Jag och min sambo är nu inblandade i en budgivning om ett hus.

1,5plans villa m. källare i utkant av samhälle med åker på ena sidan och bakom samt avskiljt från grannen via häck, buskar och garage. Rinner en å ca 100m bakom huset och närmare åt ett annat håll så fastigheten innefattas i strandskyddet eller vad man nu skall säga.

Nu när budgivningen har kommit igång så börjar känslorna svalla. Är det rätt hus verkligen?

Visst, uteplatsen är lite tråkig och i fel färg men pålarna står ju stadigt så det är ju bara att riva och bygga en ny.

Garaget är lite litet men det går ju att bygga ett nytt i framtiden och dessutom är det större än de flesta 1-bils garage.

Köket är sedan -73 men med lite färg och nya vitvaror så är det good-to-go.

Kort sagt. Det är bra men inte perfekt.

Man hur vet man om det är "rätt" hus?

Hur känner man att det är "fel" hus?
 
Beppo skrev:
Nu när budgivningen har kommit igång så börjar känslorna svalla.
Är det rätt hus verkligen?

Kort sagt. Det är bra men inte perfekt.
Man hur vet man om det är "rätt" hus?
Hur känner man att det är "fel" hus?
Om man ser till de hus vi tittat på så är det bara så att vissa hus känns fel. Vet inte varför, det ä ba så 8). (för oss ialla fall)

Du säger att huset är bra men inte perfekt. Du räknar upp ett antal "defekter" på fastigheten. Om ni fixar dessa problem är huset perfekt då ??? ??? Då kanske ni har hittat det perfekta huset.

Det är jättesvårt att veta, lycka till och hoppas att jag inte förstört för er genom att tycka till :-/
 
Beppo skrev:
Hur känner man att det är "fel" hus?
Man känner det faktiskt ;). När det är rätt hus känns det helt enkelt "hemma" när man kommer på plats :).
När vi sökte så kunde vi ibland passera förbi utan att ens titta närmare på visningshuset. Redan placeringen och omgivningar kändes bara fel redan från början :(.
Till slut hittade vi rätt ;).
lycka till!
gaia
 
Jag vet inte vad jag skall säga.

Jag tror att huset känns rätt. Jag trivs med tanken på att bo där och det finns inget jag stör mig på förutom att jag aldrig kommer kunna ygga det drömgarage jag vill ha.

Jag har dock den möjligheten på familjens lantställe ca 1 mil bort så det är ingen fara.

Jag är ju väldigt bilintresserad och har förutom vår vardagsbil 2 Audi entusiastbilar som jag mekar med och jag akn inte tänka mig att detta intresse kommer avta så garage är viktigt och jag känner att jag här iaf. har ett bra garage för nattparkering, städning och lättare mekarbeten som bromsbyten och hjulbyten osv.

Läget känns rätt. Vattenburen värme. Öppen spis och möjlighet att installera en eldstad i gillestugan. Badrummen är för små men det finns möjlighet på alla tre plan att bygga ett ordentligare i framtiden.

Rymmlig tvättstuga och hyffsat gott om förråd och utrymmen.

Nackdelarna ag kan se hittils:

Huset ligger vid en infart till ett samhällle. Hastigheten är 50km/h fast i verkligheten sällan under 70. Detta går ju dock avhjälpa genom blomkrukor, vägbulor och påtryckningar från flera barnfamlijer på kommunen. Dock så märks inte vägen varesig inne eller på baksidan/uteplatsen förutom när stora lastbilar eller snabba motorcycklar åker förbi.

Det går en Å ca 60m bakom fastigheten. Dels är det ju en risk för barn. Dock så är nivåskildnaden så stor att jag inte tror att det påverkar källaren. Problemet är ju att jag aldrig kommer att kuna köpa till den bit mark på baksidan som jag vill ha utan bara kommer kunna arrendera denna.

Detta är väll de två mest negativa sakerna så det är ju inte så himla farligt om man bara kan lära barnen vad som är farligt och inte.

