Det verkar finnas många duktiga och kloka människor i detta forum, så jag hoppas att jag kan få svar på min fundering, som förmodligen låter superdum.'

Jag undrar hur det kan komma sig att en tapet, som inte tidigare varit bubblig, plötsligt har fått en massa stora bubblor. Tapeten målades för fyra år sedan, och har inte haft mer än någon liten enstaka bubbla efter målningen. Fram tills nu...
Efter fyra år (!) upptäcker jag nu en massa, stora bubblor, som låter ihåligt när jag knackar på dem. Det verkar alltså som att tapeten håller på att lossna. Flera år efter målningen... Hur kan sådant hända?

Det är flera lager gammal tapet under färgen, men som sagt, allt har suttit bra. Tills nu.

Mina funderingar är om det kan ha med fukt att göra, och om det i så fall kan ha att göra med ett enda särdeles fuktigt tillfälle.
För ca tre veckor sedan lämnade min son duschen på i badrummet i ca 5 (fem!) timmar (jösses, snälla, fråga inte ens varför :dizzy: !!), och hela lägenheten blev då så fuktig att det rann vatten från fönstren och droppade ner på golven!

Jag är säker på att tapeten i fråga inte hade några bubblor innan den händelsen. Men nu är den bubblig, och det är främst ganska nära fönstren som bubblorna är. Inte under fönstren, där kondensvattnet rann ner, utan i ögonhöjd och uppåt. Kan sonens duschklantighet vara orsaken till att tapeten nu bubblat sig? Eller kan det vara någon annan orsak? (För ett par dagar sedan hängde jag upp ett par sådana där små behållare med vatten, som ska fungera som luftfuktare, på elementen, men efter vad jag läst ska sådant knappt kunna höja luftfuktigheten i ett rum ens så att det är mätbart... och att det skulle orsaka att tapeter lossnar ser jag som osannolikt.)

Det är tapeten i köket det gäller. Jag har inte sett (ännu iaf) några nytillkomna bubblor på tapeter i andra rum. Dock noterade jag att tapeten i hallen (utanför badrummet) släppt i några skarvar, men jag är osäker på om det blivit efter sonens maratondusch, eller om det var så tidigare. Köket är också det enda rummet där jag har tapet som är målad.

Tapeten som är målad och som nu blivit bubblig är som sagt inte ett enda tapetlager, utan det sitter flera lager tapet under färgen. Innan jag målade med den vattenbaserade täckfärgen grundmålade jag med oljebaserad färg, efter tips från en färgbutik om att detta skulle säkra att tapeterna inte började bubbla sig av målningen.

Jag inser att det låter lite korkat att måla ovanpå flera lager gammal tapet, men bakgrunden är denna, för den som till äventyrs är intresserad:
Det handlar om en tapet i en hyreslägenhet. Jag var i valet och kvalet om huruvida det verkligen skulle gå att måla tapeten, eftersom det visade sig att det inte bara var ett lager gammal tapet på väggarna, utan flera.
Hyresvärden sa att mina alternativ att slippa den gamla fula tapeten var att jag fixade målning eller tapetsering själv, eller att jag anlitade deras entreprenör, mot ett ganska saftigt påslag på hyran, och låta entreprenören sätta upp en ny tapet från hyresvärdens standardutbud. Jag fick också reda på att entreprenören INTE skulle ta bort några gamla tapeter eller ens sätta upp någon renoveringstapet, utan att det i det höga hyrespåslaget endast ingick uppsmackning av ny tapet på de gamla tapetlagren. (Ja, det låter helt vansinnigt, men är tyvärr sant.)
Jag hade då inte möjlighet att göra något omfattande renoveringsarbete själv, och att anlita en firma för detta hade jag inte råd med. Jag beslutade att prova att måla själv, och följde färgbutikens råd om att blöta tapetlagren för att se om de verkade sitta, och det verkade de faktiskt göra, förutom på ett par ställen, där jag tog bort det lösa och spacklade. Men måleributiken tipsade mig också om - eftersom det ändå var flera lager tapet som skulle målas - att först grundmåla med en oljebaserad färg, för att säkra att tapeterna inte sedan lossnade av den vattenbaserade färgen. Det gick bra, blev snyggt och tapeterna vare sig lossnade eller bubblade sig, förutom någon enstaka liten bubbla. Och de har hållit sig snygga och släta. Fram tills nu..
.

