Min syster vill bygga nytt på deras tomt som det idag står ett gammalt soldattorp på. Soldattorpet vill de behålla och bygga det nya en bit ifrån (tomten är ca: 6000 kvm). Får man samma förmåner vad gäller fastighetsskatten (5+5 år) som vid ren nybyggnad ?
 
Det blir väl en ren nybyggnad för permanentboende, såvida hon inte bygger ut torpet, eller......

//Christina.
 
Jag blir osäker .....
Tomten och torpet har ju idag ett taxeringsvärde, med ett nytt hus så ökar väl bara taxeringsvärdet, eller har man ett separat per "byggnad" på samma tomt ?
 
Kolla bara att det verkligen får vara två hus på samma tomt. Vet att några hos oss i järfälla ville behålla ett gammal hus plus att bygga ett nytt och det fick dom inte göra. Tror att om fick stycka av tomten istället. iof var det inte en så stor tomt men nog runt 4000 iallfall.
 
Kan man inte göra om torpet till förråd istället ? Iaf hos byggnadsnämnden.... då slipper man väl alla bekymmer och kan tillgodoräkna sig skattelättnaden !
 
Hemmakatten
Har varit en del skriverier om just detta med nybyggt hus på tomt där det redan står ett gammalt hus som inte rivs. Fastigheten har i de fall man låtit det gamla huset stått kvar (även om det var litet) och byggt ett stort nytt hus på tomten inte ansett detta vara nybyggnation och därmed har lättnad i fastighetsskatten inte kunnat medges.
I de fall där man rivit det gamla huset innan byggnation av det nya, och därmed också meddelat och även fått godkänt av taxeringsmyndigheten att endast tomt och ej byggnad finns på fastighet, så har man så att säga börjat om från "noll". Man kan därefter bygga nytt och räkna med reduktion av fastighetsskatten i 5 + 5 år.

Men för att vara helt säker skulle jag kontrollera detta med skattemyndigheten innan något görs. Det är möjligt att man kanske skulle kunna "reducera" det gamla huset till förråd som MrMagic skriver, men som sagt, kontrollera detta noga innan du gör något.
 
Hemmakatten skrev:
Men för att vara helt säker skulle jag kontrollera detta med skattemyndigheten innan något görs. Det är möjligt att man kanske skulle kunna "reducera" det gamla huset till förråd som MrMagic skriver, men som sagt, kontrollera detta noga innan du gör något.
...och begär skriftligt besked! ;)
 
De vill absolut inte röra soldattorpet (byggt på sent 1600-tal). Vet inte om det kanske är K-märkt, då kanske man kan hävda annat ....
Jag/de får kolla med RSV helt enkelt. Tack för era inlägg dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.