Hej!

Vi har sökt och fått bygglov för tillbyggnad av villa, där en del i tillbyggnaden är ett vidbyggt garage på 30m2 vilket detaljplan medger utöver den maximala byggnadsyta på tomt som resten av tillbyggnaden äter upp.

Detaljplanen innehåller bestämmelsen "Garage får inredas, där byggnadsnämnden prövar detta lämpligt", vilket vi tänkt utnyttja för att använda utrymmet som ett förråd integrerat med huset (biyta, 220 cm i höjd, precis som för "garaget").

När vi innan byggstart nu ansökt om ändring av bygglovet - för att ange att det blir fönster istället för garageport samt öppningar i fasaden mellan huvudbyggnad och "garage" - säger handläggaren på Stadsbyggnadskontoret att bestämmelsen "Garage får inredas, där byggnadsnämnden prövar detta lämpligt" inte innebär att bostad får inredas i garage utan istället att "bestämmelsen syftar till att garage får uppföras eller inredas i huvudbyggnaden där det prövas lämpligt".

Detta står alltså inte i detaljplanen, utan är Stadsbyggnadskontorets eller den enskilde handläggarens tolkning - vilket vi och den arkitekt vi anlitat för bygglovsritningar hävdar är fel.

Innan vi drar detta till Byggnadsnämnden för prövning skulle jag vilja höra om någon kanske känner igen denna typ av bestämmelse från detaljplan, och hur den tolkats i era fall?
 
Tycker BNs tolkning låter rimlig och mer trolig än er. Det blir ju en mycket mer meningsfull bestämmelse om den säger att man i de fall det är lämpligt får ha ett garage i huset.

Det ni vill uppnå, att garaget får göras om till annat hade enligt min mening skrivits "garage får inredas till (bostad/annat)". Om skrivningen gav generell fribiljett till ändrad funktion så skulle det lika gärna vara verkstad eller butik man inredde till. Vilket ytterligare talar emot detta som en vettig regel man avsett. Har du bara ett garage så kan du göra om det till saker vi inte hade tillåtit nybyggnad av. Om omgörningen ändå skulle vara ok enligt alla regeler i DP så varför ha en specialbestämmelse för det?

Nu ger du inte sammanhanget, så det går att tolka meningen utifrån dess placering i förhpllande till övrig information. Men jag gissar att även det skulle styrka en tolkning av typen "extra detaljering om husets närmare funktion/utformning/tillåtna användning". Snarare än en separat regel om "detta får du göra med fastighetens garage".

Både språklig tolkning och en rimlighetsbedömning talar för BNs tolkning.
Med viss sannolikhet skulle även en kontextuell tolkning skulle göra det.

Sen tänker jag om ert projekt att det ändå är att göra om garaget till något annat som innebär att det inte allas är ett garage längre om ni tar bort dörrarna och sätter in vanliga fönster. Har lite svårt att se detta rymmas inom begreppet "inrett garage" även om skrivningen skulle tolkas som ni vill. Tillföra en massa inredning och använda det som förråd bör ni kunna göra utan att ens söka bygglov, så länge det inte byggs om så det upphör att vara ett garage.

"Garage får inredas" kan läsas som antingen "garage får inredas i (den byggnad som planen reglerar...)" eller som "inredning får göras (tillföras/sättas upp) i garaget".
Men det kan inte läsas som "garage får inredas till (annan funktion/användning)" när originalformuleringen ser ut som den gör och är utan preposition.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Det är bara å gilla läget. Om ni skulle prova att ändra användningen i ett senare tillfälle skulle det också gå bet. Om planbestämmelsen säger att "garage får inredas där byggnadsnämnden prövar det lämpligt" då är det bara användningen garage som gäller ingen tillbyggnad för bostad. Det skulle kunna leda till sanktioner eller rivningsföreläggande. Inget jag skulle vilja råka ut för
 
"Garage får inredas, där byggnadsnämnden prövar detta lämpligt" det framgår ju inte riktigt av den halva meningen varför du skulle få bygga ett 30kvm garage utöver byggnadsyta oavsett vilken tolkning.
 
Tack för respons!

Detaljplanen medger garagebyggnad på 30m2 utöver huvudbyggnad på 100m2. Vi har sökt och fått bygglov för exakt ett sådant garage - det är ändring av detta bygglov min fråga gäller, att när konstruktion, placering etc redan godkänts av myndigheten få ändra fasad till att omfatta fönster istället för garageport, och att använda utrymmet för annat än garage.

Huset är ett egnahemshus från 40-talet, i ett detaljplaneområde med ca 300 i stort sett identiska hus - där många har vidbyggda garage på samma sätt som vi nu fått bygglov för, och där flera av dessa vidbyggda garage konverterats till annat än garage under årens lopp - de används som del av bostad, och vår tolkning av "garage får inredas" har såklart färgats av denna praxis.
 
Det låter ju helt orimmligt att man skulle få bygga ett större hus för att man först kallar en drl för garage, men döper om det innan man börjar bygga. Det är inte helt osannolikt att dina grannar inte sökt byggnadslov för sina ändringar.
 
Ska ni ha det som förråd förstår jag inte riktigt problemet. En dörr från huset kan ni väl oavsett ha och sen ett par fina slagportar med fönster i, typ de här eller vad ni nu önskar för stil.
Dubbla slagportar i vit med fönster för förråd, uppställda mot en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag förstår ju faktiskt inte varför man tar upp den här frågan med bygglovsavd...
Bygg garaget, ändra sedan...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.