Hej,

För några år sedan skrapade och målade vi vår gamla trappa. Några av planstegen har spruckit och rör sig när man går i trappan, vilket gör att färgen spricker och flagnar. Jag undrar därför om någon har några tips på bästa sätt att lösa detta på?
Det jag funderat på själv är:
- förborra och dra in långa skruvar i trappnosen för att tvinga ihop plansteget. Problemet med detta är att jag inte vet om jag riskerar bärigheten i plansteget?
- på något sätt tvinga isär plansteget och föröka limma ihop dom igen. Någon som har tips på hur i så fall?
- sätta något under plansteget för att tvinga ihop det. Detta är ingen favoritlösning eftersom det är en öppen trappa.

Är tacksam för alla tips och trix för att lösa problemet!
 
  • Sprucken vitmålad trappsteg i en trappa, färgen flagnar längs sprickan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är vad som är orsak och verkan? Är planstegen gjorda av hela brädor som har spruckit pga uttorkning? Det brukar inte påverka hållfastheten nämnvärt. Vad är planstegens dimensioner? En öppen trappa utan sättsteg är betydligt känsligare för överbelastning.
 
Jag är ganska säker på att plansteget är gjort två ihoplimmade plankor, med tanke på hur jämn sprickan är.
Där har nog varit sättsteg en gång i tiden, men inte så länge vi har bott i huset (13 år).
Plansteget på bilden är 900mm och tjockleken är 35mm.

Om man förborrar och skruvar, skulle du rekommendera en skruv i mitten, eller två 1/3-del in från vagnstyckena?
 
900 mm är ganska brett för plansteg utan sättsteg men med 35 mm tjocklek är det ändå OK. En 100 kg person ger en momentan nedböjning på 1,5 mm vilket måste vara acceptabelt. Det är bättre med en skruv i mitten. Tryck in lite trälim i springorna samtidigt.
 
Ok, tack för hjälpen.

En lite fråga till om förborrning. Om jag hittar en tillräckligt lång 6mm skruv, ska jag förborra hela hålet med samma borr eller räcker det att förborra igenom den främre plankan av plansteget?
 
Måste det se helt perfekt ut, som en konsertflygel, så man kan spegla sig i trappstegen?
Annars hade jag nog nöjt mig med att fylla igen sprickorna med vit akrylfog.

Eller tycker du att det är för enkelt?
 
Det är väl rörelserna i träet som är störande inte estetiken, enligt min tolkning. Om du ska förborra eller inte beror nog på typen av skruv. Många byggskruvar är ju förborrande själva. Mjuka träslag som fur är inte lika känsliga som t.ex. ek. Jag skulle försänka skruvhålet något så att skruvskallen inte blir synlig. Allra bäst är att använda en pluggborrsats. Då kan du limma fast en plugg som döljer hålet helt efteråt.
 
KnockOnWood: Jag har inga krav på att det ska vara perfekt, men är tveksam till mjukfog. Det är därför jag försöker få till en mer permanent lösning.

Justusandersson: Tack för hjälpen. Ska leta upp lämplig skruv och se om jag kan lösa det till helgen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.