T twoody skrev:
Du verkar inte förstå att det går inte ta höjd för allt det kostar för mycket pengar.
Vården kostar. Skolan och omsorgen kostar. Pensioner, barnbidrag och försvar kostar. Men likväl är det kostnader vi måste ta.
Det kostar också när folk inte kan ta sig till sina jobb på grund av undermåligt vintervett och usel snöröjning. Detta kostar pengar i form av förlorade arbetstimmar, och därmed utebliven produktion och uteblivna skatteintäkter.
Så nej, jag köper inte ditt resonemang. Samhället kan inte klappa ihop varje gång det kommer en normal vinter.
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Vården kostar. Skolan och omsorgen kostar. Pensioner, barnbidrag och försvar kostar. Men likväl är det kostnader vi måste ta.
Det kostar också när folk inte kan ta sig till sina jobb på grund av undermåligt vintervett och usel snöröjning. Detta kostar pengar i form av förlorade arbetstimmar, och därmed utebliven produktion och uteblivna skatteintäkter.
Så nej, jag köper inte ditt resonemang. Samhället kan inte klappa ihop varje gång det kommer en normal vinter.
Var någonstans har samhället klappat ihop?
Var är det dålig snöröjning?
Det ända som klappar ihop när det kommer snö är alla långtradare som kör fast, men det är mest ute i landet så det är inte direkt Stockholms relaterat.
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Det finns ett nödsystem som innebär att ett litet antal industrier som förbrukar enormt mycket el får stänga ner (och får bra betalt för det), om det är nödvändigt för att trygga elförsörjningen. Det är alltså inte några bostäder som behöver bli utan el vid extrem kyla.
Nedstängningen av vissa storförbrukare är en del av effektreserven och planeras i förväg när prognosen förespår effektbrist.
 
Många planer, avtal ect som rör elproduktion och distribution vid en eventuell kris är en del av Sveriges beredskapsplaner och således hemliga.
 
B
ricebridge ricebridge skrev:
Så länge allt går som det ska ja. Men min poäng är att det räcker med ETT fel för att hela bostadsområden ska bli utan uppvärmning. Det är det sårbara med centraliserade system som fjärrvärmen. Finns det då ingen alternativ uppvärmning i huset — ja då blir det fort besvärligt.
Fjärrvärmesystemen är dimensionerade för att klara flera fel. Det finns i princip alltid reservmatningsmöjligheter, sektioneringsplaner och reservpannor, just för att klara fel utan att folk ens märker det. När hörde du om stora problem med fjärrvärmen i samband med extremkyla senast? I alla fall i min stad har fjärrvärmebolaget mobila reservpannor som kan köras ut till kund, om en ledning skulle gå sönder, och avtal med gräv/svetsentreprenörer som kan laga felet. Skulle gissa att det är liknande planer i de flesta städer.

Det som är sårbart för 1 fel som slår ut är ledningen till huset, och kundens eget värmedistributionssystem. Med fjärrvärme är ju ledningarna ganska skyddade under mark.

Däremot skulle jag vara mer orolig om jag hade en elbaserad värmeproduktion hemma och saknade andra uppvärmningsalternativ. Elnäten har ju inte alls samma tillgänglighet som fjärrvärmesystemen. Så fort det blir en storm så brukar ju 10 000 kunder bli utan el, ibland i veckor.
 
Och för er som inte litar på dom braskande rubrikerna när det gäller "väder" så finns här en utmärkt "länk" där man enkelt kan se vad som gäller.
https://www.windy.com
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Min vedpanna kan ge 30Kw vid minus 49.
Det borde räcka
 
Det största problemet framgent är att vi nu går mot både el och effektbrist. Den överkapacitet som byggdes på 1970 talet är nu förbrukad med reaktornedläggningar, serverhallar och befolkningstillväxt.
Själv kommer jag att införskaffa reservkraft för att hålla pumpen och matningen till pelletspannan igång.
Roterande avstängningar lär bli framtidens melodi, tyvärr.
 
K Krille4 skrev:
Slutar verkligen luft/luft och luft/vatten att fungera i kyla? Jag trodde bara att de blev mindre effektiva men inte att de slutade värma?

/Krille
De flesta luft/vatten och luft/luft stänger av mellan -15°C och -25°C. Möjligtvis någon ner till -30°C.
 
