Hur kan man utan att fråga kommunen (så de inte blir nyfikna) ta reda på hur stora straffavgifterna kan bli för svartbygge?

Och hur tar de reda på om det gått 10 år? Säljarna kan de väl inte anses opartiska?
Är de petiga med 10 år, typ det är februari nu, och om se hittar gammalt kort från mars 2009 där det syns spår av bygge, hur gör de då?
 
Straffavgifterna höjdes markant när senaste Plan o ByggLagen (PBL) kom 2013 (tror jag). Innan dess var byggsanktionsavgiften något i stil med 4x den normala bygglovstaxan för det man byggt svart. Men det fanns stora möjligheter att undvika att betala den.

Numera finns det en "prislista" kopplad till basbelopp, så att det automatiskt ändras med inflationen. Sanktionsavgifetn kan lätt gå uppmot 100 000 före ex. en felplacerad friggebod, krav på över miljonen har förekommit. Enl. nuvarande PBL har jag för mig att du inte kan få en sanktionsavgift om det gått mer än 5 år, och efter 10 år får de inte begära rivning.

De här gränserna gäller för "vanliga" överträdelser. Om du byggt på strandskyddat område eller i naturreservat osv. så finns ingen bortre tidsgräns. Ett hus som inte fanns 1972 inom strandskyddat område, och som inte fått dispens senare, skall rivas om det blir upptäckt.

Kommunen är oftast inte överdrivet aktiva i att jaga svartbyggen, om tidpunkten för bygget ifrågasätts, används ofta de flygbilder som kommunerna regelbundet tar.
 
Redigerat:
  • Gilla
sawdustmaker
  • Laddar…
harry73
Men straffavgiften är till den som byggde och inte till er om ni köper huset.
 
harry73 harry73 skrev:
Men straffavgiften är till den som byggde och inte till er om ni köper huset.
Inte alltid om jag förstår saken rätt. Eller?
 
S sawdustmaker skrev:
Hur kan man utan att fråga kommunen (så de inte blir nyfikna) ta reda på hur stora straffavgifterna kan bli för svartbygge?

Och hur tar de reda på om det gått 10 år? Säljarna kan de väl inte anses opartiska?
Är de petiga med 10 år, typ det är februari nu, och om se hittar gammalt kort från mars 2009 där det syns spår av bygge, hur gör de då?
Problemet är att inom 10 år kan man bli tvungen att återställa svartbygget så det är dumt att fråga. Det fungerar utmärkt att fråga säljarna, få gärna ett intyg på det skriftligt. Behöver inte räcka, men jag vet i två fall där det löst en tvist med byggnadsnämnden för bekanta. Är det i närheten av 10 år så ligger man så lågt som möjligt.

Som hempularen skriver så är straffavgifterna enligt den gamla lagen relativt låga och "frivilliga" för kommunen. Nu är lagen skriven så att kommunen MÅSTE ge straffavgift (utom vid särskilda skäl då man kan få rabatt).
 
harry73
S sawdustmaker skrev:
Inte alltid om jag förstår saken rätt. Eller?
Nej inte alltid, men i stort sätt. Sedan kan kommunen bara ge straffavgift upp till 5 år efter bygget.
Problemet för dig är som sagt att kommunen kan kräva fastighetsägaren på åtgärd/rivning upp till 10 år efter bygget, och även ge vite om det tar för lång tid. Dessa kostnader ska du som fastighetsägare stå för.

Sedan läste jag i en annan tråd eller artikel här på byggahus att kontroll av bygglov inte ingår i undersökningsplikten, så du som köpare får anta att det finns giltig bygglov för alla byggnader och stämmer det inte, kan det klassas som dolt fel.
Frågar du säljaren om det finns bygglov och svarar hen att det saknas bygglov för vissa byggnader, är felet såklart inte längre dolt.

