Jag håller på att spackla i vår hall där jag har rivit lite vägar och kompletterat med lite små skivor upp i ett blivande trapphåll m.m.

I alla skarvar mellan nya och gamla skivor har jag fasat av kanterna med kniv utom när den nya skivan har varit hel.
I de fallen där jag har använt en hel ny skiva så har jag försänkningarna längs långsideskarven och fasat av de gamla skivorna med kniv, som ansluter mot den nya skivan.

Ska man använda skarvremsa i båda fallen oavsett om det är lång eller kortsideskarv?

Jag har läst om en hel del som först limmar pappskarvremsan.
Provade att sätta en remsa i vått spackel för att sen dra och trycka remsan in i det våta spacklet med en skackelspade, är detta fel?
Varför sätter man remsan med lim först?
 
Tack,

Har redan tittat på denna instruktion men tycker att den mest berör spackling av vanliga försänkta skivskarvar och mindre hål/ skruvhål.
 
NiclasR skrev:
Tack,

Har redan tittat på denna instruktion men tycker att den mest berör spackling av vanliga försänkta skivskarvar och mindre hål/ skruvhål.
Jag förstod det efter att jag skrivit inlägget. Du har nog också tittat på Gyprocs instruktioner som jag har för mig skiljer på om man skall spackla långsidan eller kortsidan. Rent spontant känns det lite konstigt att man har olika tekniker beroende på lång- eller kortsida. En del skriver att man skall använda glasfiberremsa och en del skriver pappersremsa!!! Kanske någon som arbetar med detta kan hjälpa till?

Yamma
 
Ja jag har tittat på de instruktioner som jag har kunnat hitta på nätet men utan att finna ett klockrent svar :(

Underförstått så kan man förstå deras råd som att man inte ska ha spackelremsa när man spacklar skarvar som enbart är avfasade, men kommer det att hålla :-?  

Kan ju tillägga att när skivorna är spacklade så ska jag sätta upp EasyCoverväv men jag vet inte om det har någon betydelse?

Tacksam om någon har mer input eftersom jag ska försöka spackla i helgen.
 
Vet att när målaren spacklade
på jobbet hade han speciellt
spackel med lim i för skarv remsan.

Mvh Putte
 
Nu tror jag att jag har fått svar på hur man kan göra :).

• Spackla i skarven och dra av
• Torka
• Lägg på nytt spackel
• Tryck i remsan i det våta spacklet
• Dra spackeln längst med remsan och tryck in remsan i det våta spacklet
• Lägg på mer spackel ovanpå det våta spacklet och remsan och dra av
• Torka
• Spackla över skarven brett
• Torka
• Repetera de sista två momenten tills skarven är jämn och slipa sen till skarven

Så nu är det väl bara att testa och se om det stämmer med verkligheten också.
 
för spackling av kortskarvarna som man fasar av själv.

1. spackla igen skarvarna
2. torka
3. slipa
4. limma fast pappersremsan med tex trälim
5. torka
6. spackla
7. torka
8. slipa.

gör om steg 6-8 bredare och bredare till du är nöjd.

 
Varför krångla till det med trälim? Köp riktigt skivspackel (Alcros heter nog Skivspackel). Det är blötare och mjukare än det vanliga LättHand. Det är ett prima spackel för att spackla remsor.
 
Fasting65 skrev:
Varför krångla till det med trälim? Köp riktigt skivspackel (Alcros heter nog Skivspackel). Det är blötare och mjukare än det vanliga LättHand. Det är ett prima spackel för att spackla remsor.
Jag förstår det som att det är vanligt spackel för gipsskivor, är det så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.