Som sagt: Vad kan ha orsakat bubblorna nu? Och: hur ska jag få bort dem? Jag befarar att jag får riva ner precis allt och inleda en dyr och omfattande renovering av väggarna... :cry:
 
Redigerat:
Jag skulle nog tyvärr gissa att duschincidenten har med detta att göra...
 
  • Gilla
Arga Tanten
  • Laddar…
S
Ja, det är med största sannolikhet luftfuktigheten som ställt till det. Jag hoppas att du drar in paket/julklappar i några år framöver.
 
  • Gilla
Arga Tanten
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Jag skulle nog tyvärr gissa att duschincidenten har med detta att göra...
På riktigt? Jag ville egentligen själv tro att jag var överdrivet fjantig som misstänker att det har med duschincidenten att göra. :oops: kan du förklara mer om varför du tror att duschen har orsakat bubblorna? Jag är jättekorkad när det gäller målning, tapetsering och sådant praktiskt, men jag ville ju tro att den oljebaserade färgen jag hade grundat med och som faktiskt verkade fungera så att färgen jag målade med inte blötte upp och bubblade tapeterna, även skulle kunna hindra vattenånga från duschkatastrofen. Om det nu är duschningen som bubblat tapeterna, hur kan det komma sig, egentligen?

S Stadsfiskalen skrev:
Ja, det är med största sannolikhet luftfuktigheten som ställt till det. Jag hoppas att du drar in paket/julklappar i några år framöver.
Är det verkligen så att det är duschningen som ställt till det så ska sonen garanterat få ersätta. Men... Frågar dig samma sak som ovan. :cry:
 
Ja, det är absolut troligt att duschningen är boven.

Jag lät frugan och 6 kompisar duscha, bada bastu och bada bubbelbadkar i vår relax i källaren... Efter 2-3 h så öppnar jag dörren till källartrappan och möts av ett ångmoln... Jag springer ned, skäller ut alla tjejerna och öppnar fönstret på vid gavel eftersom det också rann vatten på källarväggen. Luftfuktigheten var ju 200 %. Kunde aldrig tro att vuxna människor inte kan absolut någonting om vattenånga :crysmile::crysmile:

Men i rummet utanför relaxen var tapeten helt förstörd. Stora bubblor under hela tapeten. Jag väntade några veckor för att se om det skulle torka ihop igen men det gjorde det inte tyvärr. Så bara att ta fram tapetångaren och dra bort all tapet.
Men det var väl i någon mån bra ändå. Nu hoppas jag att iaf frugans kompisar kommer ihåg att man faktiskt kan öppna fönster nästa gång man har gjort en hemmagjord regnskogsmiljö.

Ingen aning om hur gammal sonen är. Men han kan väl få tapetsera om köket? Att riva ned gammal tapet kräver ju noll kunskap. Köp en ångare på Clas ohlsson. Sen att smacka upp ny tapet är mest bara ett pilljobb... Tar väl ungefär sådär 5 h (som duschningen alltså :crysmile: )
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Ja, det är absolut troligt att duschningen är boven.

Jag lät frugan och 6 kompisar duscha, bada bastu och bada bubbelbadkar i vår relax i källaren... Efter 2-3 h så öppnar jag dörren till källartrappan och möts av ett ångmoln... Jag springer ned, skäller ut alla tjejerna och öppnar fönstret på vid gavel eftersom det också rann vatten på källarväggen. Luftfuktigheten var ju 200 %. Kunde aldrig tro att vuxna människor inte kan absolut någonting om vattenånga :crysmile::crysmile:

Men i rummet utanför relaxen var tapeten helt förstörd. Stora bubblor under hela tapeten. Jag väntade några veckor för att se om det skulle torka ihop igen men det gjorde det inte tyvärr. Så bara att ta fram tapetångaren och dra bort all tapet.
Men det var väl i någon mån bra ändå. Nu hoppas jag att iaf frugans kompisar kommer ihåg att man faktiskt kan öppna fönster nästa gång man har gjort en hemmagjord regnskogsmiljö.

