L Lutte skrev:
Tjusig lampa, stilig utan att vara prålig. Måste vara en lätt hängd lampa med tanke på att höjden på lampan bara är 25 cm.

Tycker det är svårt att få lampor att hänga fint i rum utan att man ska dra skallen i dom.
Tack, jag måste se den först på plats men kan bli bra :) saknar takhöjden på 3.5 i gamla lgh, denna är bara 3. Vilket inte är katastrof men lite lågt
 
Vi har fått barstolarna också, tog bara drygt 2 månader för Stalands :) inte bara vi som är sega ursäkta röran
 
  • Ett kök med nya barstolar vid en bardisk, oordning, kartonger på golvet och hängande jackor på en krok.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej för tusan 3 m är på gränsen redan för högt i en liten lägenhet, 3,5 är alldeles för högt.
 
T twoody skrev:
Nej för tusan 3 m är på gränsen redan för högt i en liten lägenhet, 3,5 är alldeles för högt.
Desto mindre lgh desto viktigare med takhöjd, hade en polare med en etta på 45 med 4.5 i takhöjd kändes mycket rymligare pga takhöjden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Ja har man en etta såär det bra när man vill ha loft, men jag trycker det är hemskt med hög höjd i små lägenheter. Stora lägenheter passar det in i.
 
Vår förra lgh var en tvåa på bara 60 kvadrat, bara fördelar med takhöjden. Vet inte riktigt var du fått iden att det skulle vara negativt. Du kanske gillar åttiotalets hemska lägenheter på 2,2 meter? :p
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vår förra lgh var en tvåa på bara 60 kvadrat, bara fördelar med takhöjden. Vet inte riktigt var du fått iden att det skulle vara negativt. Du kanske gillar åttiotalets hemska lägenheter på 2,2 meter? :p
Någon lägenhet på 2,2 har jag aldrig varit inne i. Men fördelar är ju självklart för förvaring och om man gillar takhängda lampor. Jag vet inte riktigt vad det är men det känns bara inte bra med trånga utrymmen med högt i tak. Det är väl proportionerna helt enkelt.
 
Med 4,5 meter i takhöjd kan man ju bygga en våning till och hyra ut...
 
useless useless skrev:
Med 4,5 meter i takhöjd kan man ju bygga en våning till och hyra ut...
Ja det är det nya förslaget från Boverket. Kommer kallas Attefallsvåning!
 
  • Haha
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Martin_B
T twoody skrev:
Nej för tusan 3 m är på gränsen redan för högt i en liten lägenhet, 3,5 är alldeles för högt.
T twoody skrev:
jag trycker det är hemskt med hög höjd i små lägenheter
Det spelar väl ingen roll hur stor eller liten lägenheten är egentligen? En lägenhet är i regel uppdelad i olika rum som de flesta bostäder, så även om lägenheten är på 300 kvm, så kommer det finnas rum som är 10-15 kvm, men ändå har samma takhöjd som övriga lägenheten.

Så du märker inte någon skillnad egentligen, mer än att det är färre antal rum.

Om takhöjden är 5,2 meter exempelvis, så är den även det i de små rummen.

Det är bara fint om det är såpass högt. Får gärna vara över 5 meter, med tillhörande fönster på kanske 3 meter eller mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Det spelar väl ingen roll hur stor lägenheten är egentligen? En lägenhet är i regel uppdelad i olika rum som de flesta bostäder, så även om lägenheten är på 300 kvm, så kommer det finnas rum som är 10-15 kvm, men ändå har samma takhöjd som övriga lägenheten.

Så om takhöjden är 5,2 meter exempelvis, så är den även det i de små rummen.

Det är bara fint om det är såpass högt. Får gärna vara över 5 meter, med tillhörande fönster på kanske 3 meter eller mer.
Så du tycker det är ok med en smal hall och 5m till tak eller små rum på några kvm med över 5 meter i tak? Ja smaken är delad må jag säga.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Martin_B
T twoody skrev:
Så du tycker det är ok med en smal hall och 5m till tak eller små rum på några kvm med över 5 meter i tak? Ja smaken är delad må jag säga.
Ja, hur skulle det annars bli menar du? 5 meter i de stora rummen, och sedan så sänker man takhöjden proportionerligt ju mindre rummet blir?

Om det är långsmalt då? Vad skall man då gå efter? Längden eller bredden? Eller totalytan? :D

Det säger ju sig självt att det i en lägenhet med 5 meter i takhöjd, kommer att finnas rum som är relativt små, med exakt samma takhöjd som övriga lägenheten. Så har det alltid varit :)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Ja, hur skulle det annars bli menar du? 5 meter i de stora rummen, och sedan så sänker man takhöjden proportionerligt ju mindre rummet blir?

Om det är långsmalt då? Vad skall man då gå efter? Längden eller bredden? Eller totalytan? :D

Det säger ju sig självt att det i en lägenhet med 5 meter i takhöjd, kommer att finnas rum som är relativt små, med exakt samma takhöjd som övriga lägenheten. Så har det alltid varit :)
Mina farföräldrar bodde i en lägenhet med 4,5 m i tak eller något i den stilen. Men hallen och badrummet var sänkta till "normal" höjd.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har fått barstolarna också, tog bara drygt 2 månader för Stalands :) inte bara vi som är sega ursäkta röran
Alltså vad är detta :thinking:
Skadad dörrtröskel med synlig slitage eller skada markerad med en cirkel i ett bostadsinteriör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen vägguttag med oskyddade kablar omgivna av en röd markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
bsn och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.