Budgivningen är i full gång så vi hoppas väll på det bästa =)
 
Läste någonstans det här tipset: Två saker kan du inte ändra på: känslan i huset och läget. Resten kan du göra om".

Ganska bra tycker jag.
 
Huset ligger vid en infart till ett samhällle. Hastigheten är 50km/h fast i verkligheten sällan under 70. Detta går ju dock avhjälpa genom blomkrukor, vägbulor och påtryckningar från flera barnfamlijer på kommunen. Dock så märks inte vägen varesig inne eller på baksidan/uteplatsen förutom när stora lastbilar eller snabba motorcycklar åker förbi.
Detta är en sak som hade fått mig att tveka kan jag säga... Tänk varje gång man ska iväg med bilen eller ut och gå eller när barnen blir så stora att de själva vill utforska den närmaste omgivningen... Då är det inte roligt med en sådan väg utanför. Visst kan man hoppas på hastighetssänkande åtgärder, men man måste nog vara villig att "köpa läget" så som det ser ut idag.

Vi kollade själv på ett hus för några år sedan vid en större gata. Jättefint renoverat och en underbar trädgård bakom huset där billjuden inte var störande. MEN vi valde bort huset just p.g.a. stressen att trots allt ha en ganska stor gata utanför, med alla risker som detta innebär för små barn som ännu inte har "trafikvett". Om jag haft större barn (tonåringar) hade jag inte tvekat på samma sätt.

Om detta är en viktig fråga för eller ej kan jag ju inte veta, ovanstående är bara mina egna tankar. Läget kan man aldrig ändra på, så tänk efter innan ni slår till...

/Lena
 
galento
Hej,vi tittade på ett flertal hus innan vi kom till det vi köpte,vissa var ren.objekt andra var fina.Men när vi besökte vårat hus första gången tyckte båda att :här vill vi bo.Det kan sägas att det var nervöst under budgivningen men det ordnade sig till slut [smiley=vrolijk_26.gif] (och vi hoppas vi kan/orkar bo kvar här tills vi "går bort" )
 
Nu är det inköpt så nu ÄR det rätt vare sig det vill eller inte ;)
 
Grattis! Och är det inte helt rätt så fixar ni det som behövs att det blir det . Ta det bara lugn i början och riv inte för mycket innan ni har blivit riktigt inbodda. Det händer att saker som kändes fel den första veckan känns helt rätt efter en tid :D. Det har jag varit med om.... så nu har jag lärt mej att byta väggfärg först ( att fresha upp) och vänta med dom tunga och mer krävande ombyggningar tills dom har mognat.
Lycka till!
gaia
 
Jag skulle vilja påstå att du INTE ska gå på känsla. Den känslan kan du lika gärna få av en skicklig Home Staging.
Försök i stället hålla huvet kallt och gå igenom vilka variabler du anser viktiga INNAN du går på visningen.
Fast detta råd kom försent för dig. Hoppas att du hittade drömhuset. :-X

mvh
David
 
David skrev:
Jag skulle vilja påstå att du INTE ska gå på känsla. Den känslan kan du lika gärna få av en skicklig Home Staging.
Försök i stället hålla huvet kallt och gå igenom vilka variabler du anser viktiga INNAN du går på visningen.
Fast detta råd kom försent för dig. Hoppas att du hittade drömhuset.  :-X

mvh
David
Home staging är nog lugn här ute på landet. Dessutom var huset utflyttat och tomt så man kunde ju inte gärna lura sig på inredningen utan det var ju mycket mer råa ytor och man såg felena tydligt.

Som det ser ut nu så är det väll gillestugan som luktar lite källare pga. reglarna ligger dikt an mot plattan samt väggreglarna ligger dikt mot ytterväggarna men det är inget vi tänker bry oss om förrän huset måste dräneras om.

I ett första ryck skall vi göra ett ansiktslyft på köket så vi kan flytta in och sedan i förlängningen blir det sovrum och vardagsrum samt finrum fast det blir i den takt det blir och inte för dyra grejer utan mest färg och spackel så här i början tills vi bott in oss.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.