Ingen aning om hur gammal sonen är. Men han kan väl få tapetsera om köket? Att riva ned gammal tapet kräver ju noll kunskap. Köp en ångare på Clas ohlsson. Sen att smacka upp ny tapet är mest bara ett pilljobb... Tar väl ungefär sådär 5 h (som duschningen alltså :crysmile: )
Så det är verkligen inte jag som inbillar mig att det kan ha med duschningen att göra?! :worried::surprised: Det som är lite konstigt är att jag inte hittat bubblor på tapeter i de andra rummen, utan bara på tapeten i köket, som inte ens ligger närmast badrummet. Men, som sagt, det är ju också det enda rummet där det är målat på tapet. Och det är lite konstigt att bubblorna mest sitter nära fönstren i köket. Men jag vet inte om det, om det nu faktiskt har med duschningen att göra, isf har att göra med att fukten drog sig mot fönstren och kondenserade där? Och, som jag skrev, i hallen utanför badrummet noterar jag att tapet släppt i skarvar på en del ställen, men jag ser inga bubblor. I hallen sitter en gammal Easy-Up-tapet (satt där när jag flyttade in och var uppsatt på ett slarvigt sätt med ojämna avskärningar mot lister osv) och kanske sådana inte bubblar sig lika lätt? I övriga rum sitter också Easy-Up-tapeter (troligtvis över några lager andra gamla tapeter).
P.S. Sonen är vuxen och skulle säkert klara av att tapetsera. :) Dock misstänker jag att det inte är helt lätt att få ner alla gamla tapetlager och få ett slätt och fint underlag. Till saken hör att hyresvärdens entreprenör (som numera är kickad pga alltför många klagomål) kom och målade mitt kökstak (eftersom jag noterat att färg flagnade där, vilket hyresvärden gick med på att åtgärda åt mig) medan jag höll på med förberedelserna för att måla min kökstapet. När entreprenören kom för att måla taket hade jag hunnit riva loss en del lös tapet som satt nära taket, och spacklat där, men var inte klar med slipningen av de partier jag spacklat. Jag lämnade entreprenören i fred för att måla taket, och när jag kom hem fick jag se att puckot hade målat ner takfärgen en bit på väggarna, och alltså målat över det oslipade spacklet på tapeterna, vilket gjorde att jag fick ett rent helvete att slipa det slätt sedan. Klagade till entreprenören som kom och lade på nytt spackel ovanpå spackel och färg, samt slipade det. Det är alltså ganska rejält med "kladd" under den färg jag slutligen målade väggarna med.
 
Redigerat:
Tapetsering är absolut lämpligt "barnarbete".
 
  • Gilla
Arga Tanten och 1 till
  • Laddar…
Du bör nog vara glad att det inte blev värre skador efter att ha duschat så länge . Den varma luftfuktigheten trängde in under färgen och gjorde att det blev bubblor i tapeten. På ytor som inte är målade verkar det då som om tapeterna klarat sig hyggligt. Du kan vara glad att det inte blev värre, det är många ytor som inte tål en sådan luftfuktighet.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Närmast fönstren är det säkert kallare så att det kondenseras mer vatten.
 
  • Gilla
Arga Tanten
  • Laddar…
Det beror nog mkt på vad det är för tapet och hur väl den sitter redan från start före det höga fuktpåslaget. Resten av källaren har framförallt vävtapet och där märkte jag inte av något alls...
 
  • Gilla
Arga Tanten
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Det beror nog mkt på vad det är för tapet och hur väl den sitter redan från start före det höga fuktpåslaget. Resten av källaren har framförallt vävtapet och där märkte jag inte av något alls...
Ja,det låter logiskt. Min målade kökstapet var ju något av en chansning som visade sig gå bra - men man kunde ju knappast tänka sig att den skulle behöva utsättas för fuktchock av den kalibern. :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.