M
Jag stod nyligen och nattade vår dotter i vagnen på altanen och tittade upp på balkong ”taket” och upptäckte detta.

Vi bor i ett radhus och detta är balkongens golv underifrån. Jag vet faktiskt inte hur långe detta kan ha funnits där. Vi har bott här i lite mer än ett år, men jag har inte lagt märke till detta tidigare.

Vad bör vi göra och är det farligt för resten av huset eftersom det är utomhus?
 
  • Undersidan av en balkong med träbjälkar, vissa med tecken på mögel eller röta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Borde vars tryckt virke , eller ?
 
M
Jo, det är impregnerat om det var det du menade?
 
Är det ett tak ovanför balkongen?
Är det golvplanken eller reglarna du funderar över?

Spontant ser jag inget jag skulle ora mig för...

/ATW
 
M
Det finns tak över balkongen och plankorna över reglarna är balkongens golv. Jag blev orolig då jag tycker att det liknar mögelprickar, men du tycker inte att det ser ut som nåt farligt?
 
M
det är alltså reglarna jag oroar mig för.
 
Ja det är mögelpåväxt i den bemärkelsen men inget som är nå farligt. Det cirkulerar miljarder och åter miljarder mögelsporer i den luft du andas 24/7 och de bara väntar på rätt förutsättningar på att kunna frodas och gro nånstans. Nångång har klimatet just där varit exakt rätt och de har slagit sig till ro och börjat gro men sen har det torkat och då dör det men missfärgningen är kvar. Men det är just endast en sådan också.
 
M
Okej, tack för svar! Borde man rengöra reglarna på något sätt?
 
Nä det tillför ingenting. Det är ändå mer mögelsporer helt naturligt i den luft du andas. Det är mest en utseendefråga isåfall.
 
M
S Stefan1972 skrev:
Nä det tillför ingenting. Det är ändå mer mögelsporer helt naturligt i den luft du andas. Det är mest en utseendefråga isåfall.
Tack! Skönt att inte behöva oroa sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.