Svårt i nuläget att veta vad man ska göra för att inte ångra sig senare.
- Frågar man säljare, kan du förlora möjligheten att kräva säljaren på skadestånd
- Frågar man kommunen, kan den öppna ett ärende och kräva rivning
- Frågar man inte, då vet man inte
 
Vad är det som ev. är svartbyggt?

Om det är något väsentligt, typ hela huvudbyggnaden, då skulle jag inte köpa utan att veta antingen att det finns bygglov, eller att det garanterat går att få bygglov (eller att det är mer ¨n 10 år).

Även om ett svartbygge är mer än 10 år, så kan det strula till det med ev. framtida bygglov.

Men gäller det något mindre viktigt, typ en altan, så kan man ju välja att chansa på att köpa ändå, och hoppas på det bästa.
 
S sawdustmaker skrev:
Hur kan man utan att fråga kommunen (så de inte blir nyfikna) ta reda på hur stora straffavgifterna kan bli för svartbygge?

Och hur tar de reda på om det gått 10 år? Säljarna kan de väl inte anses opartiska?
Är de petiga med 10 år, typ det är februari nu, och om se hittar gammalt kort från mars 2009 där det syns spår av bygge, hur gör de då?
Det är ju bara att ringa och fråga. Vad är problemet?
/HasseFreij
 
S skinte1 skrev:
Boverket har ju en beräkningsguide...

[länk]

Testade med nybyggd komplementbyggnad på 25kvm utan inskickad bygganmälan/bygglov vilket gav en sanktionsavgift på 13950kr

Sen får man "rabatt" om man hunnit skicka in handlingar men inte fått bygglovet/startbeskedet t ex.
Gäller inte för gamla ärenden, bara enligt nya reglerna.
 
A Autodidak1 skrev:
Gäller inte för gamla ärenden, bara enligt nya reglerna.
Är olovligheten gjord för mer än 5 år sen får kommunen ändå inte ta ut sanktion så vad spelar det för roll vilken PBL som gällde när det olovliga utfördes?

Nåt att ha i åtanke, om du har något olovligt som gör att huset strider mot detaljplanen kan det göra att du inte kan få andra bygglov. Kommunen kan inte tvinga dig att riva om det gått mer än 10 år, men kan neka dig ett bygglov och därmed indirekt säga att "om du river blir huset planenligt igen, då kan du få det du nu söker för".
 
Nu vill jag givetvis inte uppmana till fusk. Men du vet talesättet om en björn som sover... Varför fråga i februari om det preskriberas i mars. Låt det vara tills någon annan hör av sig.
 
H hempularen skrev:
Straffavgifterna höjdes markant när senaste Plan o ByggLagen (PBL) kom 2013 (tror jag). Innan dess var byggsanktionsavgiften något i stil med 4x den normala bygglovstaxan för det man byggt svart. Men det fanns stora möjligheter att undvika att betala den.

Numera finns det en "prislista" kopplad till basbelopp, så att det automatiskt ändras med inflationen. Sanktionsavgifetn kan lätt gå uppmot 100 000 före ex. en felplacerad friggebod, krav på över miljonen har förekommit. Enl. nuvarande PBL har jag för mig att du inte kan få en sanktionsavgift om det gått mer än 5 år, och efter 10 år får de inte begära rivning.

De här gränserna gäller för "vanliga" överträdelser. Om du byggt på strandskyddat område eller i naturreservat osv. så finns ingen bortre tidsgräns. Ett hus som inte fanns 1972 inom strandskyddat område, och som inte fått dispens senare, skall rivas om det blir upptäckt.

Kommunen är oftast inte överdrivet aktiva i att jaga svartbyggen, om tidpunkten för bygget ifrågasätts, används ofta de flygbilder som kommunerna regelbundet tar.

Du kan själv beräkna sanktionsavgiften för svartbygge på boverkets webbsida:
Länk:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tionsavgifter/berakning-av-sanktionsavgifter/

/Bygglovhjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.