ricebridge ricebridge skrev:
Jag tror att dubbfritt är en stor bov i dramat.
En av de som varit i diket har dubbfritt. Jag har kört dubbfritt i tio år utan bekymmer.

Jag tror att det beror på att det är stadsbor som flyttat ut på landet. Samma personer saknar vedförråd och öppen spis också. De fyller inte heller upp några kärl med vatten om det stormar...
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
OT: Och de 1000 minsta står för den största skadan på fiskebeståndet...
 
Om du lägger till ”I förhållande till elproduktion” så ligger det något i det. Men det gäller inte överallt.
 
I Stockholmsområdet är dimensionerande utetemperatur -18, (Arvidsjaur -38) så de hus som har värmesystem dimensionerat utan marginaler, de får leva med sänkt innetemperatur eller öppen ugnslucka om det blir kallare än så :D
 
Tombrittberg
G gurrre skrev:
Ja som ni skriver, alla med luft luft och luft vatten är körda.

Undrar hur mycket elnätet klarar? Och är det lokalt eller är det ett nät för typ ett län osv?

Och om nätet går så är det kört för alla som har fläkt till kamin eller panna oxå då ju
R RapidSledge skrev:
Problem är väl vattenrör i ytterväggar.
Kunde folk för 100 år sedan övervintra på sydpolen i timmerhus i minus 40 och blåst på 45 m/s ibland så borde 150 mm isolering vara ok. Allt förutsätter att man kan elda med ved. Har man bara el så är


det snart kört vid ett elavbrott.
R RapidSledge skrev:
Problem är väl vattenrör i ytterväggar.
Kunde folk för 100 år sedan övervintra på sydpolen i timmerhus i minus 40 och blåst på 45 m/s ibland så borde 150 mm isolering vara ok. Allt förutsätter att man kan elda med ved. Har man bara el så är det snart kört vid ett elavbrott.
Ved är absolut det säkraste, men om man har vattenburen värme måste självcirkulationen fungera om det blir strömlöst. Stäng av strömmen och prova.
Moderna vedanläggningar tror jag får det svårt om elen försvinner.
 
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Ved är absolut det säkraste, men om man har vattenburen värme måste självcirkulationen fungera om det blir strömlöst. Stäng av strömmen och prova.
Moderna vedanläggningar tror jag får det svårt om elen försvinner.
Ved i kamin är absolut driftsäkert, ingen tvekan.
Vi har pelletspanna här hemma och den styr allt i värmeväg.
Då vi bor på landsbygden så valde vi att koppla den så den lätt kopplas in på reservkraft (inverter och batteri). Då den drar som mest vid uppstart (285W) så klarar vi det med en 300W inverter och ett batteripack. Detta säkrar i vart fall att vi har värme i huset och kan få varmvatten i kranen (både kommunalt vatten och egen brunn). Batterierna används normalt i husvagnen, men underhållsladdas med solpanel övrig tid för att dels hålla liv i dom och för att ha dom som backup.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Ved är absolut det säkraste, men om man har vattenburen värme måste självcirkulationen fungera om det blir strömlöst. Stäng av strömmen och prova.
Moderna vedanläggningar tror jag får det svårt om elen försvinner.
Går utmärkt att köra en morden vedpanna på en liten inverter och ett batteri.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
B
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Går utmärkt att köra en morden vedpanna på en liten inverter och ett batteri.
Exakt. Jag har en pytteinverter som jag kopplar in på pannan (fläk, på pannan och husets cirkpump).

Sedan använder jag en sladd till bilens batteri. Funkar utmärkt. Klarar ju ganska långa strömavbrott också med tanke på att man kan ladda upp bilbatteriet med generatorn.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
G grizzly666 skrev:
Så det är därför vi behöver importera el? (troligen från miljövänliga gamla tyska klolkraftverk).
Vilket syndes i media att vi behövde göra för 2-3 veckor sedan om jag mins rätt tidsmässigt och det har varit lika kallt/kallare under en del tid efteråt med.

Utöver det så har många komuner/elbolag särskilt i mälardalen och runt om malmö sagt ifrån/inte kunnat garantera en viss mängd energi till nya fabriker/lager/etc.
Visst i extrem situationer så stängs ju stora elförbrukare ned så vi ska överleva så denna punkt är inte 100% viktigt i denna tråd/fråga.
Men tänk ett företag/nytt företag som behöver bygga nytt/börja i svedala och dom får reda på att det finns risk att dom får stänga ner om det blir elbrist hur negativt tror ni dom tycker om det och starkt tittar på annat land istället?

Ett exempel är ju amazon som var rätt långtgående i sina planer att bygga ett lager utanför Eskilstuna men det bästa dom kunde få var ca 10% garanterad el av vad dom behövde.
Detta har troligen försenat amazon.se rejält om inte stoppat det helt o hållet.

Sen har vi invandringen som gör att vi nästan behöver bygga ett nytt västerås per år för att klara den, samtidigt stänger vi ner mer o mer el produktion vilket gör att vi producerar mindre o mindre el istället för mer som skulle behövt.
Ni söderut behöver importera skitig kolkraft! Här uppe norr om Dalälven har vi överskott på ren el och skön luft, problemet är att 400kv sladden som går söderut är full..vi har mycket produktion och lite folk/kvm, här står vi till och värmer massa luft för ”Ansiktsboken” ska fungera, tala om totalt slöseri! Samt att denna energin tas ej till vara och återvinns..
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
R
H Husqvarna220Ac skrev:
Ni söderut behöver importera skitig kolkraft! Här uppe norr om Dalälven har vi överskott på ren el och skön luft, problemet är att 400kv sladden som går söderut är full..vi har mycket produktion och lite folk/kvm, här står vi till och värmer massa luft för ”Ansiktsboken” ska fungera, tala om totalt slöseri! Samt att denna energin tas ej till vara och återvinns..
Beror väl på att ni röstade nej till kärnkraft?
;)
 
Tombrittberg
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Går utmärkt att köra en morden vedpanna på en liten inverter och ett batteri.
Hur länge fungerar det?
 
S Skärkarln skrev:
Drar man vattenrör i ytterväggar får man ju skylla sig själv
I england drar man rören utanpå för att lättare komma till när de fryser isönder,,,,,,, engelsk logik :)
 
Hur många med vedpanna har även batteri och inverter? Om inte så står de ju där med byxorna nere vid strömavbrott ändå...
 
I mitt förra hus hade jag självcirkulation dock fick det vara väldigt varmt i tankarna. Elementen svalnade ganska fort.

Hade det varit strömavbrott oftare hade jag skaffat batteribackup för att kunna elda...

Ja, vi lever i ett sårbart samhälle.
Utan el eller Internet är det mycket som slutar fungera.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Ja många skulle. Jag växte upp i Norrland i ett hus från 1903. Många vintrar var under -40, och vi överlevde. Jag kom ihåg att Far skottade upp snö mot huset som isolering. Men det var strumpor på och tröja inomhus.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 2 till
  • Laddar…
V vaktis100 skrev:
I england drar man rören utanpå för att lättare komma till när de fryser isönder,,,,,,, engelsk logik :)
Det är avloppsrören som går utanpå. Och det är sällan det fryser. Dessutom är dessa rör relativt grova.
Inkommande vatten och rör för vatten går inne i huset.

I Skottland tror jag det är samma, men det var inte frågan här.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.