D Daniel 109 skrev:
De verkar ju generellt rapportera en påhittad temperatur därborta. Så fruktansvärt kallt har det inte varit. Men har man inte vanan eller vettiga hus så blir det ju problem.
Svala dagar i Karesuando enligt SMHI: Karesuando-37,9° 21 februari-39,1° 3 mars 2006-49,0° 27 januari 1999
 
Mina grannar kan i alla fall inte köra bil i snö. Brukar få hjälpa dem klrs upp bilarna för backen där jag bor. Har haft fyra stycken i diket vid min tomt då de inte bett om hjälp bara den senaste veckan.

Om man inte vet att man måste hålla sig till tvåans växel, om man trots att man bor på toppen av en brant backe tror att man klarar sig med dubbfritt, om man inte kan backa i nedförsbacke om man får stopp, ja då skall man kanske inte köra bil i vinterväglag.

Har som sagt var kört upp flera av grannarnas bilar utan bekymmer. Men det är klart jag tränade ju på vinterväglag i några år innan jag flyttade söderut...
 
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
N Nenya61 skrev:
Roterande avstängningar lär bli framtidens melodi, tyvärr.
Det ligger nog mycket i din beskrivning om elbrist men så illa ska det inte behöva sluta. Eventuellt vid någon extrem köldknäpp, det har varit på håret någon gång att man kopplat ifrån områden redan tidigare.

Det kan egentligen vara en klok och väl avvägd lösning. Alternativet är att bygga reservkraftverk som används någon gång per decennium eller så för att klara extremtoppen på en timme.
 
useless useless skrev:
Många planer, avtal ect som rör elproduktion och distribution vid en eventuell kris är en del av Sveriges beredskapsplaner och således hemliga.
Glöm det!!, Sånt där fanns framtaget och väl planerat fram till 1989, sen trodde alla att den ”eviga freden” kommit och allt skrotades, både det civila, militära och totalförsvaret. Nu är vi tillbaka i att Ryssland över för invationskrig och vi står med brallorna nere. Märkligt att inte Finland gör det, vad kan det bero på?
 
Cotton i Minnesota hade -56 F den 29 januari vilket är -49 C

Har man dessutom kraftiga vindar blir det besvärligt.

Amerikanerna eldar med gas och så länge de har el klarar de sig.

Vi är än mer elberoende. Det är en anledning att skyndsamt se över vår elförsörjning så att vi slipper elbrist och elavbrott, vilket vi är på väg mot när ledande politiker påstår att vi kan ersätta reaktorer med vindkraft.
Dessutom till en skyhög kostnad.

Vi har åtta fungerande eldstäder och det känns förstås bra.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Produktion har vi så det räcker och blir över! I värsta fall, stäng industrin..här i Norrland har vi överskott med rent bränsle, vatten och ved..
Så det är därför vi behöver importera el? (troligen från miljövänliga gamla tyska klolkraftverk).
Vilket syndes i media att vi behövde göra för 2-3 veckor sedan om jag mins rätt tidsmässigt och det har varit lika kallt/kallare under en del tid efteråt med.

Utöver det så har många komuner/elbolag särskilt i mälardalen och runt om malmö sagt ifrån/inte kunnat garantera en viss mängd energi till nya fabriker/lager/etc.
Visst i extrem situationer så stängs ju stora elförbrukare ned så vi ska överleva så denna punkt är inte 100% viktigt i denna tråd/fråga.
Men tänk ett företag/nytt företag som behöver bygga nytt/börja i svedala och dom får reda på att det finns risk att dom får stänga ner om det blir elbrist hur negativt tror ni dom tycker om det och starkt tittar på annat land istället?

Ett exempel är ju amazon som var rätt långtgående i sina planer att bygga ett lager utanför Eskilstuna men det bästa dom kunde få var ca 10% garanterad el av vad dom behövde.
Detta har troligen försenat amazon.se rejält om inte stoppat det helt o hållet.

Sen har vi invandringen som gör att vi nästan behöver bygga ett nytt västerås per år för att klara den, samtidigt stänger vi ner mer o mer el produktion vilket gör att vi producerar mindre o mindre el istället för mer som skulle behövt.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.