Mur upp till 0,5 m är bygglovsbefriad i kommunen. Vi funderar på att göra en mur enligt maxhöjd, fast muren ska bestå av fyra väggar och blir alltså en rektangel. Tänkte sedan fylla mitten av muren med jord och sätta häck.

Räknas häcken in i murens höjd, eller är "luften fri" så länge muren är max 0,5 m?

Har frågat kommunen men får inget klart besked. Ska stå vid tomtgräns mot väg, hänsyn tas till sikttriangel.
 
Buskar och häckar brukar man väl få göra som man vill med. Möjligen är din tanke om att bygga en låda, lite avvikande från att bygga en mur. Det juridiska är inte solklart när det gäller "låga byggnadsverk". Det finns ett visst mått av subjektivt tolkande i reglerna. Jag tror att det handlar om något i sitl med att detinte får ge intryck av att vara en byggnad. De flesta (alla??) kommuner tillåter att du lägger upp en jordhög på max 50cm utan lov. Vissa kommuner tillåter att du bygger en låg stödmur, andra kräver bygglov för alla former av murar. Din kommun tillåter tydligen en låg mur, men det kan vara underförstått att det då gäller en stödmur, alltså mot en naturlig nivåskillnad. Om du nu vill skapa en nivåskillnad med en mur, så är det inte säkert att det är OK.
 
Jag är av annan uppfattning än Hempularen. Låg mur under 50 cm om den är enkel eller dubbel borde inte ha någon betydelse. Däremot får inte, som du redan nämnt, siktlinjen störas vilket innebär att du inom detta parti inte har häck/växtlighet mer än 30 cm dvs mur inkl växtlighet = 80 cm. Det säkraste borde vara att med enkel skiss fråga kommunen vad de anser.
 
Jag kan tänka mig att just risken att lådan kanske kan uppfattas som en byggnad, gör att handläggaren tvekar.
 
BirgitS
Det har i andra trådar hävdats att en byggnad ungefär är något man kan gå in i, ska ha åtminstone en vägg och tak, t.ex. sandlådor och klätterställningar är inte byggnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.