Hej,

Vad ska man väja för fönster? Jag ska bygga nytt men vet inte vilka fönster som är bäst att satsa på?
 
L
Inget nyckelfärdigt hus då , ingen totalentreprenad heller , vilka är beroende på var och hur dom enligt önskemål ska vara .
Finns ett otal sorter och fabrikat
 
Jag citerar mig själv i ett inlägg från 2014:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
2010 köpte jag, eller rättare sagt min byggare, fönster direkt från Polen
[länk]

Vi köpte fönster i furu, men de tillverkar också i ek och meranti.
Mina fönster är hur som helst av allra bästa kvalitet!
Mitt intryck består, vi kan inte önska oss bättre fönster och fönsterdörrar.
Och trots att vi har inåtgående "dreh kipp" fönster är de bomtäta när stormbyarna ligger på.
 
Jo vi ska bygga ett nyckelfärdigt hus, man har ändå några tillval att välja på.
Jag har tänkt och välja träfönster med aluminiumbeklädnad på utsidan vilket höjer priset med 15-20 tusen, är det värt pengarna?
 
V
Bumpar denna tråd. Någon som handlat fönster från Polen nyligen? Har ni länkar/info? :D
 
Jag beställde från företaget Building Plus Fönster. Jag väntar på genomförandet. Jag betygsätter deras insats efter monteringen.
 
F fcbarca skrev:
Jag har tänkt och välja träfönster med aluminiumbeklädnad på utsidan vilket höjer priset med 15-20 tusen, är det värt pengarna?
Nu efter snart nio år är fortfarande våra polska träfönster som nya. 'Finns absolut inget skäl att ge sig på och måla om dem.
Alubeklädnad hade säkert inte gjort det hela bättre.

V Valen1 skrev:
Bumpar denna tråd. Någon som handlat fönster från Polen nyligen? Har ni länkar/info? :D
Prova min länk ovan!
Länken är något år gammal nu, men vi är efter snart nio år otroligt nöjda med fönstren och dörrarna :D
 
  • Gilla
Valen1
  • Laddar…
V
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu efter snart nio år är fortfarande våra polska träfönster som nya. 'Finns absolut inget skäl att ge sig på och måla om dem.
Alubeklädnad hade säkert inte gjort det hela bättre.


Prova min länk ovan!
Länken är något år gammal nu, men vi är efter snart nio år otroligt nöjda med fönstren och dörrarna :D
Yes jag ska maila offertförfrågan. Kommer du ihåg hur många procent lägre de låg ungefär? Antar att du jämförde med svenska tillverkare :)
 
V Valen1 skrev:
Yes jag ska maila offertförfrågan. Kommer du ihåg hur många procent lägre de låg ungefär? Antar att du jämförde med svenska tillverkare :)
Nej, jag har tyvärr dålig koll på detta nu nio år senare.
Men vad jag minns var det både pris och kvalitet som fick mig att välja dem.
Tillsammans kostade i alla fall 12 fönster, 5 fasta och 7 Dreh-Kipp och
3 helglasade fönsterdörrar, varav två var med dubbla handtag och lås och en var med Dreh-Kipp
ca 45.000 kronor inkl frakt och moms. Men det var som sagt år 2010.
 
  • Gilla
Valen1
  • Laddar…
V
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, jag har tyvärr dålig koll på detta nu nio år senare.
Men vad jag minns var det både pris och kvalitet som fick mig att välja dem.
Tillsammans kostade i alla fall 12 fönster, 5 fasta och 7 Dreh-Kipp och
3 helglasade fönsterdörrar, varav två var med dubbla handtag och lås och en var med Dreh-Kipp
ca 45.000 kronor inkl frakt och moms. Men det var som sagt år 2010.
Fick offert från ”din” polska tillverkare nu. Ungefär 40% billigare än ex sparfönster.se. Frakten kostar 650euro. Men ni har inget att klaga på då?
 
V Valen1 skrev:
Fick offert från ”din” polska tillverkare nu. Ungefär 40% billigare än ex sparfönster.se. Frakten kostar 650euro. Men ni har inget att klaga på då?
Hej, prisskillnaden stämmer nog ungefär med mina dimmiga minnesbilder.
Och nej, inget att klaga på faktiskt, ingeting alls!
Tvärt om ser de fortfarande ut som nya efter 9 år, och kommer säkert att hålla sig fina mitt liv ut.
Efter några år upptäckte jag en inpräglad text på beslaget på bågens kant.
Jahrlich Ölen stod det, alltså olja årligen, så nu sprutar jag lite CRC Lock Oil ibland,
dock absolut inte varje år.
Vissa fönster öppnar man ju egentligen aldrig, även om de är dreh/kipp, så det vore ju synd om de ärgar/kärvar igen.

Fick du offert på samma typ som mina, dvs Thermo Comfort 92? Har svårt att tänka mig något bättre!
 
V
V Valen1 skrev:
Fick du offert på samma typ som mina, dvs Thermo Comfort 92? Har svårt att tänka mig något bättre!
Det låter ju toppen. Vi har tänkt köra på alubeklädda träfönster då huset ligger på utsatt läge, vind och saltvatten. Här är vår modell som heter Gemini Quadrat: http://www.aluron.pl/en/offer/quadrat-4/
7 års garanti lämnar dom också vilket känns vettigt.[/QUOTE]

Hej!
Köpte du fönstren? Är du nöjd?
Och visst var det på denna sida
http://holzfensterfabrik.eu/en

? :D
 
V
kapten_krok kapten_krok skrev:
Det låter ju toppen. Vi har tänkt köra på alubeklädda träfönster då huset ligger på utsatt läge, vind och saltvatten. Här är vår modell som heter Gemini Quadrat: [länk]
7 års garanti lämnar dom också vilket känns vettigt.
Hej!
Köpte du fönstren? Är du nöjd?
Och visst var det på denna sida
http://holzfensterfabrik.eu/en

? :D[/QUOTE]
Hej, väntar på bygglov men kommer med stor sannolikhet köra därifrån. Mycket bra service via mail än så länge.
 
  • Gilla
kapten_krok
  • Laddar…
M Marti85 skrev:
Jag beställde från företaget Building Plus Fönster. Jag väntar på genomförandet. Jag betygsätter deras insats efter monteringen.
Jag är efter montering. Allt gick bra och jag är nöjd hittills.
 
  • Gilla
kapten_krok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.