Jag ska bygga två odlingslådor, utan botten, med tillhörande spaljé. De ska stå var för sig. Måtten blir 50 cm breda och 2 meter långa. Ursprungligen skulle de bli 50 cm djupa också, men inser att det skulle räcka med 35 cm i den ena lådan, och bara 25 cm i den andra. Den lägre lådan kan dessutom fästas i en vägg i ena änden. Den stora frågan som jag skulle behöva hjälp med är, hur höga spaljéer kan jag ha, när de ska skruvas fast vid långsidorna på lådorna? Alltihop ska alltså vara självbärande. Inga ingjutningar i marken, bara några armeringsjärn nedstuckna i marken i hörnen för att något stabilisera det hela.
Önskemålet är en total höjd på 1,50. Är det realistiskt? Vad är annars maxhöjd? Spaljén ska bestå av 28x45 ribbor med 45 mellanrum.
Väntar spänt på svar och kanske tips som kan vara värdefulla att veta.
 
Hej. Kan inte se att dom skulle välta (om det är det som är farhågan?) även om du satte väldigt höga spaljeér.
Du ska väl ha en del jord i lådorna också antar jag...många kilo, så även om det inte är någon botten brukar det vara svårt att välta en odlingslåda - de "växer"/"gjuts" fast vare sig man vill eller inte.
Vad ska du odla - är det inte onödigt feta ribbor?
Eller är det mer som "insynsskydd"?
 
Slunken Slunken skrev:
Hej. Kan inte se att dom skulle välta (om det är det som är farhågan?) även om du satte väldigt höga spaljeér.
Du ska väl ha en del jord i lådorna också antar jag...många kilo, så även om det inte är någon botten brukar det vara svårt att välta en odlingslåda - de "växer"/"gjuts" fast vare sig man vill eller inte.
Vad ska du odla - är det inte onödigt feta ribbor?
Eller är det mer som "insynsskydd"?
Ribborna till spaljéerna är vad som finns att få i tryckimpregnerat virke, och som jag har sett har rekommenderats. Spaljén ska fungera som staket eller avgränsning mellan väldigt små radhustomter, och odlingslådorna ska bara användas till vanliga grönsaker. Mina farhågor gäller om en så hög spaljé som ex 1,50 x 2 meter verkligen blir stabil med så små ytor att skruva dem i, och med som du säger så feta ribbor. Odlingslådorna tror jag nog inte kan välta, men kommer spaljén att hålla för blåst och klängväxter?
 
Ok, jag förstår dimensionsproblematiken. Även om konstruktionen verkar vara hyfsat enkel - har du någon enklare skiss på hur du tänkt bygga så är det lättare att tycka till... :)
 
Slunken Slunken skrev:
Ok, jag förstår dimensionsproblematiken. Även om konstruktionen verkar vara hyfsat enkel - har du någon enklare skiss på hur du tänkt bygga så är det lättare att tycka till... :)
Vet inte om jag kan förklara så bra, men odlingslådorna tänkte jag bygga av 28 x 120 tryckimpregnerat virke. 3 brädor på höjden (36 cm) och totala måtten 50 x 36 och 2 meter på längden. 45 x 45 i hörnen, och en extra förstärkning på mitten så att det inte blir för stort tryck av jorden. Spaljén tänkte jag så här: 3 st 45 x 45 regler på höjden som skruvas fast på baksidan av lådan, en i varje ände och en i mitten. Ev 1.50 höga, alltså själva spaljén blir 1,15. Därtill en överliggare, och sedan staketribbor 12 st 28 x 45. Då är frågan, blir spaljén tillräckligt stadig, eller bör jag minska på höjden, alternativt göra odlingslådorna en bräda högre, till 48 cm?
 
OK.
Tror inte det blir så högt tryck av jorden så att det kommer bågna (stavas det så?) men en stötta på mitten så det inte svajjar mellan övre/undre liggande kan man ju kosta på sig.
Ändå så pass kraftiga reglar så jag tror det kommer stå emot det mesta.
Skulle man tycka att det svajjar i blåsten ändå får man väl stötta upp ytterligare - se orangemarkerad regel.

Träram för projekt med en orangemarkerad stödregel diagonalt placerad som förstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Slunken Slunken skrev:
OK.
Tror inte det blir så högt tryck av jorden så att det kommer bågna (stavas det så?) men en stötta på mitten så det inte svajjar mellan övre/undre liggande kan man ju kosta på sig.
Ändå så pass kraftiga reglar så jag tror det kommer stå emot det mesta.
Skulle man tycka att det svajjar i blåsten ändå får man väl stötta upp ytterligare - se orangemarkerad regel.

