Hej! Under 2018 så förbruka jag 6350kw fjärrvärme, finns det något enkelt sätt att ta reda på hur mycket av detta som är duschning/ diskning mm kontra värme till elementen?
 
6350 kWh på ett år är jättelågt. Antingen är ditt hus litet eller så är det ett lågenergihus.
Det enda sättet att veta exakt är att sätta en mätare på varmvattnet.
Vill du få en ungefärlig uppskattning av vv förbrukning så kolla vad du förbrukat under sommarmånaderna när värmen varit avstängd.
 
Kör med luftvärmepump också, 16 grader i källaren som är på ca 100m2 sen lite stödvärme i bodel när pumpen inte orkar.
 
A Alva10 skrev:
Kör med luftvärmepump också, 16 grader i källaren som är på ca 100m2 sen lite stödvärme i bodel när pumpen inte orkar.
Ok. Det förklarar ju en del. Man brukar höfta med ca 5000 kWh varmvatten för ett normalhushåll.
Har du möjlighet att kolla din fjärrvärmeförbrukning på nätet? Det går hos de flesta leverantörer idag. Då kan du se hur mycket du förbrukat under sommarmånaderna. Eftersom man normalt gör av med lika mycket varmvatten under året, så kan man göra en beräkning
 
Ligger på mellan 100 och 200kw på sommaren så fick de till ett snitt på 150 ungefär och det ger under 2000kw.
 
A Alva10 skrev:
Ligger på mellan 100 och 200kw på sommaren så fick de till ett snitt på 150 ungefär och det ger under 2000kw.
Det är kWh du får fram, om man ska vara lite petig med benämningarna :)
2000 kWh är inte mycket heller. Är ni 1 eller 2 i hushållet så är det väl normalt skulle jag säga. Är ni fler så är ni sparsamma med varmvattnet.
 
En schablon är 20kWh/m2/år, men den är antagligen i överkant.
Ett annat sätt att räkna är 50-70l 60C vatten person/dygn.
 
2 vuxna å 2 barn varannan vecka. Men det duschas inte varje dag heller. Brukar duscha varannan dag
 
Det finns tumregler för varmvattenförbrukning.

Varmvattenbehov
Varmvattenhov 45 oC för lägenhet per person är:
lågt: 15 till 30 L/dag (0,61 till 1,22 kWh)
medel: 30 till 60 L/dag (1,22 till 2,45 kWh)
högt: 60 till 120 L/dag (2,45 till 4,90 kWh)

Antas då att varmvattnet tillverkas av 10 oC kallvatten.

Ett 4-personershushåll som medelförbrukar varmvatten skulle då förbruka 4x1,835 kWh/dygn, blir på 365 - 30 = 335 dagar 2459 kWh/år. Antas borta 30 semesterdagar per år.

För olika aktiviteter.
.......................Liter .........Varmvatten oC
Diskmaskin....12 till 15..........50
Handtvätt.........3 till 5........... 37
Bad i badkar...150.................40
Dusch.............30 till 50.........37
Huvudtvätt........10 till 15........37
enl. sidan 138 boken "Regenerative
Energiesysteme", V. Quaschning, 2013
 
Redigerat:
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Herregud vad liten förbrukning!Jag ligger mellan 48 och 52 000 kWh/år
 
S sagan1 skrev:
Herregud vad liten förbrukning!Jag ligger mellan 48 och 52 000 kWh/år
Stort hus att värma upp?
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Jag har kört med luftvärmepump också en daikin xrh40 men den har strulat så mycket så jag har lämnat igen den. Den har värmt ca 140m2 sen har jag kört lite grundvärme i källaren med fjärr.

nu kör jag bara fjärr och jag gissar på att om ja bara skulle köra fjärr året om så skulle jag ligga på kanske 25-30.000 kw

En ny pump ska nog troligen in men nu vill jag köra fjärr för att se va de kommer att kosta :)
 
Vad kostar fjärrvärmen/kWh? Vissa städer har mycket prisvärt, tror inte det ökar 5ggr utan luftvärmepumpen.
 
Så räknas årskostnaden ut
Om du bor i Örnsköldsvik och din fjärrvärmeanvändning uppgår till 20 000 kWh per år blir den totala kostnaden inklusive moms:

Energidel 0,735 kr/kWh x 20 000 kWh = 14 700 kr
Fast del 317 kr/månad x 12 månader = 3 804 kr
Total årskostnad 18 504 kr

16.000 kwh totakt med el och fjärr under 2018 förbrukade jag.
Av dessa så var ca 4500-5000 kwh luftvärme pump.

på elen betalade jag under 2018 totalt 16.559kr för 9434kwh
på fjärren 6350kwh till en kostnad på 8457kr

huset är på 250m2

Jag har aldrig kört bara fjärr tidigare som jag gör nu så har ingen aning om vad ja skulle förbruka med bara fjärr men det är helt klart intressant och se om de kanske är brake even.

förra ägaren förbrukade 18000kwh fjärr sen elen minns jag inte men han hade luftvärmepump också

Elpriserna har varit höga nu och de jädra avgifterna som är på Elen gör att kwh priset blir högt :(
 
Redigerat:
Om ert beteende med avseende på dusch,bad, tvätt mm är relativt jämnt över året så kan man titta på vatten och värmeförbrukningen under de 3 månaderna man (oftast) inte har någon värme på, dvs Juni, Juli Augusti. Ta värmeförbrukningen under dessa månader och dividera med vattenförbrukningen så får du din "faktor" i kWh/m3.
Sedan är det bara att kolla det förbrukade vattnet varje månad och multiplicera med faktorn så får du ut hur mycket som gått åt till varmvatten varje månad (för oss är det ungefär 20 kWh/m3).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.