Ska köpa en snöslunga funderar på att köpa begagnad , men fråga är om man ska välja nyare modern typ husqvarna stiga osv eller äldre typ bolens ariens osv Väljer man äldre är det svårt med delar eller brukar det finnas standard delar till dom tro ??
 
Q qvintus4 skrev:
Ska köpa en snöslunga funderar på att köpa begagnad , men fråga är om man ska välja nyare modern typ husqvarna stiga osv eller äldre typ bolens ariens osv Väljer man äldre är det svårt med delar eller brukar det finnas standard delar till dom tro ??
Hej
De gamla slungorna slungar oerhört mycket sämre. Iaf enligt min erfarenhet. Har haft två äldre, en Toro och en Ariens som jag fortfarande har kvar. Har nu en Honda med 5 HP och en mindre Stiga 2012(Snow blizzard tror jag den heter) med nymonterad Lifan kinaspis på 6,5 hp. De båda sistnämnda slungar snön sjukt mycket längre. Min åsikt.

Mvh /LOB
 
Har man en rätt justerad slunga så kastar den nog lika långt som en ny.

Vilken prisklass hade du tänkt dig? För 7000 får du Biltemas största 11-hästare, verkar vara många som är nöjd med den, även efter ett par år.
5 års motorgaranti och 2 år på de andra delarna.

Granngårdens al-ko med samma effekt går på ca 12’. Såg ett inlägg där en person jämfört de båda och inte hittat något som skiljt dom åt.
 
det ligger nog kring 7000-8000 kr kanske , men den måste inte vara ny , har lite svårt för tex biltema jula osv vilken verkstad fixar delar till dom i fall man lämnar in en med china motor ??
 
Dom kör med Loncin-motorer vilket både Stiga och Toro (?) kör med fast under något eget påhittat namn.

Så vilken småmotorverkstad ska kunna serva och laga dom.
 
H Holmspel skrev:
Dom kör med Loncin-motorer vilket både Stiga och Toro (?) kör med fast under något eget påhittat namn.

Så vilken småmotorverkstad ska kunna serva och laga dom.
Min Toro har en Briggs??
 
D datpsu skrev:
Min Toro har en Briggs??
En äldre modell? Har för mig att de nyare eller vissa nyare är Loncin men kan ha fel.
 
Kan
H Holmspel skrev:
En äldre modell? Har för mig att de nyare eller vissa nyare är Loncin men kan ha fel.
Är väl 3 år gammal om jag mins rätt:D
Toro power max 826 oe
 
H Holmspel skrev:
Har man en rätt justerad slunga så kastar den nog lika långt som en ny.

Vilken prisklass hade du tänkt dig? För 7000 får du Biltemas största 11-hästare, verkar vara många som är nöjd med den, även efter ett par år.
5 års motorgaranti och 2 år på de andra delarna.

Granngårdens al-ko med samma effekt går på ca 12’. Såg ett inlägg där en person jämfört de båda och inte hittat något som skiljt dom åt.
Håller inte med om slunglängd. Servade min gamla Ariens på verkstad med nya remmar och nytt friktionshjul(inverkar inte på alunglängd dock). Allt injusterat men den slungade inte i närheten av vad Hondan klarade. Ännu större skillnad med blöt snö. Ska man hitta en fördel med de gamla så är det tyngden som gör att de aldrig börjar klättra på lite hårdare snö. Sett på nätet att en del utvecklar äldre med s.k impeller kit så man får tajtare snöförflyttning i andra steget och då kanske....

Bor man i ett snöslungetätt område kan man ju gå runt och tjuvflukta lite en snöig lördag förmiddag.

Mvh/LOB
 
S
finnes några beg. Honda slungor för 12-15000 på Blocket , är nog bättre köp än
halvgamla slungor med Brigs-Stratton eller Tecumseh
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Kikar mycket just nu på halv gamla känns som ett bra alternativ
 
Q qvintus4 skrev:
Kikar mycket just nu på halv gamla känns som ett bra alternativ
Håll dig undan från Tecumsehmotorer. Iaf de gamla sidventilarna. Känslig på oljemängd. Svåra att justera gången på och överjordiskt bullriga.

Honda, Yamaha och Yanmar verkar vara fina grejor. Honda är jag helt säker på. Har haft två HS 55.

Mvh LOB
 
Någon som har erfarenhet av
Snöslunga Kärcher ??
 
L lob skrev:
Håll dig undan från Tecumsehmotorer. Iaf de gamla sidventilarna. Känslig på oljemängd. Svåra att justera gången på och överjordiskt bullriga.
Håller i stort sett med dig, har en sån, men gången löstes med Aspen vilket gav en stor skillnad, oljenivån får man kolla rätt ofta så håller den. Ljudet är högt men hållbarheten måste jag ändå påstå är hög, min är från -88 och har haft den i 10 år , oljebyte och stift är enda som utförts på motorn och sen jag började med Aspen för 5 år sedan har jag aldrig rört förgasaren vilket innan var vid nästan varje körning.
 
Min Toro 828 har en Tecumseh och den funkar klanderfritt, jag kör den med Aspen också, tidigare ägaren körde med 95ans bensin.

Jag kan inte klaga på slungan, den tuggar igenom blöt snö riktigt bra, jag köpte den begagnad. Förgasarens packningar var slut och sen halkade en rem av, det har varit problemen jag haft med den. Jag tror den var lös från första början men det var snabbt åtgärdat. Man ska ändå ta upp där och serva lite varje år och gnida in litet olja på växelstången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.