M mr_fred skrev:
Spännande projekt!

Håller med om friggebod! Guld värt att ha någonstans att förvara prylar samt kläder under bygget.

Gällande planlösningen så skulle jag fundera på placering av trappen. Det känns som att det går bort mycket värdefull yta i mitten av stugan som kanske kan nyttjas bättre? Bifogar en otroligt slarvig snabbskiss på förslag där trappen göms undan mellan kök och badrum istället. Som sagt, snabbt och slarvigt men det kanske kan ge nya idéer?
[bild]
Linuslin Contact451 skrev:
Det var ingen dum idé! Hade tänkt någon typ av förvaring under trappen men med ditt förslag får man ett helt förråd istället men ändå plats för att hänga av sig kläder med mera i hallen. Har en taklutning på 38 grader så måste kolla om man kan ha trappen åt det hållet, så det inte blir för trångt mot taket när man kommer upp på loftet.
Tack för tipset.
Precis, jag hade just skrivit en kommentar om trappan innan jag läste detta... Det är nog lämpligare att trappan följer taket uppåt och börjar nära långväggen, annars får man ont i huvudet. Nu får du annan huvudvärk som kanske måste rita om huset. Om man placerar trappan i mitten av huset, kan den förstås gå i husets längdriktning - om det fungerar med planlösningen.
 
  • Gilla
Hallon18 och 1 till
  • Laddar…
Här några ytterligare synpunkter: Jag (!) skulle har betydligt fler och/eller större fönster än vad som ses på ritning och bilder. Det större sovrummet får inte särskilt mycket ljus och storstugan kanske också skulle må väl av större eller fler på gaveln om det är dit man helst tittar. Ritningen och bilderna stämmer inte riktigt. Entrén har inget fönster alls förutom ett litet, kanske, i dörren. Jag ser heller inget hinder att göra fönstret i toaletten större. Dagsljus och utsikt är alltid trevligt.

Om skalan på möblerna stämmer ser det ut att bli lite trångt vid köket-matplatsen-soffgruppen. Det lilla sovrummet har heller ingen garderob eller plats för byrå. Frågan är om det finns något hinder att göra huset något längre? Jag råkar ha ett hus i Stockholms skärgård som ursprungligen hade yttermåtten 6,2x6,2 som nu har byggts ut till 6,2x10,7. Det innehåller i stort sett samma som ditt hus, med annan planlösning förstås, och känns mycket luftigt och trevligt. Även där var tanken att begränsa utbyggnaden av flera skäl och vi stannade vid de 10,7 som blev resultatet. Jag förstår att ni har tänkt mycket på hur ni vill ha det, men gör inte misstaget att bygga för litet och ångra er sedan.
 
  • Gilla
Linuslin och 1 till
  • Laddar…
Står.i
Trappan är tecknad för liten. Om golv-golv höjd sätts till 2,4 meter, kommer den fulla längden vara lite drygt 3,5 meter, ca 25 centimeter längre om golv-golv är 260. Jag hade valt en S-formad trappa med start parallellt med långsidan och uppgång mitt i huset. Då skulle trappan uppta cirka hälften av husets bredd.

Det stora rummet med full takhöjd kommer möjligen kännas som att det är proppat med möbler. Har du provat att mäta in huset i skala 1:1 för att få en känsla för ytorna? Jag hade valt bort det lilla sovrummet på undervåningen, skippat den fulla takhöjden och placerat ett sovrum i varje gavel på ovanvåningen istället.

6 meter låter omedelbart som en lång spännvidd för ramverkstakstolar (dessutom i snözon 4,5 eller 5,5). Skriv till tilltänkt takstolsfabrikör och förhör dig!
 
  • Gilla
Marcus Lindberg
  • Laddar…
Står.i
Skiss.

Handritad planlösning för ett bostadsprojekt med markerat dansgolv, bäddsoffa och matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte större hall med tork och garderob. Tvätt och VV i badrum. Mindre matplats bakom halvö från kök, bord endast 60 centimeter brett, utfällbart om man bara ska vara två. Bäddsoffa. Dansgolv
 
  • Gilla
Linuslin
  • Laddar…
Skippa övervåningen och låta platsen för trapoan vara ett sovrum?
 
G-83 G-83 skrev:
Hej
Kul projekt. Jag har varit i Bydalsfjällen ca 10ggr. Senast var 5 år sedan. Fina backar och inget folk alls var de stora fördelarna. Enda nackdelen var att det saknades stollift, mina ben dog efter några dagar;)

Var ligger tomten du köpt? Jag vill minnas att det gjordes vägar till ett nytt område vid fäboliften.
Precis därför vi trivs så bra där också ;)
Tomten ligger i Höglekardalen fast vid fjällpensionatet.
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker det ser lite trångt ut vid matplats/kök. Försök få den öppna delen lite större för det är ändå där största delen av tiden spenderas.

Någon anledning till måtten?

Carport, tak/vindfång över entre tycker jag bör planeras in också. Och såklart supermycket isolering i väggarna, golvet och taket.
Tänkt värmesystem?
Jag tror inte storstugan blir bekymmer storleksmässigt, det köksbord/stolar som är inritade är större än normalt. Samt kan man vända på soffgruppen så blir det inte lika tight mellan kök och soffgrupp. Men jag har det i åtanke.
 
