Vår diskmaskin ger felkod och efter lite felsökning hittade jag en bälg från pumpen som läcker från ett litet hål. Det är en fin stråle som sprutar ut vilket gör att det hamnar vatten i botten vilket sätter felkod och stänger av.

Min plan är att bara täta bälgen med något typ limaktigt. Har någon ett tips på riktigt bra tätning/lagning av gummislang. Kladda på och låta det torka.

Ska man byta bälgen får man nog byta hela pumpen också. Det sitter ihop.

/Anders
 
  • Diskmaskinspump med läckande gummibälg och synliga elektriska kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det gummi skulle jag prova en självhäftande laglapp för cykelslangar. Är typ som ett klistermärke.
 
A
Är det en smeg?
 
Ikea (Whirlpool)
 
Kollat så det inte är garanti kvar?
 
Maskinen är 13 år gammal och IKEA har 5 års garanti på vitvarorna. Därför vill man inte lägga pengar service eller reparation då det då är bättre att köpa ny. Men går det att laga lite enkelt så sparar man nyköp något/några år till. I övrigt fungerar ju maskinen bra.

Ska prova gummilagning idag så får vi se hur det går. Tack för era tips.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
A
det finns många olika lösningar på dessa maskiner
allt ifrån att byta bara huset till hela pumpen
priset blir ju lite olika oxå
skall du få till detta så bör du ta bort pumpen för att se hur stor skadan är
är gummit i dåligt skick kan du aldrig få en reparation att hålla utan att byta gummit.
det ser ut att vara olika dimensioner på gummits ändar så en slang funkar ju inte
men det finns innerringar i vissa dimensioner så då skulle man kunna ta bort den gamla ock montera i hop med ny slang
om du har en modell med byta av pumphus så kan det vara en framkomlig och inte så kostsam väg.

vad är det för servicenummer?
 
A
den är utbytt mot denna
481010625628
men den är ju lite dyr
 
Tänkte man skulle slippa att byta pumpen när det bara är bälgen som läcker.
 
A
kanske denna passar
481253029437
 
Du verkar ju ha bra koll i ämnet.
Om jag ska ta bort pumpen för att antingen byta eller laga bälg. Hur tar man bort slangklämmorna som kläms dit. Klipper man bor dem och köper nya typ vanliga slangklämmor som man skruvar dit?
 
A
engångsklämman på den defekta gummisnutten kan du böja upp.
återanvända eller montera ny
ibland kan bredden på klämman vara gränssättande.
elementet är instucket i pumpen så fler klämmor blir det väl inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.