Hej på er!
Har ett liten fundering här hemma. Vi har alldeles nyss flyttat in i ett sutteränghus ifrån -68 (dessvärre ytong). På källareplan ska jag bygga ett dedikerat bio rum och tanken är att göra ett sk. rum i rummet.

Man har tidigare haft en kamin på första plan och stöttningen till denna finns i Hobby rummet, källareplan. (Se bifogad bild)

Min fråga är, nu när kaminen är borta vågar man korta ner dessa kortväggar till höger i bild ca 300mm av de totala 800mm som de är i dagsläget.

Där är ingen stål balk eller liknande som håller bjälklaget utan det är bara lättbetong.

Bjälklaget själv är också lättbetong, första plan är lättbetong block. Platt tak.

Jag vill bara få ut lite mer av rummet och skulle det vara möjligt att få bort lite av dessa väggar så skulle jag bli väldigt glad.

Förstår att det är svårt att bedöma, men alla tips och erfarenheter uppskattas!
 
  • Källarrum med måttanvisningar för att korta ner en vägg, möbler och renoveringsutrustning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarrum med vita lättbetongväggar, ett litet fönster och en mörkbrun soffgrupp, renoveringsmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i ett hobbyrum med verktyg och korta betongväggar från en tidigare kamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stödvägg och hyllor i källare med synliga lättbetongelement och takbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvitt foto av en byggritning för ett hus med en markerad del i en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Tveksamt , det ligger säkert en balk på dom väggsnuttarna och som synes så ligger nog bjälklaget, ( en skarv ) ovan på den , så att ta bort en bit är nog vanskligt för bärigheten på bjälklaget , kan även vara en lättbetongbalk med en massa armering i
 
Tackar för svaret!
Jag tänker ifall man skulle sätta en limträ balk eller HEA balk i mitten mellan dessa två och stötta upp.
Hade det varit en idé?
 
  • Inomhusvy med två takbjälkar och en handskriven lapp som föreslår placering av ny limträ- eller HEA-balk för stöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Den delen att räkna på är inte riktigt mitt bord, men finns fler här som kan, ser det lte som överkurs att sätta en extra avlastning där. Det är till sist och syvenes som den befintliga balken bär upp bjälklaget ( lättbetongblocken i taket ) och om det tas bort något av stödet så kanske det inte är bra. Vet du hur långt in på väggsnutten som balken ligger ', hela vägen ända ut till vägg eller ut och ligger på vägg. inget som jag kan svara på distans
 
H Hjulbent skrev:
Den delen att räkna på är inte riktigt mitt bord, men finns fler här som kan, ser det lte som överkurs att sätta en extra avlastning där. Det är till sist och syvenes som den befintliga balken bär upp bjälklaget ( lättbetongblocken i taket ) och om det tas bort något av stödet så kanske det inte är bra. Vet du hur långt in på väggsnutten som balken ligger ', hela vägen ända ut till vägg eller ut och ligger på vägg. inget som jag kan svara på distans
Vad jag kan utgöra på den gamla ritningen så står där Balk 330. Vilket om det stämmer, isf ligger en balk in en 15cm på vardera sida om kortväggarna.
Känns i kortaste laget men vad vet jag..
 
Rickard.
Nu kanske jag ser/tänker helgalet men borde det inte vara en skarv på lättbetongen ovanför den balken?

Om det är så kommer ditt förstärkningsförslag alltså bara stötta upp halva.
 
H
Kan inte verifiera det du säger men ligger en balk vilande på dom väggvingarna så är det ingen bra ide att kapa bort en bit.
Att lägga någon ny på sidan om ? Då kanske bjälklaget kommer ner
 
Tackar för svaren! Bara att bita i det sura och jobba med vad man har, blir för omständigt att åtgärda för egentligen ynka 30cm extra!
 
  • Gilla
Hjulbent
  • Laddar…
Ifall man skulle satsa på en HEA balk och bli av med väggarna helt..

Vad är rimligt att detta skulle gå loss på?
4m balk + arbete?
Då är det bara för själva uppsättningen av en ny bärande balk..
 
Det kan inte vara några principiella problem med att ersätta lättbetongen med stål. En 4 m lång HEA 160 balk kostar ca 3000 kr. Ska du ha HEA 160 profiler som pelare tillkommer 3000 kr. Knäckfrågan är om plattan tål de punktlaster som uppkommer?
 
När du säger punktlaster. Menar du då att HEA balken är smalare och täcker mindre yta över Bjälklaget jämfört med lättbetongbalken? Därav högre last?
 
Nej. Det är pelarna som måste bära upp balken som utgör punktlasterna. Det är inte säkert att källarens platta klarar dessa. Det måste kontrolleras.
 
Hej igen, jag har nu varit i kontakt med en håltagnings firma samt byggnadskonstruktör.

Har fått ett pris på 55.000 efter ROT och svårt att bedöma om detta är rimligt för jobbet då offerten ej specificerar material kostnad samt timmar.

Bifogar ritningar från byggnadskonstruktör.
Vad säger ni?
 
  • Tekniska ritningar med sektioner A och B av en konstruktion, inklusive detaljer och mått för byggelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av en byggkonstruktion med måttangivelser och konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillägga att bråte/betong forslas bort av mig samt gipsning av HEA balken.
 
tommib
Tja, det är ju ett icke oansenligt jobb. Dessutom riskerar du att betong"kakan" sätter sig om de inte är försiktiga när de växlar av. Mellan de två väggsnuttarna som står nära varandra och ut lite till vänster är det en betonggjutning (Bilden i #3). Frågan är hur den samverkar med lättbetongbalkarna vid sidan av den, dvs ytterligare till vänster i bild.

Du kan ju roa dig med att ta in en till offert.

Jag hade nog låtit väggarna vara och integrerat dem i konstruktionen. Kanske väggfasta skåp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.