Hej, upptäckte idag, när det blivit stor temperaturskillnad, att mina stuprör var isfyllda och översvämmade, som ni ser på bilderna. Har inte varit med om detta tidigare. Är det något som behöver åtgärdas akut, i så fall hur, eller är det bara att sätta sig och titta på när det smälter? Det finns inget stopp, förutom fryst is. Var uppe och rensade alla stuprännor innan snön kom.

Tack på förhand!
Isfyllda stuprör med hängande istappar på en svart fasad, omgivna av snö och i kvällsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stuprör och takränna med istappar och isbildning under kvällshimmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Is och snö blockerar ett stuprör med synliga istappar och vattenöversvämning under en temperaturskillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isiga stuprör och isstalaktiter på ett hus under kallt väder, indikerar översvämning och isblockering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du platt tak?
 
Kan ju spä på med att rören kommer att spricka/gå upp i falsen om det fryser i rören några gånger.

Protte
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du platt tak?
Ja, det är ett hus med platt tak, byggår 70. Taket är relativt nyfixat, av ägaren innan oss och alla stuprännor ser fina, hela och professionellt uppsatta ut.
 
prototypen prototypen skrev:
Kan ju spä på med att rören kommer att spricka/gå upp i falsen om det fryser i rören några gånger.

Protte
Låter ju som en dröm! Vad gör man, varmluftspistol? Varmt saltvatten?
 
Anade det av bilderna, du bör nog hålla uppsikt så det inte blir några större mängder vatten stående på taket...
 
Varmvatten till trädgårdsslangen är ju ett alternativ. Sen kan man ju installera värmekablar i stuprör och hängrännor för att slippa sådana problem i framtiden.
 
rock_fc rock_fc skrev:
Låter ju som en dröm! Vad gör man, varmluftspistol? Varmt saltvatten?
Jag har också platt tak, men det är format som en tratt, och vattnet leds genom taket ut i ett stuprör.... Jag har en värmekabel som går upp genom stupröret och upp en bit på taket... Den går på timer på vintern ...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har också platt tak, men det är format som en tratt, och vattnet leds genom taket ut i ett stuprör.... Jag har en värmekabel som går upp genom stupröret och upp en bit på taket... Den går på timer på vintern ...
Nästa år kommer jag att ha en värmekabel…och kanske nya stuprör;)
Nu vill jag bara hitta en lösning på den existerande situationen.
 
Tja, är det rör i plåt och de ska bytas hade jag nog gått på med varmluftspistolen.... Då kan du ju värma "nerifrån och upp".... Ska du använda varmvatten får du ju mera vatten på taket tills det smälter undan ..
 
Fulkemisten
En rejäl skopa salt eller flera i hängrännan då? Är det inte allt för många minus borde ju saltlaken som bildas sippra nedåt genom röret och lösa upp propparna?
 
rock_fc rock_fc skrev:
Nästa år kommer jag att ha en värmekabel…och kanske nya stuprör;)
Nu vill jag bara hitta en lösning på den existerande situationen.
Stuprören på mitt och mina grannars hus har klarat sig i 40 år med detta problem, 70 talshus med platta tak.
 
  • Gilla
rock_fc
  • Laddar…
T twoody skrev:
Stuprören på mitt och mina grannars hus har klarat sig i 40 år med detta problem, 70 talshus med platta tak.
Kan ha varit för orolig igår, idag såg det betydligt bättre ut!
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.