nizzehult
Jag har en kinaslunga som heter Snow Master 1300 Pro där det sitter en Loncin 11hk motor på 375cc, samma motor som många andra använder i "sina" slungor - även Biltema och Jula. Nu har startmotorn (230V) havererat och en ny kostar nästan 1200,- vilket känns surt och mycket. Jag har rivit den och hittat felet: plastringen som fungerar som hållare till kolen har blivit så varm att kolhållarna har ändrat läge och ger därmed ingen kontakt med rotorn. Den har smält så pass mycket att det ter sig svårt att få dem på plats igen, har försökt slipa bort och rikta om dem men det finns liksom inget att fixera mot. Lim är jag tveksam till och då alltihopa är fjäderbelastat så är anliggningskraften ganska rejäl. Dom ingjutna mässingdelarna som syns på bilen är bara kopplingspunkter till kablarna och används för att fixera kolhållarna.

Jag har googlat för att försöka hitta bara den delen - lätt utbytbar - men inte lyckats. Motorn heter LC185FDS och själva startmotorn heter ACQD190a och det är samma typ som sitter på rätt många motorer i spannet 8-13 hk.

Med en 3D-skrivare skulle man säkert kunna skriva ut denna del men det har inte jag - men jag känner folk som har det. Den är tillverkad i seg plast, typ nylon. Diametern är ca 75mm. Skulle inte förvåna mig om någon redan caddat upp en ritning till en 3D-skrivare men jag är inte bevandrad i den världen så att jag vet var jag skulle kunna hitta den men mest intresserad är jag att få tag på denna del som reservdel - men var?

Förresten: har någon en identisk startmotor som havererat av andra skäl köper jag den gärna.
 
  • Delar av en demonterad startmotor inklusive kol och plastring med skador och smält plast på ett brunt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nizzehult
Då snöandet blev akut så har jag nu testat med smältlim och helt enkelt limmat flödigt runt hållarna för att fixera dem. Det är generöst med utrymme där så det går att kleta på rätt friskt. Och det verkar funka! Nu slår starten till som den ska och driver!
Tyvärr är också det fyrkantiga plasthuset där inkommande kontakt och brytare sitter ganska trasigt men det håller iaf ihop.

Jag är ändå intresserad av en havererad motor där jag kan ta dessa delar. Eller en cad-fil för att skriva ut den trasiga delen.
 
Bit i det och köp en ny komplett startis, om slungan är hygglig fö, du kommer bli vansinnig annars. Sinnesfriden är värd en del, den med.
 
Småstartar är hopplösa, finns trehundraelva olika fabrikat och alla har de sina lösningar. Allra enklast att laga är ju de som är rena kopior av kända fabrikat men den där typen av kolhållare har jag inte sett.
Kostar den bara 1200 så är det ju rimligt ändå . Finns många småstartar som kostar både 3,4 och 5 tusen kronor och som bara finns "original"
 
nizzehult
Jag gav 2' för slungan och då kändes 1200,- mycket med tanke på felet....men jag förstår hur ni tänker. Men just Loncin verkar hyfsat stora på motorer till slungor, om inte störst, verkar sitta i massa märken och det är samma startmotor i samtliga. Därför blev jag förvånad att den var så dyr, även på ebay.

Jag har ju också en mindre slunga, en 6½-hästars som har tjänat mig väl men ibland har den varit lite klen + att den större är banddriven.
I går damp det ner en halvmeter vitt så då tänkte jag spraya bort det med lilla slungan - kallsnö klarar den fint, även i större mängder.
Vad händer då? Jo efter 2 minuter så går vajern av som aktiverar skruven! Ridå!:cry:Försökte skarva den eller fixera den men det lyckades inte. Det är exakt samma slunga som Biltema har så det går att få fram en vajer för en hundring men igår blev det ingen skottning. Den stora slungan står längst fram i garaget...framför bilen...som inte går att backa ut pga all snö...moment 22. Orkar inte handskotta.
 
1. Handskotta så pass att du får ut bilen
2. Dra i startsnöret på de stora slungan.
3. Skjut bort snön och var glad.

alt.

Gör som jag som handskottade vår stora infart tre ggr under gårdagen, imorse tog jag en rejäl plogkant och får handskotta resten i kväll. Sluta grina!!:p
 
H
Startgas i den stora kanske den går i gång på
 
Finns det någon anledning till att du inte kan rycka igång storslungan? Har en 13hp loncin på min och lättare motor att rycka igång finns nog inte. Startar alltid på första draget.
 
nizzehult
Jag fick inte tag på någon ny vajer men lyckades fixa den som gått av genom att skarva in en annan vajerbit mellan ändarna och lägga dem om lott i en "sockerbit". Det höll bra så därefter kunde jag skotta hela gården. Måste säga att jag är lite imponerad över jobbet som 6½-hästaren gör; det var snö upp till ovansidan på intaget - ibland något över - men den bara tuggade i sig och spottade ut allt utan att tveka. Så länge det är torr snö funkar den ypperligt.

Stora slungan verkar någorlunda lättstartad även med magnapull men då står den ju i varmgarage. När den ska stå ute och man ska försöka dra igång den i minus många grader håller man sig för skratt om den inte tuffar igång direkt så jag vill inte chansa, elstart kan behövas ibland.

Ikväll ska jag backa ut bilen och dra ut stora slungan så har jag båda beredda om det kommer mer vitt! Redundans kallas det. Under tiden försöker jag hitta en bättre beg startmotor.
 
nizzehult
Nu har jag fått igång själva slungan. Det var nåt så trivialt som att både det tändstift som satte i och det jag först testade med var kasst, när jag tog ett nytt stift blev gnistan super och den small igång direkt.

Har ändå inte gett upp hoppet om att få en fungerande startmotor - även om det nu räknas som överkurs för jag vet ju inte hur pass svårstartad den visar sig vara när den väl behövs.

Min lagning höll inte. Efter några startförsök var kolhållaren och kolen lösa igen och nu är även dessa så skadade att kolen måste bytas.
Har plockat bort hela startmotorn nu och satt igen hålet med ett anpassat skydd.
Hållaren är nog bortom all räddning men min son som äger en 3D-skrivare kommer hit i veckan och ska kolla om inte han kan fixa en ny. Under tiden behöver jag få fram nya kol. Ingen som säljer delar till slungan verkar ha sånt, bara kompletta startmotorer. Var kan man hitta såna tro? Dom är 6x9 mm och ca 13-14mm långa med kabeln på ovansidan.
Hittade rätt många hos Clas O som reservdel för runt 45,- paret men dom hade alla kabelanslutningen i bakkant.
 
Redigerat:
Närmotor i Närpes brukar ha många olika slags kol i lager...... men de är på fel sida Kvarken. Undrar om de skickar på postförskott. De talar svenska hela bunten.
Om kolen är litet för stora på något mått brukar de gå att slipa till rätt storlek på en bit sandpapper.
 
H heimlaga skrev:
Närmotor i Närpes brukar ha många olika slags kol i lager...... men de är på fel sida Kvarken. Undrar om de skickar på postförskott. De talar svenska hela bunten.
Om kolen är litet för stora på något mått brukar de gå att slipa till rätt storlek på en bit sandpapper.
fast kolen var nog minsta problemet i ts fall. Där är det ju kolhållaren som smällt och inte fungerar som tänkt är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.