Hejsan,

Med de nya reglerna för 30m2 Attefallshus (mitten av 2019)följer bl.a. att grannarna ska godkänna bygget.
Om jag bestämmer mig för att bygga mitt Attefallshus i mars/april, slipper jag då deras samtycke?

Tanken är att det ska hyras ut och jag undrar om hur inkomster som överskrider det skattefria beloppet beskattas?
 
L LexxX skrev:
Hejsan,

Med de nya reglerna för 30m2 Attefallshus (mitten av 2019)följer bl.a. att grannarna ska godkänna bygget.
Om jag bestämmer mig för att bygga mitt Attefallshus i mars/april, slipper jag då deras samtycke?

Tanken är att det ska hyras ut och jag undrar om hur inkomster som överskrider det skattefria beloppet beskattas?
De inkomster som överstiger de avdrag du får göra beskattas som inkomst av kapital med 30 % skatt och ska tas upp i din deklaration.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Som alla privatuthyrningar. 40' skattefritt. Avdrag för kostnadet eller shablon på 20% avdrag, sedan kapitalinkomst på överstigande.

Ex på en inkomst på 100' från uthyrning:
20% shablon kostnader bort = 80' kvar
40' shablon avdrag = 40' kvar
30% kapitalskatt på 40' = ca 13 tusen som skall betalas i skatt.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Var kan man läsa senaste nytt om Attefall på 30 kvm? Jag har inte sett något officiellt sedan det var på förslag...
 
Det här med grannarnas samtycke har jag inte hittat något speciellt skrivet om. Det lilla jag hittat, verkar handla om att grannar skall ha rätt att överklaga ett givet startbesked för en attefallsbyggnad. Men det handlar ju isåfall mer om eventuella felaktigheter i handläggningen av startbeskedet. Typ att man fått igenom en alltför simpel kontrollplan.
 
Från Boverkets hemsida (Frågor och svar):

”Nej, det är fortfarande högst 25,0 kvadratmeter som gäller. Men Boverket har på regeringens uppdrag analyserat de undantag från krav på bygglov som infördes genom prop. 2013/14:127, de så kallade attefallsundantagen. I samma uppdrag skulle Boverket även utreda förutsättningarna för en utökning av attefallshusets högsta byggnadsarea från 25,0 till 30,0 kvadratmeter. Boverket bedömde i rapport 2018:17 att det finns rättsliga brister i regleringen av undantagen och att det under förutsättning att dessa brister åtgärdas finns förutsättningar för en sådan utökning.

Eftersom ytbegränsningen 25,0 kvadratmeter finns i plan- och bygglagen krävs lagändring för att ändra denna. Lagändringsarbete omgärdas av en hel del formalia och ändringar av lagar beslutas slutligen av riksdagen. I frågan om attefallshusets storlek känner Boverket enbart till att regeringen påbörjat en beredning genom ett remittera rapporten 2018:17 till kommuner och andra parter.

Boverket har ingen ytterligare information om regeringens tidsplan för detta arbete.”
 
Inte en dag för sent!
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Så vad gäller? Behöver grannar godkänna ett bygge? Eller är det enbart om nybygget står för närma tomtgräns etc.? Någon som är insatt?
 
Samma regler som för vanligt attefall men med utökningen från 25 till 30m2. Grannar ska godkänna om du bygger närmare tomtgräns än 4,5m.

Notera att detta inte är beslutat ännu, även om det mest troligt kommer gå igenom
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.