R RoffeN skrev:
Ett tips är att systematiskt fota all rördragning per rum. Bra att ha(y)
Absolut Både kul att kolla på och bra att ha så man vet var man kan borra i framtiden
 
T Toddep skrev:
Absolut Både kul att kolla på och bra att ha så man vet var man kan borra i framtiden
Ja, av egen erfarenhet så vet jag att man får nytta av just en strukturerade dokumentation av rördragningen. Speciellt när den löper snett över en vägg. Ser förövrigt väldigt fint ut (y)
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Jag har varit dålig på att uppdatera men det har inte varit så mkt heller då det tagit tid med att dra fram el.
Har snart dragit fram allt och än så länge har elektrikern varit på plats 2timmar totalt så visst har man sparat massor pengar på att jobba själv som man istället kan lägga på dyra el prylar. Ska lägga upp bilder snart där man ser vilket jobb det verkligen är med att dra el i murade hus.
Har du distanser mellan takstol/läkt? Eller vad är det som syns på andra bilden?
 
X xLnT skrev:
Har du distanser mellan takstol/läkt? Eller vad är det som syns på andra bilden?
Det jag tror du menar är där spotlights ska vara. Jag lägger gles distanser uppe på glesen sen en plywood skiva över som jag fäster el slangarna i så har man ett fint utrymme där att koppla sen. Man kan ju även köpa plast lådor för 80kr st men dessa pengar sparar jag in och lägger på något som syns istället :)
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Det jag tror du menar är där spotlights ska vara. Jag lägger gles distanser uppe på glesen sen en plywood skiva över som jag fäster el slangarna i så har man ett fint utrymme där att koppla sen. Man kan ju även köpa plast lådor för 80kr st men dessa pengar sparar jag in och lägger på något som syns istället :)
Ok, då är jag med på vad det är :)
 
T Toddep skrev:
Jag har varit dålig på att uppdatera men det har inte varit så mkt heller då det tagit tid med att dra fram el.
Har snart dragit fram allt och än så länge har elektrikern varit på plats 2timmar totalt så visst har man sparat massor pengar på att jobba själv som man istället kan lägga på dyra el prylar. Ska lägga upp bilder snart där man ser vilket jobb det verkligen är med att dra el i murade hus.
Oj! Mitt symmetrisinne går i spinn när jag ser kabeldagningar snett över väggar! Jag körde det mesta via takdosor och i en stjärnform- Rören gick till resp vertikala rör och jag satte brytare och vägguttag ovanför varandra där båda skulle vara. Om jag ska borra någonstans nu, så vet jag att det inte finns kablar annat än där det finns uttag och/eller brytare. I brorsans hus, som vi byggde för ett par år sedan, gjorde elkillen samma som hos dig. Det spelar ju ingen roll för elen, mest för sinnesfriden! Du har väl bra inköpskanaler för elprylar, hoppas jag. Priserna kan variera mycket!
 
Sträckläst hela tråden och blir imponerad av ditt driv att både jobba heltid och bygga samtidigt!
Och så blir det ju otroligt bra med, genomtänkt.

Fasar dock över hur mycket jobb det är, vi får vår platta gjuten imorgon, sen börjar vi resa hus på tisdag nästa vecka :)
 
M mackan_kal skrev:
Sträckläst hela tråden och blir imponerad av ditt driv att både jobba heltid och bygga samtidigt!
Och så blir det ju otroligt bra med, genomtänkt.

Fasar dock över hur mycket jobb det är, vi får vår platta gjuten imorgon, sen börjar vi resa hus på tisdag nästa vecka :)
Tack ska du ha! Jo egentligen kan man väl säga att man ska inte bygga hus på endast fritiden för det blir inte tid till mkt annat och detta gäller ju i minst 1,5 år om man nu inte får massa hjälp på fritiden vill säga men hur kul a är det att ta hjälp till allt så man blir skyldig en massa timmar som man ska jobba igen sen :)
Självklart har jag tagit in hjälp men så lite som möjligt många gånger.

Lycka till med ert bygge. Blir det någon projelt tråd här man kan följa?
 
T Toddep skrev:
Tack ska du ha! Jo egentligen kan man väl säga att man ska inte bygga hus på endast fritiden för det blir inte tid till mkt annat och detta gäller ju i minst 1,5 år om man nu inte får massa hjälp på fritiden vill säga men hur kul a är det att ta hjälp till allt så man blir skyldig en massa timmar som man ska jobba igen sen :)
Självklart har jag tagit in hjälp men så lite som möjligt många gånger.

Lycka till med ert bygge. Blir det någon projelt tråd här man kan följa?

Trots att jag läste igenom hela tråden igår så minns jag inte om du hade visat någon specificerad budget för bygget?

Tackar! Japp, finns en tråd här (grunden gjöts idag):
https://www.byggahus.se/forum/threads/nybygge-loesvirke-1-plan-i-vinkel.330254/
 
M mackan_kal skrev:
Trots att jag läste igenom hela tråden igår så minns jag inte om du hade visat någon specificerad budget för bygget?

Tackar! Japp, finns en tråd här (grunden gjöts idag):
[länk]
Hamnar nog typ som du tack vare mkt eget arbete :)
 
Vad tänker du applicera på insidan av dina ytterväggar och varför har du valt det?
 
T Toddep skrev:
Nepp inga rum på loftet ;)
Om det börjar brinna i garaget så blir denna dubbla gips vägg på vinden en extra säkerhet så inte branden kan sprida sig in i huset lika fort. Gips väggen kommer möta ytong mellanväggen sen som ska byggas.
Undertaket ska också ha dubbel gips i garaget och vinds luckan som är monterad där är Ei30 klassad.
Vad fyller brandväggen för funktion när underliggaren brinner och rasar?
Ser märkligt ut, men ni har säkert tänkt på det.
 
X xLnT skrev:
Vad fyller brandväggen för funktion när underliggaren brinner och rasar?
Ser märkligt ut, men ni har säkert tänkt på det.
Inte så märkligt för hela underliggaren gipsades in sedan. Undertaket har dubbel gips så detta blev tillräcklig brand säkerhet för kommunen men jag satte även dubbel gips ända upp till råsponten bara för att göra det ännu säkrare
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Lite bilder på el och ventilation och nu i veckan blev det äntligen lösullat
 
  • Elrör och ventilationsrör ordentligt installerade i ett pågående byggprojekt med synliga isoleringsskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska installationer och ventilationsrör i ett pågående byggprojekt med synlig lösullsisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elledningar och ventilationsrör som är draget över träbjälkar i ett oisolerat vindsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör och elektriska kablar installerade mellan takbjälkar på en vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med elinstallationer och en ventilationstrumma, träbjälkar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elledningar och ventilationsrör som är monterade i takbjälkar på ett bygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerat byggutrymme med elledningar och ventilationsrör, nyligen utförd lösullsisolering synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med synliga ventilationsslangar och elinstallationer i taket, samt isolerat med lösull.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 8 till
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Inte så märkligt för hela underliggaren gipsades in sedan. Undertaket har dubbel gips så detta blev tillräcklig brand säkerhet för kommunen men jag satte även dubbel gips ända upp till råsponten bara för att göra det ännu säkrare
Hur tänkte du göra på insidan av dina ytterväggar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.