Hej!
Nu när huset äntligen börjar bli färdigt och inredningen ska på plats med gammalt och nya inköp så funderar jag om ett 1700 tals hus gillar ha olika stil på möbler.
Gustavianskt rokoko och renässans...kan jag blanda möblerna i inredningen tycker ni?
Huset från mitten av 1700 talet utbyggt och renoverat i gammal stil och håller herrgårdsstil...

Jag ser tyvärr i alltför sent skede om det ser bra eller inte ut, så vad tycker ni?

Ge mig råd och tips
 
W Winston2009 skrev:
Hej!
Nu när huset äntligen börjar bli färdigt och inredningen ska på plats med gammalt och nya inköp så funderar jag om ett 1700 tals hus gillar ha olika stil på möbler.
Gustavianskt rokoko och renässans...kan jag blanda möblerna i inredningen tycker ni?
Huset från mitten av 1700 talet utbyggt och renoverat i gammal stil och håller herrgårdsstil...

Och i taken barockkronor och takplafonder i kristall med lite andra inslag på vissa tak

Jag ser tyvärr i alltför sent skede om det ser bra eller inte ut, så vad tycker ni?

Ge mig råd och tips
 
BirgitS
Jag tycker det för det är då det ser personligt ut och inte som ett museum. Man kan ju tänka som så att om det hade varit samma släkt som bott i huset hela tiden så hade ju varje generation satt sin egen prägel på det/de rum som det då var dags att fräscha upp och när någon ingift ärver en omtyckt möbel så gör man plats för den osv.
 
Hemmakatten
Huset är ju renoverat nu och är då förstås renoverat i enlighet med dagens standard.

Så både moderna och lite äldre möbler passar. Men att bara blanda barock, rokoko och gustavianska möbler kommer att se tokigt ut.
 
C
W Winston2009 skrev:
Huset från mitten av 1700 talet utbyggt och renoverat i gammal stil och håller herrgårdsstil...
"Herrgårdsstil" tänker jag att en stor del av huset är representationsytor - sal, matsal, entré, bibliotek osv. Dessa inreddes för att avspegla ägarens klass och goda smak och gärna lite till. Vill man ha någon sorts herrgårdskänsla kan man i mitt tycke inte tumma så mycket på det. För mig innebär det att i den mån man blandar stilar måste det ske med omtanke och en "anständig" miniminivå. Enklast är då att varje rum har en enhetlig stil. Att inreda olika rum i olika stilar kan dock snarare förstärka. De mer privata delarna av huset kan ha en betydligt enklare och avspänd inredning.

Mitt tips är att kolla inspirationsbilder och inte vara rädd för att prova idéer och sälja vidare de prylar som inte funkar.
 
  • Gilla
Winston2009 och 2 till
  • Laddar…
Tack! Jo det som inte passar får nog åka vidare till någon annan och det blir nog lättare att se på plats vad som passar ihop och inte. Läste en artikel i veckan att blanda möbler o stilar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.