Är det någon som installerat eller hittat en skorsten som har möjligheten att sotas utan att behöva gå upp på taket? Vi letar efter en skorsten där vi slipper sätta takskydd/säkerhet för sotare utan att sotningen sker istället inifrån och inomhus.
 
För ett antal år sedan hade jag sotare som bara sotade inifrån (med någon typ av lång specialdammsugare) och som då hävdade att detta "skulle bli krav". Nå, jag var inte nöjd med resultatet och bytte till egensotning med konkurrerande sotarföretag (vi har haft stora sotarproblem i min trakt). Jag har visserligen pelletskamin så skorstenen går inte över taknock men man måste ändå upp på taket. Det kan kanske vara min tidigare sotares "krav" du hört talas om. Jag har, trots min okunskap, svårt att förstå att det kan bli rent med sotning nedifrån.

Min skorsten sotas 2 ggr/året och pannan funkar mycket bättre med ren skorsten och drar mindre bränsle.
 
Problemet är nog inte att hitta någon skorsten som går att sota nedifrån, problemet lär vara att hitta någon sotare som har utrustning att sota nedifrån och/eller brandskyddsinspektör som kan skicka inspektionskameran uppåt i rökkanalen.
 
Jag förstår ditt dilemma! Jag har listtäckt papptak och skorstenen sitter på hustakets framsida. Jag vill inte ha en fast förankrad takstege som förfular huset!
 
Utrustning finns ! Men tyvärr så kommer du aldrig ifrån taksäkerheten, den är även till för räddnkngstjänsten vid utryckning av skorstensbrand
 
  • Gilla
Ronnya65 och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
För ett antal år sedan hade jag sotare som bara sotade inifrån (med någon typ av lång specialdammsugare) och som då hävdade att detta "skulle bli krav". Nå, jag var inte nöjd med resultatet och bytte till egensotning med konkurrerande sotarföretag (vi har haft stora sotarproblem i min trakt). Jag har visserligen pelletskamin så skorstenen går inte över taknock men man måste ändå upp på taket. Det kan kanske vara min tidigare sotares "krav" du hört talas om. Jag har, trots min okunskap, svårt att förstå att det kan bli rent med sotning nedifrån.

Min skorsten sotas 2 ggr/året och pannan funkar mycket bättre med ren skorsten och drar mindre bränsle.
Vad den sotaren har använt för utrustning kan jag inte svara på, men det som finns nu kan jag garantera att det blir dubbelt så bra som att pumpa med lina och krejs
 
  • Gilla
Nils-Orvar och 1 till
  • Laddar…
Tombrittberg
L lomvin skrev:
Är det någon som installerat eller hittat en skorsten som har möjligheten att sotas utan att behöva gå upp på taket? Vi letar efter en skorsten där vi slipper sätta takskydd/säkerhet för sotare utan att sotningen sker istället inifrån och inomhus.
Har jobbat som sotare ca 15 år och sett olika lösningar, en rund stålpipa går bra att sota nerifrån, med rensband och krejs om det finns en bra sotlucka på lämplig plats. Betydligt svårare med murad skorsten, styper och fastnar i fogar och andra ojämnheter.
Har sett 1hembygge som fungerade bra, ägaren hade monterat ett rör (ca 1/2- 1")på sidan av skorstenen som linan löper i , överst på röret hade han svetsat fast en 180 graders böj och där hängde krejs och lod. Vid sotning så vred man röret så att dom hamnade rakt över skorstenspipan, sen släppte man efter på linan vid nedre delen av röret.
Hoppas att ni förstår hur jag menar.
Inte speciellt snyggt.
Och han slipper risken att takstegen och taket förstörs när snön far av taket och river med sig allt
Men han slapp sätta upp takstegar mm. på en hög ladugårdsbyggnad.

