Hemmakatten
Vad är det för typ av puts och hur är den avfärgad tidigare? Vet du det?
VId tveksamheter som detta, skulle jag definitivt ta kontakt med flera firmor o be dem komma ut o titta o ge offert.
 
Jag fick samma svar som du, skulle kosta 70.000 kr+. Tillslut hittade jag en hantverkare som kunde sitt jobb. Han reparerar putsen (inkl det som sitter löst), rengör och målar om. för 20.000 kr.

Viktigt är att man kollar upp följande (dessa punkter skiljer proffs hantverkare från amatör hantverkare).
1. Inte tvätta med vatten =Vatten lägger sig i sprickor och skapar mera problem. Rengörning görs helst med stålborste.
2. Förslutning av putsen ska göras för att täta sprickorna. Måla på en grundfärg.
3. Måla. Det krävs (kan krävas) 3-4 gånger så att putsen inte blir flammig.

Det viktiga är att veta vilken puts du har, Om den är kalkbaserad måste du måla med kalkbaserad färg annars kommer putsen att ramla ned.
 
  • Gilla
HobbysnickareNrX
  • Laddar…
Tjena!

Ta reda på vad det är för puts. Gå till en färg handlare. Be dom göra en besiktning. Om dom är osäkra på hur det ska åtgärdas på bästa sett tar dom prover som dom skickar till sin tekniska avdelning. Detta bör göras kostnadsfritt och utan krav.

Ta själv kontakt med teknisk service på några av dom stora färg leverantörerna.(När du fått kött på benen) Fråga vad dom rekommenderar att du gör.

Caparol(Färg leverantör) är dom jag främst skulle vända mig till. Dom har gjort många stora jobb på mineraliska underlag.


Lycka till!
 
  • Gilla
pettergantelius
  • Laddar…
Pilbyggaren skrev:
3. Måla. Det krävs (kan krävas) 3-4 gånger så att putsen inte blir flammig.
Krävs 3-4 ggr!?! Låter som fukt problem. Eller så är det ett "proffs" som inte vet hur man målar med silikat färg.

Ha det!
 
...eller mitt standardsvar: Ring Optiroc och begär att få tala med teknisk expert. Vitsen med putad vägg är ju att man kan reparera - om det inte blev galet gjort på 70-talet med plastfärg och andra mysko lösningar.

Husen i stockholms innerstad repareras för fullt - inte river man ner hela fasaden bara för lite sprickor och hål.

Dessutom kanske ett sprutmålning kan bli enklare och billigare än att måla med färg från måleributiken, sprutfärg, dvs färgad kalkcement är inte alltför dyr. Även detta har Optiroc och/eller Finjabetong.
 
Fasting65 skrev:
Husen i stockholms innerstad repareras för fullt - inte river man ner hela fasaden bara för lite sprickor och hål.
Jo, precis vad man gör. Fastighets ägarna vill nämligen inte riskera att det ramlar ner stora puts bitar i huvet på folk.

Sen är det så att eftar att det putsats om målar man med en kiselharts färg. Det är den färg som funkar bäst i stan med mycket skit i luften. Det går nämligen att tvätta den utan att den löses upp eller blir flammig.(Den suger inte åt sig mycket skit heller).

Sen i stan så brukar det ju även finnas små liv som förgyller livet med att rita på hus, tåg och lite allt möjligt.
Men kiselharts färgen går att bättra på utan att det blir flammigt.

Ha det gott!
 
  • Gilla
Xited och 1 till
  • Laddar…
Bujanx, du verkar veta en del om detta.
???Hur gör vi lämpligen, är ditt förslag att putsen måste rivas?

???Vad anser du om att måla putsen med roller som vissa gör?

???Varför låter det som fuktproblem om man måste måla 3-4 gånger?



 
Pilbyggaren skrev:
???Hur gör vi lämpligen, är ditt förslag att putsen måste rivas?

???Vad anser du om att måla putsen med roller som vissa gör?