[bild]
Tack, det var en tydlig bild. Ja, så kan jag ju göra, eller som du säger, den dagen det ev behövs! Ser att reglerna sitter på insidan av lådan, är det kanske bättre än på utsidan?- och vad tror du, ska jag höja lådan till 48 cm?
 
Eftersom du ändå skulle ha 45/45-reglar i hörnen kändes det naturligt att förlänga dom tre i bakkant.
Det finns elegantare sätt att göra det på förstås, med reglarna på utsidan, detta var det enklaste förslaget jag hade.
Vill tillägga att det är ett förslag från en "icke-snickare".

Om du höjer behöver du kanske mer jord istället.
Börja med två, ser det fel ut så kör du på ett varv till.
 
Slunken Slunken skrev:
Eftersom du ändå skulle ha 45/45-reglar i hörnen kändes det naturligt att förlänga dom tre i bakkant.
Det finns elegantare sätt att göra det på förstås, med reglarna på utsidan, detta var det enklaste förslaget jag hade.
Vill tillägga att det är ett förslag från en "icke-snickare".

Om du höjer behöver du kanske mer jord istället.
Börja med två, ser det fel ut så kör du på ett varv till.
Smart, varför tänkte jag inte så! Jag är nöjd!
 
K Kristina J skrev:
Ribborna till spaljéerna är vad som finns att få i tryckimpregnerat virke, och som jag har sett har rekommenderats. Spaljén ska fungera som staket eller avgränsning mellan väldigt små radhustomter, och odlingslådorna ska bara användas till vanliga grönsaker. Mina farhågor gäller om en så hög spaljé som ex 1,50 x 2 meter verkligen blir stabil med så små ytor att skruva dem i, och med som du säger så feta ribbor. Odlingslådorna tror jag nog inte kan välta, men kommer spaljén att hålla för blåst och klängväxter?
Överväg vad du ska odla där eftersom tryckimpregnerat innehåller massa läskigheter som kommer ut i jorden och det vill man inte få sig. Jag har gjort likadant (av liknande anledning) och kör bara sånt som luktar gott, ser bra ut och täcker fint och håller grönsaksodlingarna på andra delar av tomten. Lycka till!
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
R RJMS skrev:
Överväg vad du ska odla där eftersom tryckimpregnerat innehåller massa läskigheter som kommer ut i jorden och det vill man inte få sig. Jag har gjort likadant (av liknande anledning) och kör bara sånt som luktar gott, ser bra ut och täcker fint och håller grönsaksodlingarna på andra delar av tomten. Lycka till!
Tänkte klä hela insidan med fuktisolermatta, såg någon som hade gjort det och det ser hållbart ut i mina ögon. Ska bli kul!
 
Ja, det kanske funka! Har sett lite andra varianter på det, med åldersbeständig byggplast, markduk osv, du får återkoppla under/efter säsongen.
 
  • Gilla
Kristina J
  • Laddar…
Jag gjorde min såhär, den står på hjul istället. Mina tre ståndare är en del av ramen såsom du fick förslag om.
Ber er att inte överanalysera min, den blev väldigt hastigt ihopbyggd.
 
  • Hastigt byggd planteringslåda på hjul med trästaket och tre ståndare i vinterscen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C C.Lundin skrev:
Jag gjorde min såhär, den står på hjul istället. Mina tre ståndare är en del av ramen såsom du fick förslag om.
Ber er att inte överanalysera min, den blev väldigt hastigt ihopbyggd.
C C.Lundin skrev:
Jag gjorde min såhär, den står på hjul istället. Mina tre ståndare är en del av ramen såsom du fick förslag om.
Ber er att inte överanalysera min, den blev väldigt hastigt ihopbyggd.
Roligt att se, det är ju precis så jag vill att den ska bli. Ser att du lagt en snygg list på lådan. Det ska jag försöka också, om jag kan gera den bra. Ser att det är en vägg bakom, men står spaljén fritt, utan annat stöd än lådan?
 
K Kristina J skrev:
Roligt att se, det är ju precis så jag vill att den ska bli. Ser att du lagt en snygg list på lådan. Det ska jag försöka också, om jag kan gera den bra. Ser att det är en vägg bakom, men står spaljén fritt, utan annat stöd än lådan?
Ja, den står fritt. Den står som sagt på hjul så vi flyttar runt den och nyttjar som vägg mellan loungegruppen och matsalsgruppen på sommaren.
Den välte en gång när det blåste mycket, men det är 50% lecakulor i vår låda så den är lite för lätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.