt trägolv som tåler fukt och temperatursvängningar?
 

Bästa svaret

Jag håller med försäljaren. Det går inte att göra ett isolerat trägolv utan att gräva ur för en riktig krypgrund. Det är att tigga om problem. Men ska ni ha betongplattan måste ni tänka om när det gäller taket. 40 mm kanalplast har ett U-värde på 1,0. Ett modernt isolerat tak 0,1. Det är dessutom ingen större poäng med genomsiktliga tak. En sommar som 2018 blir de dessutom outhärdliga. Det är bättre och vackrare med ett tätt och isolerat tak. Använder ni isolering med extra hög volymvikt blir det också en fördröjningseffekt. Mitt förslag med lecasten mm är en budgetvariant som fungerar ur fuktsynpunkt.
 
  • Gilla
Moer och 1 till
  • Laddar…
Hej, det lutar åt betonggolv nu. Problemet är att det är lite bökigt att ta sig in på tomten och att vår häck lär ryka om vi ska ha in en grävare. Ekonomiskt går det inte att försvara en vinterträdgård och gjuten platta i kombination, därav höst-vår partier.
 
Att satsa på höst-vår partier tycker jag är helt riktigt. Det är då man har störst behov av ett sådant utrymme. Sedan gäller det att balansera de olika rumsdelarna mot varandra. Golv och tak måste vara varmare än väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.