???Varför låter det som fuktproblem om man måste måla 3-4 gånger?

Beror på vad det är för putstyp och nuvarigt skick.
Är det kalkputs ska det bort! Det är bara konstgjord andning att försöka fixa det.

Blås bort. Slamma. Måla(el. inf. puts). Dyrt.. ja vet. Men det finns inga genvägar om du vill ha garantier.

Har ni annan puts och vill bara laga och måla. Se då till att ni lagar med exakt samma typ av puts. Och att ni inte försöker laga allt på en gång. Lägg på bruket "tunt" och låt det torka ordentligt innan ni lägger på mer.

Går fint att måla med roller. Men har man mycket grov puts bör man använda en Lammhårsrulle.

Får man flammig yta kan det vara fukt som är instängd.
Men i ditt fall tror jag att målaren inte kunde behärska silikat färgen.

Den är ju lite speciell. Det är ju den ända färg som inte bildar film. Den hårdnar efter en reaktion med luftens koldioxid och med Kalciumkarbonat i underlaget. Det är alltså viktigt att den målas jämt och vått i vått. Helst ska man vara 3-4 pers och köra en sida i taget.

Ha det.
 
Oj oj. Mycket skall man läsa innan ögonen trillar av.

Först: Är det en SPRITPUTS eller en sprutad slätputs?

Att laga en spritputs är alltid svårt att utföra utan att det syns. Många faktorer gör att likheten på putsytan blir dålig... typ och storlek på ballast, andelen bruk, hur många gånger det är målat osv. Därav gissningsvis byggarens utlåtande om ommållning av hela klabbet (Försvarar ingen, bara gissar)

En slätputs är alltid enklare att laga utan att skarver syns.

Sen: En Putsfasad som skall målas om måste tvättas. Enklast och bäst görs detta med högtryckstvätt, rotborste och vattenslang. Det vatten som "samlas i sprickor" torkar ut så småningom. (Man skall aldrig skynda på en ommålning av putsfasad)

Vidare: Förslutning? En putsad fasad måste kunna transportera vatten. Lägger du på en tätande hinna stanner den kondenserade vätskan i putsen och fryser loss.
Kalkfärg, kalklimfärg och silikatfärg är "öppna" i strukturen och låter putsen göra så. En KC-färg är i viss mån på samma sätt.

Mera: Visst. 3-4 strykningar om du har en stark kulört färgtyp. Med en ljus kan du komma undan med 2.

... låt flera KUNNIGA entreprenörer kolla på ditt hus och ge åtgärdsförslag och pris.
 
[quote author=Bujanx link=board=Farg;num=1083748245;start=0#8 date=05/10/04 kl 00:15:26]

Är det kalkputs ska det bort! Det är bara konstgjord andning att försöka fixa det.

quote]
Jag skulle inte dömma kalkputsen till döden bara att det är kalkputs.Och visst kan man fixa reparationer snyggt och profsigt. Kalkputsen har sina klara fördelar och ibland skall det vara den sortens puts och inget annat. Läste på danska sidor om skräckexempel där man ersatte kalkputs med cementblandat sådan och i stället för putsen så sprak gamla tegelväggar ( olika rörelsemönster) med stora och kostsamma reparationer som följd. Jag kan tänka mej att ett styvare puts än kalkputs håller inte länge på en träplanka heller på grund av att den kan inte följa träets rörelser. Själv kämpade jag med kalkputsade väggar som olyckligt reparerades med cement :-/. Det är lätt att modernisera ett hus till döds om man inte tänker sej för och använder modern material i fel sammanhang. Som f.ex. en färg som gärna vill kallas silikatfärg men innehåller en mängd tillsatser som delvis tejper till andningshållen i putsen ???. Vem vet hur många gånger kan man måla om en putsad yta med den färgen ??? Jag gissar på x5 ;) och det kan i för sej fungera i ca 100 år men sen, tror jag, är det tilltejpat ;D. Då ska putsen ner.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.