God kväll!

Efter många timmar av slit blev trappen äntligen färdig. Det sista som skulle göras var att måla vitt runt om trappen för att allt skulle se nytt ut.
Uppenbarligen hade jag hål i huvudet när jag maskerade och först nu när måleriet är klart ser jag att trappen är nerkladdad med färg längs med kanterna.
Helst vill jag inte slipa om hela trappen.
Så vad har ni för förslag på åtgärder här?
 
  • Nybyggd trätrappa med färgstänk längs kanterna nära vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trätrappa med vita målade sidor och färgstänk längs kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad trappa med dåligt maskerad kant och vita färgstänk på de obehandlade trästegen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trätrappa med vita målade kanter och synliga färgkladdar efter otillräcklig maskering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad vit trappa med färgkladd längs kanterna på obehandlade trästeg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa med vita färgfläckar och tejp efter misslyckad maskering vid målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa under renovering med färgkladd längs kanterna och maskeringstejp kvar, bredvid en slipmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enklaste är väl en rakbladsskrapa? Skrapa med en kniv eller möjligtvis med ett stämjärn? Ett annat alternativ är ju att sätta en spackel mot det målade och sedan använda ett sandpapper.
 
A Andreas12345 skrev:
Det enklaste är väl en rakbladsskrapa? Skrapa med en kniv eller möjligtvis med ett stämjärn? Ett annat alternativ är ju att sätta en spackel mot det målade och sedan använda ett sandpapper.
Hej

Testade både rakbladsskrapa och kniv. Man får bort lite men det är svårt att skrapa så man bara får bort färgen och inte hårdwaxet.
Syns inte så bra på bilderna kanske men kruxet ligger i att där färgen runnit ut på trappen har det varit små gropar som färgen lagt sig i så det är inte så lätt att gröpa ur där. Hade det varit slätt hade det varit enklare att skrapa bort det

Någon som tror det går att slipa bort det och sen hårdvaxa om där man slipat och få det att matcha med trappen i övriga eller kommer man få en synlig skarv?
 
Rickard.
Jag hade varit nöjd med att det blev en superfin trapp (y) om några månader är det ingen som minns det eller ser de lilla imperfektionerna. Och risken med att hålla på är att det blir värre.
 
A
Jämna ut/dölja med en liten vit fog?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.