Hade lite svårt att hitta rätt forum, men det handlar väl mest om badrum, så det fick bli här

Jag har precis köpt en lägenhet som ska renoveras. Köket ska flyttas och badrummet ska göras om helt. Så har det dykt upp några frågor. Jag ska försöka göra så mycket jag kan själv. Både för att spara pengar, men också för att jag är intresserad av att lära mig.
Jag har inte erfarenheten, men anser mig vara minst lika smart som vilken hantverkare som helst. Så då borde jag kunna lära mig också =)

Som info är byggnaden från 1938, och finns i Oslo. Hittade inget bra forum i Norge, inte som var speciellt aktivt, och lite lättare att hålla allt på svenska.

Nu till frågorna.

I badet är det gjutgärnsavlopp som måste bort, även avloppsledningar är väl antagligen gjutjärn. Har läst massa skräckhistorier om att det ofta är lätt att det blir hål ner i grannens tak när man ska ta bort så gamla avlopp. Hur stor är den risken? Vad kan jag göra för att undvika det? Finns det ritningar att få tag på som kan avslöja hur tjockt golvet är för at kunna avgöra hur riskabelt det är? Är det värt att först säkra upp taket hos grannen under? Om jag anlitar en firma som gör det, har det försäkringar som täcker en sån händelse, eller är det upp till mig att ordna?

Jag skulle vilja ta upp ett hål i badrumsväggen för att kunna bygga ut en duschhörna. Badrummet är väldigt litet, så det skulle hjälpa en del. Förutom att få tillstånd av föreningen, vem ska man kontakta för att kontrollera om väggen är bärande, och om det går att genomföra? Själva hålet får någon firma ta upp, där går gränsen för mig att ta mig igenom betong/tegel. Klarar en sån firma att bedömma väggen enligt konstens alla regler, eller förutsätter dom att sånt är gjort innan?

Genom badrummet går ett tjockt avloppsrör som går mellan alla våningar. Bortsett från att mitt avlopp kopplas på där så finns inga inspektionsluckor eller liknande. Är det ok att bygga in det röret och sedan lägga tätskickt utanpå konstuktionen och resten av badrummet? Eller måste tätskickt på överallt först? Hade tänkte nåt sorts foliesystem. Det blir oavsett problem med det röret eftersom det sitter så nära väggen att det blir svårt att få dit tätskickt, och det går i alla fall inte att få dit en manschett runt röret.

Vid flytt av köket, bör de avlopp/vattenledningarna som går till köket tas bort helt, eller räcker det att försluta ändarna och gjuta igen eventuella hål?

Hoppas någon kan hjälpa mig med några eller alla frågor.
 
Det är risk att regler både för bostadsrätter och VVS är olika i Sverige och Norge. Så du får ta svaren här med en nypa salt.

För det första. Du behöver ha en diskussion med föreningen om vad de tillåter att du ändrar, och vilka villkor de ställer. Flytta av kök är komplicerat. Många glömmer ventilationen, utöver att få fram vatten, avlopp och el (som också glöms initialt) så missar många att du behöver ha en immkanal till spisen/hällen. Att flytta det från befintliga köket kan bli stora ingrepp, och det kan kräva viss ombyggnad av hela ventillationen i byggnaden.

Om vi antar att föreningen säger OK, så kan/bör föreningen ställa krav på vissa moment. Vanligt är att du behöver ha intyg från en certifierad byggnadsingengör om att väggen inte är bärande, eller konstruktionsritningar och beräkningar för hur den skall förstärkas om den är bärande. Det är möjligt att föreningen accepterar att dessa handlingar kommer från byggfirman du anlitar, men för din egen skull bör du säkra att det görs av en kompetent ingenjör (med ansvarsförsäkring) byggfirman kan ha försäkring som inte gäller konstruktionsritningar, som de inte bör utföra.

Föreningen kräver i många fall att VVS arbete skall utföras av en riktig rörfirma med certifiering (I Sverige "säkert vatten"). Samma med el o ventilation. Om det vore i Sverige så är det sannolikt att du även får stå för en omjustering av ventilationen i hela eller delar av hela föreningen. Även här är det lämpligt för din egen del (även om föreningen inte kräver något) att du anlitar en firma med ansvarsförsäkring, om du orsakar en vattenskada i ett flerfamiljshus, så är det inte ovanligt med kostnader på mångmiljonbelopp.

När det gäller att bila bort golvbrunnen, så är det väldigt vanligt att det blir skador i taket på våningen under. Många firmor går in med stämp i badrummet under, en skiva eller balja upptryckt mot taket, så blir det mindre skador om några kg betong skulle lossna.

När det gäller stammen, så låter det som lämpligt att bygga in den, ev. med en inspektionslucka. Men föreningen kan ha synpunkter på det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack. Förstår att det säkert finns skillnader mellan Sverige och Norge, men behöver bara ha något att börja med.

Men när det gäller ventilation för köket så måste det väl vara ok med en fläkt med kolfiberfilter?

Själva flytten av köket ska nog inte vara några större problem, bortsett från att hålla koll på vatten och el blir rätt. I Norge har dom en ägarform som heter Selveier, och där får du i princip göra vad du vill i lägenheten så länge det inte är till problem för andra i huset, eller olagligt. Extremt vanligt att folk flyttar köket till en öppen lösning i vardagsrummet för att få ett extra sovrum. Då ökar värdet direkt 100-200 000 på lägenheten.'

Har du någon tanke om stammen behöver ligga innanför eller utanför tätskiktet? Vill minnas från min lägenhet i Serige så låg den utanför. Men det kanske beror på hur badrummet är konstruerat från början.
 
BirgitS
För att ha bra luft så att både du och lägenheten mår bra ska man ha frånluft i kök och badrum, men tilluft i sov- och vardagsrum. Dvs. om du gör om ett sovrum behöver du sätta igen tilluften men se till att det finns frånluft. Frånluft i kök anses dessutom vara brandfarlig (kan ta eld på hällen) och ska därför vara brandskyddad.
 
BirgitS BirgitS skrev:
För att ha bra luft så att både du och lägenheten mår bra ska man ha frånluft i kök och badrum, men tilluft i sov- och vardagsrum. Dvs. om du gör om ett sovrum behöver du sätta igen tilluften men se till att det finns frånluft. Frånluft i kök anses dessutom vara brandfarlig (kan ta eld på hällen) och ska därför vara brandskyddad.
Tack. Men det är ett kök som ska bli ett sovrum. Så i så fall fixa tilluft. Köket ska ut i en öppen lösning i vardagsrummet och där blir det en kolfilterfläkt.
 
BirgitS
Enligt svenska ventilationsregler ska det då finnas frånluft i det kombinerade kök-vardagsrummet, och beroende på storlek kanske inte tilluft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.