T torkelb skrev:
Här några ytterligare synpunkter: Jag (!) skulle har betydligt fler och/eller större fönster än vad som ses på ritning och bilder. Det större sovrummet får inte särskilt mycket ljus och storstugan kanske också skulle må väl av större eller fler på gaveln om det är dit man helst tittar. Ritningen och bilderna stämmer inte riktigt. Entrén har inget fönster alls förutom ett litet, kanske, i dörren. Jag ser heller inget hinder att göra fönstret i toaletten större. Dagsljus och utsikt är alltid trevligt.

Om skalan på möblerna stämmer ser det ut att bli lite trångt vid köket-matplatsen-soffgruppen. Det lilla sovrummet har heller ingen garderob eller plats för byrå. Frågan är om det finns något hinder att göra huset något längre? Jag råkar ha ett hus i Stockholms skärgård som ursprungligen hade yttermåtten 6,2x6,2 som nu har byggts ut till 6,2x10,7. Det innehåller i stort sett samma som ditt hus, med annan planlösning förstås, och känns mycket luftigt och trevligt. Även där var tanken att begränsa utbyggnaden av flera skäl och vi stannade vid de 10,7 som blev resultatet. Jag förstår att ni har tänkt mycket på hur ni vill ha det, men gör inte misstaget att bygga för litet och ångra er sedan.
Tack för synpunkterna! Angående fönstersättningen är jag verkligen inte i mål där än, aningen oklart än. En annan anledning till de förhållandevis små fönstren är att tomten ligger nere i dalen och har ingen direkt utsikt någonstans, samt att grannhus ligger ganska nära. Så insyn med mera.

Angående storleken på stugan är inga mått spikade än utan jag är väldigt flexibel. Dock vill jag ha det litet och mysigt men ändå funktionellt. Det kan vara lite klurigt att hitta en balans där. Kan tänka mig en kvadratisk stuga också. Detaljplanemässigt är det ända som styr är byggnadshöjd 3,5m samt 120kvm byggnadsarea. Så idéer mottas med öppna armar :)
 
Står.i Står.i skrev:
Trappan är tecknad för liten. Om golv-golv höjd sätts till 2,4 meter, kommer den fulla längden vara lite drygt 3,5 meter, ca 25 centimeter längre om golv-golv är 260. Jag hade valt en S-formad trappa med start parallellt med långsidan och uppgång mitt i huset. Då skulle trappan uppta cirka hälften av husets bredd.

Det stora rummet med full takhöjd kommer möjligen kännas som att det är proppat med möbler. Har du provat att mäta in huset i skala 1:1 för att få en känsla för ytorna? Jag hade valt bort det lilla sovrummet på undervåningen, skippat den fulla takhöjden och placerat ett sovrum i varje gavel på ovanvåningen istället.

6 meter låter omedelbart som en lång spännvidd för ramverkstakstolar (dessutom i snözon 4,5 eller 5,5). Skriv till tilltänkt takstolsfabrikör och förhör dig!
Trappan är långtifrån utarbetad än. Då jag inte är 100% hemma i revit tog jag det närmaste jag hittade till en början. Tanken var att det skulle bli en L-formad trappa.
Nix har inte mätt in 1:1, men ska göra en resa upp dit om några veckor så tänkte göra det då, och samtidigt tänka närmare kring placering på tomt osv. Jag har också funderat på att ta bort det lilla sovrummet nere, både för och nackdelar med det. Tanken på barn i framtiden känns det som det skulle underlätta med ett litet sovrum bredvid det större.
Angående takstolarna har jag kollat det och det ska fungera, om det blir takstolar.
 
Var nyligen i en stuga med likt denna layouten. Riktigt trevlig.
Handritad planskiss av en stuga med beteckningar för kök, sovrum, vardagsrum med kamin, och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Står.i
Jag hade prioriterat ett större sovrum, med plats för spjälsäng och barnsäng, än ett extra rum för barn på nedervåningen. De första par åren vill framtida barn säkert sova inne hos er ändå (och du får nog sova på soffan :) ) När de är tillräckligt stora för att sova i eget rum kan de troligtvis också gå säkert i en trappa.
 
Står.i Står.i skrev:
Jag hade prioriterat ett större sovrum, med plats för spjälsäng och barnsäng, än ett extra rum för barn på nedervåningen. De första par åren vill framtida barn säkert sova inne hos er ändå (och du får nog sova på soffan :) ) När de är tillräckligt stora för att sova i eget rum kan de troligtvis också gå säkert i en trappa.
Haha det lät väldigt klokt. Låter som du pratar från erfarenhet. Det ska jag ta med mig. Funderar om man ändå ska ha ett litet rum nere som förråd och/eller eventuellt sängplatser i framtiden. Blir det för trångt får stugan bli lite större i så fall. Ska försöka få till någon ny planritning snart.
 
Har nu skissat lite mer på en annan utformning på stugan. Detta känns spontant som den skulle passa tomten bättre. Den är större än första versionen, ca 65kvm boyta plus loft. Det gör att hallen och storstugan blev större och känns rymligare. Osäker om det blir några döda ytor eller inte. Lutningen är 30 grader på bilden med ca 2,6m takhöjd vid nock på loftet.
Vad tycker ni? :)
 
  • 3D-skiss av stuga med två våningar, 30 graders taklutning och öppen planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en stuga med boyta och loft, visar layout för hall, storstuga och andra utrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brutal spännvidd? Nästan 10m. Ska det vara loft över hela boytan?
 
Eller är det bara över sovrum, hall pch badrum och bärande väggar under?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.