Älskar SJÄLVDRAG och SJÄLVCIRCULATION
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Såg en uppfinningsrik man som hade löst detta enkelt! Han bultade fast u-krämpor på skorstenen. I dessa låg en axel som vinklade av längst upp och längst ner. Som ett Z. Längst ner som ett handtag att vrida det hela med. Längst upp en rulle längst ut där sotarviska och tyngd satt. När han skulle sota vred han bara in viskan över skorstenen och släppte på knuten som höll fast den nerifrån marken. Upp ner upp så var det klart. Bara att svänga tillbaka och knyta fast igen.
 
  • Gilla
Metafor och 2 till
  • Laddar…
B
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Utrustning finns ! Men tyvärr så kommer du aldrig ifrån taksäkerheten, den är även till för räddnkngstjänsten vid utryckning av skorstensbrand
Sjuka regler som drabbar oss skattebetalare.
MEN HATR MAN SKYDD PÅ TAKEN. Får man hålla sotaren med lift.
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Utrustning finns ! Men tyvärr så kommer du aldrig ifrån taksäkerheten, den är även till för räddnkngstjänsten vid utryckning av skorstensbrand
Hej. Jag sotar underifrån.
Det finns inga krav på taksäkerhet om man inte ska upp på taket.
Taksäkerhet har inget med sotning att göra, utan det är mer arbetsrelaterat, dvs behöver man inte gå upp på taket behövs ingen taksäkerhet.
Hur vet jag det så säkert, jo för jag har det så hemma med beröm godkänt från sotaren.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Rickard.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej. Jag sotar underiftån.
Det finns inga krav på taksäkerhet om man inte ska upp på taket.
Taksäkerhet har inget med sotning att göra, utan det är mer arbetsrelaterat, dvs behöver man inte gå upp på taket behövs ingen taksäkerhet.
Hur vet jag det så säkert, jo för jag har det så hemma med beröm godkänt från sotaren.
Gör du brandskyddsinspektinerna innifrån också eller har ni andra regler än vi? Jag MÅSTE ta hit en tjomme var tredje år som går igenom "allt" och det skulle aldrig gå igenom utan ordentlig taksäkerhet. Just nu är det faktiskt oftare dom som gnäller på taksäkerheten än sotarna för sotarna vill ha det bra och säkert medans vissa inspektörer ska ha det helt enligt reglerna.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Gör du brandskyddsinspektinerna innifrån också eller har ni andra regler än vi? Jag MÅSTE ta hit en tjomme var tredje år som går igenom "allt" och det skulle aldrig gå igenom utan ordentlig taksäkerhet. Just nu är det faktiskt oftare dom som gnäller på taksäkerheten än sotarna för sotarna vill ha det bra och säkert medans vissa inspektörer ska ha det helt enligt reglerna.
Japp, det görs nerifrån med kamera på styva pinnar man för upp.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
B
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Japp, det görs nerifrån med kamera på styva pinnar man för upp.
Styva pinnar låter konstigt.
Måste vara böjlig för att komma upp i stocken.
 
B byron v2 skrev:
Styva pinnar låter konstigt.
Måste vara böjlig för att komma upp i stocken.
Det är svårt att spela biljard med ett snöre.....
 
Ja man kan både sota och brandskyddskontrollera de flesta eldstäder och skorstenar nerifrån. Krävs dock att man har dessa instrument, vissa hävdar också att man inte ser skorstenen utvändigt upptill med stavar, detta har vissa företag löst med drönare.
MEN grejen med taksäkerhet är inte lagstadgad via LSO som sotningen är utan den lyder under PBL.
Detta är 2 helt olika lagtexter och de flesta sotare och brandskyddskontrollanter arbetar bara med LSO, men fler och fler kommuner vill att man även håller koll på PNLen och då ska det finnas taksäkerhet. Kanske inte för sotaren men om det ex blir skorstensbrand så ska brandkåren kunna ta sig upp även utan stegbil m.m.

Så det betyder inte att man inte behöver taksäkerhet bara för att sotaren kan komma upp. Men sotare/BSK kan säga att det inte behövs för han del.
 
  • Gilla
Huggabuggaa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.